[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>Spel 2002

Årets datorspel

Det har allt som allt varit ett ganska så bra år för datorspelare.
Mycket har rört sig om flerspelarspel över Internet, men även klassiskt introverta spel har fått sig en uppiffning.
Några av de mest efterlängtade spelen låter fortfarande vänta på sig, men på det hela taget så verkar branchen ljus och på väg uppåt.
Nästa år kan bara bli ännu bättre.
Här är årets Bulldozerfavoriter i olika genrer.

ÅRETS KUTA OCH SKJUTA:
Den genre av spel som tycks vara mest populär är den där man får pumpa andra medvetna varelser full av bly/plasma/laser.
Jag skall inte gå och bli helt "Hem & Skola" redan i början av min krönika utan bara konstatera att det är kul att skjuta och att de huvudlösa mutant-stormtrupperna från Rigel 5 förmodligen förtjänar det.

Det råder ingen tvekan om att spel om andra världskriget fick en renässans under 2002. Det smygstartade redan förra året med nazi-zombie-skjutaren "Return to Castle Wolfenstein", men fick en smakstart i januari med "Medal of Honor: Allied Assault".
Mer verklighetsförankrat än vargstensslottet och dessutom inkluderande landstigningen i Normandie.

Svenskarna på Digital Illusion kunde inte missa ett gyllene tillfälle utan hackade ut en stadig nisch bland Internetspelarna med "Battlefield 1942".
Som vanligt, när det gäller svenska spel, helt utan en sammanbindande kampanj i enspelarläget men med ett extremt välgjort flerspelarläge.

Härligt befriat från nazister var "Unreal Tournament 2003" och dessutom begåvat med den allra hetaste grafikmotorn just nu och med en så imponerande fysik att många spelare sprängde sina karaktärer i luften bara för att få se sig själva dö på nya och intressanta sätt.
Detta säger förmodligen något viktigt om männsiskor som spelar datorspel, men jag väljer att ignorera det.

Agenter är väl ett ämne som man aldrig kan få nog av?
Sierra
tyckte då det och skänkte oss fantastiska "No one lives forever 2", ett lysande spel där du ikläder dig rollen som kvinnliga mästerspionen Kate Archer och med hjälp av diverse hemlig agent-utrustning smyger, alternativt skjuter, dig fram igenom ninjaförpestade japanska byar och ryska militärbaser.

ÅRETS ROLLSPEL:
Att rollspela på datorn är väl kanske lite som att spela golf på datorn.
Du tar en verksamhet som vanligt folk tycker verkar dödligt trist och tar bort den enda faktor som verkar någorlunda sund.
Till skillnad från datorgolfen, som fortfarande bedrivs inomhus, har datorrollspel överkommit sitt problem och sett till att vi kan umgås utan att behöva släpa våra förfallna kroppar till varandras köksbord.

Åsikterna gick isär om Biowares flaggskepp "Neverwinter Nights" vissa hyllade det som det nästa steget i datorrollspelandets utveckling, andra blev grovt besvikna över den medföljande kampanjens enkelspårighet. Men det följde ju med utvecklingsverktyg som tillät tillräckligt händiga användare att skapa hur många egna fantastiska kampanjer som helst. Jag har svårt att tro att vi har sett slutet på NWN.

På tal om enkelspårig kampanj så släppte ju Microsoft "Dungeon Siege" som var ganska så rakt på sak. Fast även om själva äventyret följde en snitslad bana så blev spelet förlåtet, det var ju så ögonbedövande vackert.

Det spel som kanske gjorde mest för att driva rollspelsgenren framåt under 2002 var nog "Elder Scrolls III: Morrowind" från Bethesda softworks.
En stor ö att vandra omkring på mängder med karaktärer att interagera med och ett näst intill helt fritt spelupplägg gjorde "Morrowind" till en riktig klassiker.

ÅRETS STRATEGISPEL:
Frågar du någon vad som är ett strategispel så kan du få ungefär en miljon olika svar, lite beroende på vem du pratar med.
Det finns de som anser att om ett spel inbegriper truppslag som inte motsvaras i verkligheten så är det högst förkastligt. Andra anser att ett äkta strategispel måste vara omgångsbaserat.
Nåja, om du vrider skruven nog många varv är schack det enda äkta strategispelet, men hur mycket roligare vore inte schack om du hade orcher och dvärgar med gevär bland dina pjäser?

Ryktena gick varma om hur Blizzard Entertainment skulle utveckla sin senaste uppföljare i realtidsstrategi-genren - "Warcraft III".
Så här i efterhand kan vi bara säga att många av de mer spännande idéerna kom på skam.
Men även som ett relativt standardiserat realtidsspel så är "Warcraft III" fortfarande ohyggligt snyggt och fyllt med små detaljer.

Paradox släppte halvtrötta "Legion" men blev omedelbart förlåtna av strategispelare världen över då de också gav oss "Hearts of Iron".
Det kanske allra mest omfattande strategispelet baserat på andra världskriget jag sett. Välj vilken av världens nationer du vill och försök klara dig helskinnad igenom kriget.

ÅRETS BILSPEL:
Visst gjordes det en massa spel som "No Need For Brakes 4: Volvo Kombi", "Novemberkåsan online", "Another mindnumbing 2000 laps of Formula 1" och "Götapetter rally -52" men bara riktiga entusiaster spelar dem.
2003 var istället året då vi fick möjligheten att gå ut ur bilen på riktigt.

Illusion Softworks "Mafia" har hyllats av spelare och recensenter världen över.
En detaljerad värld att leka i och mängder med långsamma tjugotals-bilar att puttra runt i medan man samlar på sig beskyddarpengarna.

Kungen av gangsterbilspel kom tillbaka, Rockstar Games "Grand Theft Auto" gjorde sitt tredje uppdykande på datorskärmarna och den här gången kom vi ner från fågelsperspektivet och fick känna på livet på gatorna på riktigt.

Kanske inte så mycket ett bilspel som ett "Doom" utan zombier men Grins "Bandits - Phoenix Rising" slog an en ton djupt inne i den sortens spelare som gillade "Mad Max" och tycker att NRJ är radio för tråkmånsar.

ÅRETS SIMSPEL:
Och vad vore ett år utan åtminstonde en ny expansion till Electronic Arts "The Sims"?
I årets upplaga "The Sims Unleashed" fick vi köpa husdjur till våra simmar, alltså förutom den där elaka hamstern från grundsetet som alltid bet Jean-Luc Ugglemyr när han plockade upp den för att leka.

ÅRETS SPORTSPEL:
Sportspel… vad kan man säga om sportspel?
Antingen älskar man dem eller så skyr man dem som rabiessmittade småbarn. Riktigt originella sportspel har lyst med sin frånvaro även om Bitmap Brothers "Speedball Arena" fortfarande ryktas vara på gång.

Electronic Arts gör väl knappast någon fan besviken. I serien "[Organisation] [årtal+1]" kom turen till FIFA, NHL och NBA 2003.
Dessutom fick Tiger Woods och John Madden grafiska uppiffningar och en 2003-titel.

Electronic Arts gjorde en god sak för sportspelsvärlden dock. "Sid Meyers Sim Golf" är inte ett golfspel, utan istället det bästa sättet att göra golf på datorn attraktivt en golfbanemanagementsimulator.
Om du inte tröttnade på "Beach Life", "Zoo Tycoon", "Racoon Tycoon", "Sim Tycoon", "Transport League Manager Tycoon" eller "LAN party manager" så gav Electronic Arts och Sid Meyer alltså dig chansen att driva din alldeles egna golfbana.

MEST EFTERLÄNGTADE:
Bioware passade på att lägga reklam för sitt "Neverwinter Nights" i laddningsskärmarna till "Baldurs Gate 2".
Ryktena gick varma på Internet och stämningen var allmänt upphaussad.
Varje skärmdump som anlände ökade på spänningen och alla ställde sitt hopp till företaget som återuppfann datorrollspelandet.

Om Bioware kan sägas ha skapat en hype så behövde knappast Blizzard anstränga sig. "Warcraft III" var efterlängtat och omsvävat av vaga rykten redan långt innan företaget själva ens medgivit att man arbetade på titeln.
Lägg till detta Blizzards fantastiska egenskap att lansera sig med imponerande förrenderade filmsekvenser av toppkvalitet och förstå att "Warcraft III" inte bara var kulmen på 2002 års spända väntan, utan även en stor spänning under 2001 och 2000.

COOLAST:
Lucas Arts har haft ett par rediga bottennapp med sin Star Wars-franchise, precis som filmbolaget.
Inhyrda Raven gjorde dock ett fantastiskt jobb på "Jedi Knight2: Jedi Outcast" och tände hoppets fackla bland alla oss som inget högre önskar än en egen ljussabel och förmågan att skjuta blixtar med händerna.

Jag kan inte rå för det.
Lika mycket som jag avskyr Jonas Indes gamla idiot-klyscha "Tung och dieseldoftande rock'n'roll" så älskar jag ett spel med bensinångor, kulsprutor och hårdrock. "Bandits" hade vissa problem i programmeringen och led av att på 2000-talet sakna piffiga förrenderade filmsekvenser som förde handlingen vidare. Men det hade en skön attityd och hård musik, sånt kan ta en långt ut i atomöknen om man bara vill.

STÖRSTA FLOPP:
Sierra brukar inte vara de som gör spelarna allt för besvikna, förutom när de lade ner Babylon 5-spelet.
Men "Die Hard: Nakatomi Plaza" var verkligen ett präktigt magplask. I en tid då markanden svämmar över av bra förstapersonsskjutare var det verkligen ett skott i foten att släppa det här spelet.

All vår väntan bliver svår… särskilt när Bioware envisas med att förlänga väntetiderna mellan banorna i "Baldurs Gate 2" med beskedet att äventyret fortsätter i "Neverwinter Nights".
Om du ville skulle du kunna importera den hopplösa hög med pixlar som du vid det här laget blivit djupt emotionellt bunden vid och fortsätta äventyra i alla evighet. Näppeligen!
I NWN fick du snällt börja om med en helt ny karaktär och min stackars favoritkaraktär får ligga och defragmentera på hårddisken.

ÅRETS HJÄLTE:
En svår kategori som i år får delas mellan min favoritagent Kate Archer från "No One Lives Forever 2" och maffiahantlangaren Tommy Angelo från just "Mafia", även om den gode Tommy snarare är en anti-hjälte än någon riktigt heroisk figur.

ÅRETS KLASSIKER:
En genre som vi inte kan få nog av, men som sorgligt nog drunknat i en miljon nya spel med avancerade skadesystem och fraktalbaserade erfarenhetstabeller.
Microid
s "Syberia" är ett tvättäkta "peka och klicka"-äventyr av en sort jag fruktade gått förlorad för evigt.
Ryktet går att Lucasarts vill återuppliva både gamla "Sam & Max" såväl som "Full Throttle" så nästa år kan bli hur fantastiskt som helst.

NÄSTA ÅRS ÖNSKEMÅL:
Tja… om Headfirst Entertainment får tummen ur någon gång och faktiskt levererar "Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth" så vore jag lycklig. Jag har svårt att tänka mig att spelet står sig ännu ett år i malpåse.


Harald Åberg : 03-01-03


 
> maila crew@bulldozer.nu