[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

Bang&Olufsen-surfa:
> Bang-Olufsens hemsida
> Designmuseum

Beolit 39
Beolit 39. Design: B&0 team, 1939.




 

 

 

>> sett - utställning - recension - Bang&Olufsen


Stilrent, exklusivt och konsekvent

Bang & Olufsen. Smaka på namnet.
Tänker du på stilrena stereoapparater i sjuttiotalsstuk eller på tunna blå högtalare som hänger på väggen?
Ni som vill vältra er i mattborstad aluminium, ädelträ och läcker och
smäcker industridesign kan nu få ert lystmäte på Bang&Olufsen-utställningen på Röhsska muséet.

Alla artefakter, det vill säga människotillverkade förmål, omkring oss har
formgivits av någon. Någon har gett dem den form som han eller hon tycker är
bäst. Detta är självklart, men inte något vi alltid tänker på.
Och vi påverkas av de signaler designen sänder ut.
Bang&Olufsen-produkterna på Röhsska muséet utstrålar kvalitet, exklusivitet och funktion.
Just formspråket har haft stor del i att göra det danska familjeföretaget till en världsledande leverantör av ljudanläggningar och TV-apparater. En teknisk pryl har inte en lika given form som en mugg eller ett par byxor. Man får ge den en form.
B&O insåg mycket tidigt att design kan vara ett kraftigt konkurrensmedel.

Beolit 400-600  
Bang & Olufsens musik system Beolit 400-600.

I år är det 75 år sedan vännerna Peter Bang och Svend Olufsen slog sina
kloka huvuden ihop ute på familjen Olufsens gård. Firmans första produkt var en
batterieliminator som gjorde det möjligt att ansluta radioapparater till elnätet.
B&O:s bahausinspirerade logga skapades 1932 och användes långt in på sjuttiotalet.
Funktionalismens ideal är kan också ses i företagets formgivnig: renhet, tydlighet, användarvänlighet. Inget onödigt krimskrams.
Samtidigt är det slående hur tidlösa stereoanläggningarna är. Många apparater är omöjliga att tidsbestämma; de kan lika väl vara från femtiotalet som sjuttiotalet eller igår.
Beomaster 1900 från 1976 blev med sin stramhet en av B&O:s storsäljare, som fortsatte att produceras i tjugo år, dock med förbättrad teknik under skalet.
För till skillnad från många andra märken, har B&O valt att hålla fast vid sin designfilosofi. Åttiotalets pastelliga postmodernism verkar ha gått obemärkt förbi, i alla fall på utställningen.


 

 

BeoSound 3000
BeoSound 3000 från Bang & Olufsen.

Funktionalismen går även igenom i apparaternas funktionsseparering.
På Beomaster-stereon sitter de mest använda knapparna lättillgängligt på framsidan. Det som man inte behöver ändra så ofta, som bas- och diskantreglage, finns bakom en panel. Dessutom utvecklade B&O tidigt fjärrkontroller så att man kunde styra anläggningarna direkt från fåtöljen.
Ett annat led i B&O:s strävan att stärka varumärket är att de har döpt om produkterna till sitt eget språk. En TV heter till exempel Beovision, en bandspelare Beocord, en ljudanläggning Beosound och så vidare. Prefixet Beo- står såklart för Bang och Olufsen.

Totalintrycket av det som visas är en känsla av estetisk stringens, och perfektion. Det är en lustfylld utställning med mycket "vill ha!-känsla". Samtidigt kan det vara kul att se det imperfekta. Hur man har kommit fram till en form via prototyper och modeller.
Jag skulle vilja ha ännu mer av det, av skisser och arbetet bakom designen.
Alla de tekniska apparaterna är kronologiskt uppställda längs museisalens väggar. Fast den skriftliga informationen är ganska begränsad. Och det är synd.
Utan mycket gedigna förkunskaper blir det svårt att ta till sig hela utställningen.
Vill ni få mer kött på benen så köp utställningskatalogen eller ännu hellre, gå på någon av muséets guidade visningar.

Vendela Hellstrand : 2000


 
> maila crew@bulldozer.nu