[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - evenemang - Göteborgs filmfestival 2002


Göteborgs Filmfestival 2002 - Måndagsrecensioner


[Maids] [The Experiment ]


MAIDS

Originaltitel: Domesticas, o filme
Regissör:
Fernando Meirelles
Land: Brasilien
Språk: Portugisiskt tal, engelsk text
Längd:
1.30
Ingen förfilm

Salong:
Folkteatern omvandlad till en biograf gör att det är hyfsat bekväma stolar, med hyfsat bekvämt benutrymme till alla under 180.
Som på de flesta andra ställen.
En sluttande salong och en bioduk som sitter någorlunda högt upp gör att man inte behöver uppröras över huvudet i raden framför.

Förfilm:
Saknades. Istället fick vi en liten reklamsnutt från pjäsen som spelas på stora scenen till vardags -"Nu är det bra".
Man kunde ana en viss konflikt mellan rollfigurerna men deras dialog sa ungefär lika mycket som beskrivningen på pjäsens flyers.

Om filmen:
Det saknades introduktion till denna film. Det närmaste man kom var den röst som läste högt på portugisiska om de som varit delaktiga i projektet, diverse bolag och sponsorer. Det gjordes dock med både inlevelse, lite extra kommentarer och humor och satte stämningen för filmen.

Handling:
Filmen baserar sig på berättelser av hembiträden i Sao Paolo i Brasilien.
Ett slitsamt jobb där galghumorn håller dig vid liv.
Det är en spelfilm med dokumentära antydningar genom att skådespelarna pratar direkt in i kameran vid flertalet tillfällen, beskriver sina tankar, drömmar och idéer.
De är tuffa kvinnor som får kämpa. En kvinna undrar varför hon blivit hembiträde, fattig och outbildad och konstaterar att det nog är för synder i tidigare liv. Hennes mormor var slav, hennes mamma var hembiträde och sa till sin dotter att hon hellre såg dottern död än som hembiträde.
Dottern lever dock fortfarande, men hon är hembiträde...

Det var en underbart rolig och lite vildsint galen film, fylld av värme och en medmänsklighet som kan kallas solidaritet och som ibland känns lite bortglömd. Trots allt kan jag inte låta bli att rysa lite, med tanke på de pigdebatter som florerar i Sverige med jämna mellanrum.
I ett våningskomplex med cirka åttio vuxna och fyrtiotalet barn fanns det omkring trettio hembiträden.
Det är inget framtidsyrke och kampen för att komma bort kan leda till de mest skilda platser i samhället där prostitution är en.

Ett av hembiträdenas dotter ger sig iväg med sin pojkvän, som är rappare och till mammans fasa rackar ner på polisen.
I sina raptexter berättar han om antalet unga, svarta män som dödas av polisen och det faktum att endast två procent av de studerande på universitetet är svarta. Det är heller inte förvånande att konstatera att de flesta hembiträden är svarta, eller fattiga flickor från landet som hoppas på att finna regnbågen i mångmiljonstaden Sao Paolo.

Innehållsförteckning:
Rappa kvinnor
Skurmedel
Vänskap
Längtan
Kärlek
Drömmar
Musik


Carin Thärnström : 02-01-28


Ur "The Experimnet"THE EXPERIMENT
Originaltitel: Die Scheinheligen
Regissör:
Thomas Kronthaler
Land: Tyskland
Språk: Tyskt tal, engelsk text
Längd: 1.15
Ingen förfilm

Salong:
Kongressen är granne med Drakens biosalong och en del av Folkets Hus. Det är oklart om salen i vanliga fall fungerar som biovisningslokal då ett skynke med vidhängande filmduk och vanliga järnrörs-stolar i långa rader bildar "salong".
Obefintlig golvlutning och lågt hängande duk gör att man redan på andra raden plågas av fluffhåret framför som skymmer den nödvändiga engelska textremsan som skall översätta smattertyskan.
Benutrymme och sittkomfort är inte heller direkt optimalt.

Om filmen:
Filmen introduceras inte på något sätt, men i katalogen nämns att detta är det tyska bidraget till Oscar för bästa utländska film.

Handling:
Tarek Fahde, en frilansjournalist som mest försörjer sig på att köra taxi, får syn på en annons där man söker försökspersoner till ett experiment i fängelsemiljö.
Han beslutar sig för att undercover försöka komma med i experimentet och skriva en artikel om sina upplevelser. Han lyckas till och med sälja in idén till sin gamla tidning.
Tillsammans med ett gäng andra unga män, som alla lovats en ganska stor summa pengar för att leva två veckors fängelseliv, genomgår han olika psykologiska och fysiska tester som skall bestämma deras funktioner.
Natten innan experimentet skall påbörjas krockar hans taxi med en annan bil.
I bilen sitter Dora och de inleder omedelbart ett slags romantisk relation.
Innan de hinner avtala något om framtiden måste Tarek bege sig till fängelset och Dora försöker sen genom hela filmen få kontakt med honom igen.

Experimentet visar sig gå ut på att hälften av gruppen blir fångar och resten fångvaktare. De får hårda förhållningsorder om vad som är tillåtet och inte, men Tarek som hamnat i fånggruppen bryter ganska snabbt mot dem.
Än värre blir det när fångvaktarna börjar göra samma sak.
Gruppen upptäcker snart att den spirande vänskapen och den uppsluppna stämningen ersätts av skräck, terror och kamp för livet när leken går över i allvar. Bakom bevakningskameror finns ett team av forskare som iakttar det psykologiska spelet. När allt börjar urarta vill en av de kvinnliga forskarna sätta stopp, men huvudforskaren tycker att det psykologiska sönderfallet är intressant och vill fortsätta...

Det här är en angelägen film på flera plan.
Dels är det nära till hands att dra paralleller till nazismen (inte bara för att filmen är tysk och den värste sado-fångvaktaren har en Hitler hairdo) eftersom mycket handlar om att gömma sig bakom gruppen för att utföra saker man aldrig skulle ha gjort i vanliga fall.
Dels är den ett rykande aktuellt jämförelseobjekt med de dagliga dokusåpor vi kallar underhållning. Också där "låser" man, bildligt eller bokstavligt, in en grupp av människor man valt ut med baktanken att de skall råka i konflikt med varandra.
Även om filmens fängelsemiljö och det extrema experiment de utsätts för är maximalt tillspetsat så finns det en gemensam moralisk kärnfråga.
"Kan de som har makten sätta stopp när saker går över styr eller är det dissekerandet av det mänskliga psyket som är det viktigaste och som prioriteras framför försökspersonernas hälsa?"
Både i filmen och i verkligheten vet betraktaren redan svaret.

Filmen är grymt spännade och det är omöjligt att inte ryckas med och bita på naglarna när Tarek envist och mot bättre vetande kämpar mot pennalism och förtryck. Om man skall peka på någon svaghet är det kanske kärlekshistorian som känns lite malplacé och märklig.

Innehållsförteckning:
Pennalism
Sadism
Förtryck
Underkastelse
Förnedring
Vita rockar
Galler


Mia Gustavsson : 02-01-28


 
> maila crew@bulldozer.nu