[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

Festival-surfa:
> Festivalens hemsida

>> sett - Göteborgs filmfestival 2005 - recension - My Granddad's murderer
 


My Granddad's Murderer

Ur filmen "My granddad's murderer"
Carl Henrik Clemmensen mördades av danska nazister i augusti 1943.
© Göteborgs filmfestival

Originaltitel: Min morfars mørder
Regissör:
Søren Fauli och Mikala Krogh
Land: Danmark
Språk: Danska/tyska, engelsk text
Längd: 0.59
År: 2004
Salong:
Hagabion, en salong som skulle må bra av ett nytt ventilationssystem eller av att ta ut de tre främsta och de tre bakersta raderna ur den märkligt långsmala salongen. Ingen annan salong på hela festivalen stinker så mycket svett som Hagabion efter en lång dag.
(Harald Åberg beskriver filmsalongen)

Om filmen:
Filmen är en dokumentär och ingår i sektionen Family Life.
Det mest störande med filmen är att den är textad på engelska med vit text och så fort det är en ljus bakgrund blir den helt oläslig. Tyvärr sker det i några väldigt avgörande skeden av filmen och blir därför extra störande. Visst förstår man som svensk danska hjälpligt, men har man inget språköra eller har en annan språktillhörighet och måste förlita sig på den engelska texten så är det riktigt kasst.

Förfilmen är den danska "Invisble", ett tolv minuter långt tjuvkikande på folk som väntar på bussen i ur och skur. Först tycker jag att den är rätt meningslös, men efter en stunds tittande känns den nästan meditativ. En ström av människor och ansikten. Små blickar, gester och manér som folk har när de inte har nåt annat för sig än att vänta. Man väntar sig efter ett tag nästan en speaker-röst som i sann naturstudie-anda kommer att kommentera den underliga rasen människas märkliga beteende.

Handling:
Den danske journalisten Carl Henrik Clemmensen mördades under andra världskriget av tre danska nazister. Han sköts till döds för att ha spottat på marken framför en journalistkollega som jobbade på en nazivänlig tidning och kallat denne för förrädare.
Dokumentärfilmsmakaren Søren Fauli är den mördades dotterson och börjar här rota i släktens stora trauma, att en av gärningsmännen flydde till Tyskland och har levt sitt liv där ostraffad. Som tysk medborgare har han inte kunnat utlämnas till Danmark för rättegång. Dessutom belönades han med järnkorset efter att ha slagits på tyskarnas sida vid östfronten. En av de andra nazisterna dömdes till döden, men vad som blev av den tredje får man aldrig veta i filmen.

Nu är detta inte alls nåt slags klassisk jakt på en nazistisk krigsförbytare, utan tvärtom en ganska småputtrig film där kärleksfullt smågnabbande mellan mor och son tar upp en väldigt stor del av tiden. Det fikas och röks en hel massa.
Annars handlar mycket om Sørens ganska naiva tankar och funderingar om förlåtelse och försoning, nåt som är rätt långt ifrån moderns illa dolda avsky för sin fars mördare.
Søren beslutar sig dock för att bege sig till Tyskland för att söka upp den närmast mytiska figur som kastat en skugga över hela hans liv och få till stånd nåt slags försoning med denne.

Filmen är både underhållande och rörande, men man får egentligen inte särskilt många svar. Framför allt inte om vem Carl Henrik Clemmensen var, vilka hans mördare var eller vad som hände runt mordet eller efter kriget. Man får inte veta så mycket om hur saken upplevdes av Sørens mamma varken då eller nu, eller vad som rör sig i hennes tankar när sonen börjar rota i det gamla traumat.
Inte heller får man veta så mycket om vem mördaren, Søren Kram, är eller vad hans inställning till allt detta är. För när Søren väl står utanför Krams dörr och ringer på är det en vithårig skröplig man med klara ögon som öppnar och vänligt avböjer samtal med hänvisning till sina hjärtproblem.

Däremot får man veta hur en kvinna som fruktat och föraktat sin fars mördare kan ge sin enda son samma förnamn.

Innehållsförteckning:
Chokladask-muta
Dansk visa
Mor/son-relation
Framträdande regissörsroll


Mia Gustavsson : 05-02-03


 
> maila crew@bulldozer.nu