[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> läst - bok - recension - Ät smart


Ät smart - ICA Bokförlag/Friskis&Svettis

(Inbunden, ICA bokförlag/Friskis&Svettis, 2002, 48 s.)

ICA Bokförlag har inlett ett samarbete med Friskis&Svettis som hittills resulterat i sex titlar.
Denna bok, "Ät smart", handlar om hur man skall äta för att optimera sin träning.
Att ägna sig åt motion och sen äta slarvigt är som att rasera det jobb man lagt ned och det är den frågan boken går in på.

Bokomslag "Ät smart"Författaren Christian Carlsson pratar om en hälsospiral där en god vana, att träna, föder en annan god vana, att äta sunt. Målet är att uppnå energibalans, dvs att man gör av med lika mycket energi som man får i sig.
Om man är överviktig måste man ha en negativ energibalans för att gå ner i vikt, alltså få i sig mindre energi än man gör av med.
Mer rörelse - mindre mat.
Det är ingen nyhet för nån.
Däremot är det kanske svårt att veta hur mycket man förbränner och hur mycket man bör äta.
En vuxen man förbrukar 2300-2800 kalorier per dygn, en kvinna gör av med 500-800 kalorier mindre.
En person som tränar hårt gör givetvis av med mer och en elitidottare kan bränna 8000-10 000 kalorier per dygn.
PAL (Physical Activity Level) är en skala för att mäta hur aktiv man är, beroende på om man är lågaktiv (PAL 1,6) eller högaktiv (PAL 1,9) så har man olika många kalorier att spendera på sitt matintag.
Det är inte bara viktigt hur mycket man äter utan också vad man äter förstås.
Om jag bara äter hallonbåtar för 1500 kalorier om dagen och rör mig normalt så kommer jag ändå att gå ner i vikt, men jag kommer inte att må speciellt bra.

Att äta regelbundet, varierat och försöka få i sig lagom mycket kolhydrater, fett och protein är naturligtvis det optimala. Rekommendationen är att man under en dag fördelar sitt matintag på följande sätt: 60% kolhydrater ( finns t ex i pasta, ris, grönsaker, bröd, frukt) 25% fett (fett är inga problem att få i sig…) och 15% protein (finns t ex i ägg, kött, ost, mjölk, fisk).
När man snackar om fett är det omättat fett som är det bästa för kroppen, sånt som finns i nötter, fet fisk och olika typer av oljor. Tvärtemot vad alla fettjägare tror så är det inte alls bra för kroppen att skippa allt fett i maten.
Kroppen behöver fett för att må bra, bland annat i tarmen under matsmältning.

Vad skall man äta i samband med träning är en annan fråga som tas upp i boken.
Det slås fast att om man tränar på vanligt sätt behövs inget annat än vatten, men håller man på med uthållighetssport bör man tänka på att före träning är det långsamma kolhydrater som gäller, medan man under och efter träning istället bör välja snabba kolhydrater. Det slås också fast att kosttillskott inte behövs ens för elitidottare om man istället äter en normal och balanserad kost.

En rolig grej är listorna som jämför vilka tio frukter och grönsaker som är nyttigast och vilka tio som svenskarna äter mest av.
Jag kan säga en sak, de två listorna matchar inte!
För i så fall borde broccoli, brysselkål och grönkål finnas i var och varannan shoppingvagn. Men istället liggr där tomat, apelsin och sallad.
Det som kommer närmast sin popularitet i sitt näringsvärde är faktiskt kål (som är åtta i popularitet och nia på näringslistan).
Nåt att tänka på nästa gång man känner sig nyttig med sina tomater, sin gurka och sin sallad.

Den viktigaste delen i boken handlar kanske ändå om att analysera sitt ätbeteende och vad man stoppar i sig när man har bråttom.
All snabbmat är inte dålig mat, men mycket är det.
Paj och korv är inte de bästa valen och en sallad som innehåller dressing kan vara mycket fet dessutom är en sallad ofta fattig på kolhydrater. Sushi är förstås rena hälsomaten, hamburgare är inte alls illa om man skippar fet dressing och pommes frittes som tillbehör. Skurken i pizza-sammanhang är egentligen mest osten ovanpå och lite oljan i degen.
Mackor kan vara ok, om man skippar feta majonnäs-röror och pålägg som salami/brie-ost.
Att analysera sitt ätbeteende och vilka "fallgropar" man oftast hamnar i kan göra att man kan hantera situationen bättre nästa gång.

Jag tycker att boken är lättläst, vettig och ändå faktaspäckad.
Framför allt riktar den sig till en medelmotionär som inte har så mycket kunskaper om samband mellan kost och motion.
Men även andra kan få en och annan aha-upplevelse...

Innehållsförteckning:
Fettförklaring
Proteinpåpekanden
Kolhydratkunskap
BMI (Body Mass Index)
PAL (Physical Activity Level)
Grönsakstopplista
Snabbmatsguide
Beteendefällor


Om författaren:
Christian Carlsson är frilansjournalist och skriver främst om forskning inom idrott och hälsa. Han har bland annat skrivit för Dagens Nyheter, Svensk idrott och Friskispressen.

Övriga bokfakta:
"Ät smart" gavs ut på ICA-Förlaget i september 2002


Mia Gustavsson : 02-12-13


 
> maila crew@bulldozer.nu