[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> läst - bok - recension - Du blir vad du...


Du blir vad du tänker - Yngve Borgström & Ulf Sandström
Handbok i positivt tänkande

(Häfte, ICA bokförlag, 2000, 48 s.)

På omslaget till det lilla röda häftet betitlat "Du blir vad du tänker" står en tecknad flicka med händerna sträckta mot himlen och ler.
Halleluja!
Redan här blir jag lite frälst, sorry…skeptisk...var ordet jag letade efter.
Ändå är det en oemotståndlig deal för en latmask som mig.
Jag behöver alltså bara tänka lite för att förändra mitt liv.
Hur bra låter inte det? Dessutom är det bara 48 sidor jag måste läsa för att veta hur jag skall bete mig.

Bokomslag "Du blir vad du tänker"Så jag ger mig i kast med boken/häftet.
Jag blir direkt upplyst om att lite tro och uthållighet är allt jag behöver bidra med för att "utvecklas postivt", "förverkliga drömmar, ideal och idéer" och "bli av med oro, skuldkänslor och bekymmer".
Verktyget till att uppnå allt detta heter PMA (Positiv Mental Attityd). Det går enkelt ut på att man högt upprepar ett slags mantra (det man vill uppnå kondenserat i en specifik mening) 20 gånger, tre gånger om dagen, i tre veckor. Genom denna självsuggererande hjärntvätt kommer ens tankar att ändras och man kommer att "tro" på det man säger.
Man kan programmera om sig mentalt genom att till exempel säga "jag är glad" eller "jag är frisk" tre gånger om dagen á 20 gånger i 3 veckor.
Det finns till och med i boken ett träningsschema med små rutor att kryssa av för varje dag, samt en hel lista på meningar man kan använda.
Vad sägs om "jag är lycklig i mitt äktenskap och tycker om min familj" eller "jag har charm"? Varför inte "Dag för dag blir jag bättre på alla sätt" eller "Dag för dag blir jag smalare och smalare"?
Tanken är att om man tror tillräckligt mycket själv så påverkas man undermedvetet att sträva mot detta mål.
Som exempel tas att om man innan man går och lägger sig på kvällen programmerar sig att man skall vakna exempelvis klockan 7 genom att 20 gånger säga högt "jag vaknar klockan sju" så kommer man att göra det.
Bara att skicka väckarklockan åt fanders alltså.

Nästa steg är att ägna sig åt "meditativ jogging" och PMA på samma gång. Att springa och tänka sitt mantra är tydligen ännu mer effektivt, så det finns ett noggrant träningsschema med i boken för hur man skall nå den bästa träningsformen.

Jag tycker att detta häfte har en god grundtanke - att man skall lära sig att tänka mer positivt. Givetvis mår man dåligt om man bara tänker negativa och deppiga tankar om att man är värdelös. Samtidigt är det lite frikyrklig varning över det hela. Jag ser framför mig nån stackars cancersjuk människa som käckt sitter och mässar "jag är frisk, jag är frisk, jag är frisk" och sen börjar tro det.
Säkerligen mår man bättre själv mentalt om man hjärntvättar sig med positiva tankar, men jag tror inte att verkligheten förändras.
Oj, det där var en negativ tanke….
Då blir det tre veckors "Jag är positiv och okritisk mot allt jag läser"-mantra nu då.

Innehållsförteckning:
"Amerikansk" gör-det-själv-filosofi
Scheman och kryssrutor
Pedagogiska teckningar
Citat och dedikationer


Du blir vad du drömmer - Ulf Sandström
Handbok i konsten att förverkliga sina drömmar

(Häfte, ICA bokförlag, 2000, 32 s.)

Programmet i detta lilla gröna häfte följer samma princip som i "Du blir vad du tänker". Att man skall uppfylla sina mål och drömmar genom att visualisera dem.
"Ditt undermedvetna vet inte skillnaden mellan verklighet och fantasi" slås det fast. Det är alltså i huvudet den finns - nyckeln till framgång.
Skillnaden mellan de som lyckas och de som inte lyckas i livet är att vissa har mål som de strävar efter, andra inte, menar häftets författare.

Bokomslag "Du blir vad du drömmer"Här går träningsprogrammet ut på att man inom åtta olika sektorer av livet skall poängsätta sitt liv efter skalan 1-10. Är man en bra förälder och en perfekt äkta man kanske man får 10 poäng i "familjesektorn" medan man om man är egoistisk och aldrig hjälper andra får en etta i "den medmänskliga sektorn". Går det taskigt på jobbet blir det under medel i "yrkessektorn" och svullar man ostbågar och skippar böngroddarna är det kanske "hälsosektorn" man får låga poäng i.
Planen är att man, sektor för sektor, skall bedöma sitt nuvarande liv, se över sina "poäng", välja vilka områden man tycker att man bör förbättra och sätta upp konkreta mål för hur man skall göra det.
Och öka sin totala poäng.
Givetvis är man själv domare och betygsätter sina egna insatser i livet, vilket känns betryggande.

Del två i handlingsplanen är att man tillämpar en metod som liknar den i "Du blir vad du tänker". Man skall tänka sig att man redan uppnått sina mål så att det undermedvetna luras att tro att det redan är så.
Då kommer man alltså att uppföra sig som om man var mer hälsosam, en bättre förälder, vägde mindre och var moder Teresa. Drömmen går automatiskt i uppfyllelse.

Jag tycker att det är sympatiskt att boken har konkret handlingsplan där man skall fundera igenom olika delar av sitt liv och utvärdera dem. Frågorna: Hur är det nu? Hur vill jag att det skall vara? Hur skall jag förändra det? är nåt de flesta människor då och då mår bra av att ställa sig. Däremot är jag fortfarande skeptisk till "hjärntvättar"-delen och tror att man mest blir en världsfrånvänd drömmare om man inbillar sig att man är saker man egentligen inte är.

Innehållsförteckning:
"Amerikansk" gör-det-själv-filosofi
Plats för egna anteckningar
Pedagogiska teckningar
Citat och dedikationer


Du blir vad du äter - Yngve Borgström
Handbok i konsten att äta rätt

(Häfte, ICA bokförlag, 2000, 40 s.)

Det här är utan tvekan den bästa av de tre små "Du blir vad du…"-häftena.
Det är mer faktamässigt och proffsig än de tidigare två.
Fylld med bra fakta och konkreta tips.
Genom att berätta hur kroppen fungerar och vad den behöver för att vi skall må så bra som möjligt vill författaren få läsaren att tänka över sina egna vardagsvanor.

Bokomslag "Du blir vad du äter"Han börjar med att berätta om hur vår kropp fortfarande är kodad efter vårt ursprung som stenåldersmänniskor och de villkor som gällde då.
Att kroppen är mästerlig att spara energi i fettdepåer för att vi skall ha drivbränsle även under svåra tider. Att vi i västvärlden inte har några större problem än att hasta i väg till snabbköpet när det suger i hungertarmen är alltså inget vår genetiska kod är programmerad för. Tvärtom.

Sen kommer ett avsnitt om näringsfysiologi där man får veta hur den mat vi stoppar i oss omvandlas till den energi kroppen behöver. Kolhydrater blir glykogen medan fettet lagras i fettdepåer. Glykogen-förrådet är litet och förbränns snabbt, medan fettförrådet sparas länge. Tricket är att motionera på ett sätt så det är fettet som förbränns och inte gykogenet. Lågintensiv träning bränner mer fett än högintensiv. En 30-minuters promenad om dagen är alltså bättre än ett hårt träningspass på ett par timmar en gång i veckan. I alla fall om man vill bränna fett.

Sen får vi veta lite om hur motion påverkar hungerskänslor och förbränning och vilka matvaror som är bra för att hålla blodsockret i schack. Långsamma kolhydrater som bland annat finns i fullkornsprodukter, bönor och frukt är att föredra framför vitt bröd, pasta, pommes frittes och liknande.
I vanlig ordning i alla typer av må bra-böcker kommer sen en pedagogisk genomgång av betydelsen av fetter, fibrer och kolhydrater.

Det är inte direkt nya rön eller banbrytande tips som Borgström kommer med, men mycket nyttig kunskap är kondenserat till en behändig form.
Dessutom får man mycket konkreta råd. Till exempel i de små styckena om frukost, mellanmål, lunch och middag. Eller i de små listorna där det står vad man bör äta mer eller mindre av när det gäller fett och kolhydrater. Hur man bör fördela näringsintaget under dagen på de olika måltiderna. Det generella rådet är att minska fettintaget och öka intaget av långsamma kolhydrater.

En behändig "må bra"-guide i fickformat.

Innehållsförteckning:
Konkreta tips
Handfasta råd
Enkla fakta
Pedagogiska teckningar
Tallriksmodellen
Träningsdagbok


Om författarna:
Ulf Sandström och Yngve Borgström har skrivit var sin bok i serien "Du blir vad du…" och sen en tillsammans.

Övriga bokfakta:
"Du blir vad du tänker", "Du blir vad du drömmer" och "Du blir vad du äter" gavs ut på ICA-Förlaget i november 2002


Mia Gustavsson : 02-11-10


 
> maila crew@bulldozer.nu