[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> läst - bok - recension - Flickornas historia: Europa


Flickornas historia: Europa - Kristina Lindström

Från Eirene i antiken till Dilan i vår tid

(Inbunden, Rabén & Sjögren, 2002, 180 s)

Boken "Flickornas historia" innehåller precis vad titeln säger, en historiebeskrivning sedd ur flickornas synvinkel.
Boken är Kristina Lindströms andra på temat, här med fokusering på Europas historia. Den första handlade om svenska flickor från stenåldern till modern tid.

Bokomslag "Flickornas historia"Den första berättelsen börjar i antiken, på Sapfos tid, och med de tankar och funderingar som en ung grekisk flicka kanske kunde ha haft.
Sedan följer ytterligare sexton flickors tankar, några påhittade flickor och några som funnits i verkligheten som till exempel Elisabet I av England och Anastasia från den sista ryska tsarfamiljen. Varje kapitel avslutas med historiska fakta och lite allmänna funderingar om epoken som det just berättats om.

Det avslutande kapitlet handlar om en kurdisk flicka, Dilan, som efter familjens flykt från Turkiet hamnat i Sverige. Bara genom att skriva den här recensionen så agerar jag som turkarna genom att jag förvanskar hennes namn.
Ett sätt som Turkiet tar till för att utplåna den kurdiska kulturen är nämligen att ge kurderna turkiska namn eller förvanska de kurdiska namnen.
Dilan på kurdiska stavas med ett i utan prick och betyder då "hjärta", på turkiska med prick över i:et blir innebörden istället "tunga". Tyvärr så klarar inte min dator av att skapa ett i utan prick så jag förvanskar också det kurdiska namnet (även om jag inte gör det medvetet för att utplåna en kultur).

Historia är ju så mycket mer än krig och kungar, även om det mesta material som finns bevarat är just det om krig och kungar.
Människorna levde, dog, älskade och grälade även i våra historiebeskrivningar. Livet var på vissa sätt tuffare än i dag och kanske, på vissa sätt, lättare än i dag. Människan är anpassningsbar till sin natur och till den miljö hon lever i och att säga att det var bättre förr är lika "fel" som att säga att det var sämre.
Vad man kan säga är att utvecklingen inom de flesta färdigheter gick långsammare förr (för några hundra år sedan) än vad den gör i dag eller har gjort under de senaste femtio åren. Det var helt enkelt längre tillvänjningsperioder då.

Samtidigt som vi i dag lever i ett informationssamhälle, så lever vi i västvärlden till stor del i ett historielöst samhälle. Historia värderas inte speciellt högt i skolan utan betraktas som tråkigt. Kan till viss del bero på lärare, men också på de signaler som ges av skola och samhälle.
Det förflutna är inte lika intressant som framtiden.
Böcker som "Flickornas historia" kan kanske locka fram ett historieintresse som sträcker sig förbi kungarnas krigsskådeplatser och fram till den "vanliga människan". Historien har som bekant en tendens att upprepa sig och för att förstå framtiden kan man ta det förflutna till sin hjälp.

Boken är lättläst och Anna-Clara Tidholms vackra bilder skapar stämning runt texterna. Jag kan tänka mig att den kommer att fungera lika bra som vanlig lärobok som en lättläst historiebok att läsa i hemma.

Innehållsförteckning:
Modiga flickor
Grubblande flickor
Skapande flickor
Historiska flickor
Envisa flickor


Om författaren:
Kristina Lindström är verksam som programchef för Kultur inom Sveriges Television. Hon har tidigare arbetat som journalist på bland annat DN, Kamratposten, ETC och har även arbetat på Sveriges Radio.

Anna-Clara Tidholm, som illustrerat boken, har tecknat och skrivit åtskilliga barnböcker.

Andra böcker av författaren:

Flickornas historia, om svenska flickor från stenåldern fram till våra dagar 1997

Övriga bokfakta:
"Flickornas historia" gavs ut på Rabén & Sjögren i september 2002.

 

 


Carin Thärnström : 03-02-09


 
> maila crew@bulldozer.nu