[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> läst - bok - recension - Vit som marmor


Vit som marmor - Carina Burman

Ett romerskt mysterium

(Inbunden, Albert Bonniers förlag, 2006, 340 s.)

Euthanasia Bondeson, har begivit sig till Rom efter sina senaste äventyr i London, som Carina Burmans förra roman "Babylons gator" handlade om. Till Rom har Euthanasia kommit för rekreation, men också för att insupa lite kultur och lära sig latin. Med på resan är som vanligt hennes sällskapsdam Agnes. I den nya staden möter de båda kärlek och ond bråd död.

Bokomslag "Vit som marmor"Rom på 1850-talet är måhända mer idylliskt än dagens Rom, men det är samma känslor som behärskar folk då som nu; kärlek, hat och avund bland annat.

Euthanasia är till en början mest uppfylld över att vara på klassisk mark, men har också blivit inspirerad, både av omgivningarna och sitt umgänge, att prova på måleriet.
En av hennes nyfunna väninnor är skulptris till yrket, medan andra i det skandinaviska kotteriet håller sig till samma yrke som Euthanasia, skrivandet.

Det är en brokig skara människor som försöker leva och överleva i det italienska klimatet, på vad de kan sälja av sina arbeten och på vad deras mecenater kan bidra med. Euthanasia själv har fördelen av en framgångsrik karriär som författare och är en ekonomiskt oberoende kvinna som kan ägna sig åt att tillfredsställa sina nycker, som att försöka måla av den ”eviga staden”.

En av medlemmarna i den skandinaviska kolonin visar sig vara en gammal bekant, till och med ungdomsförälskelse, till Euthanasia. Det visar sig att även gammal, slocknad kärlek kan ha en svag glödhärd kvar som med lite näring kan flamma upp igen. Deras återförenande hindras dock av att en antik romersk staty upptäcks och att det i dess följdvatten sker flera mord.

Carina Burman låter sin hjältinna lägga näsan i blöt och kohandla med en jesuitpräst om hur ledtrådarna skall delas mellan dem.
Det är en ljuvlig pastisch över 1800-talet och Burman är lysande i sin beskrivning av både Rom och kämpande konstnärer för 150 år sedan.

Trots att det är en kriminalhistoria som för berättelsen framåt så är den av sekundär betydelse. Det skvallras och spekuleras, som sig bör bland en grupp utlänningar som mestadels håller sig för sig själva, och det njuts av den italienska maten. Allianser ingås och bryts och kvällarna blir långa på de romerska krogarna. Det är vällustiga skildringar som ibland svävar ut, men inte längre bort än att de kan fångas in igen. Burman låter också Euthanasia spekulera över möjligheterna att ge ut en kokbok över den romerska kokkonsten.

Jag har roligt när jag läser boken och jag misstänker att Carina Burman hade roligt när hon skrev den, för det är en lustfylld berättelse. Burman besitter också förmågan att kunna förmedla sina kunskaper utan att för den skull göra det tråkigt. Läs boken och njut!

Innehållsförteckning:
Besatthet
Vackra prästvigda män
Mängder av rödvin
En hel del dyrbara engelska teblad
En gnutta osedlighet


Om författaren:
Carina Burman
Carina Burman
© Foto: Cato Lein
Carina Burman debuterade med romanen "Min salig bror Jean Hendrich" som handlar om skalden Kellgren. Förutom de sju romanerna hon skrivit har hon också givit ut en biografi över Fredrika Bremer. Hennes böcker är översatta till tyska, polska och ryska.

Andra böcker av författaren:
Min salig bror Jean Hendrich 1993
Den tionde sånggudinnan 1996
Cromwells huvud 1998
Islandet 2001
Bremer. En biografi 2001
Babylons gator 2004

Utgivet på annat förlag:
Vältalaren Johan Henric Kellgren diss. 1988
Mamsellen och förläggarna 1995
Fredrika Bremer. Brev. Ny följd I-II 1996
Finlands svenska litteraturhistoria (medförfattare) 1999
Den finländska Sapfo 2004

Övriga bokfakta:
"Vit som marmor - ett romerskt mysterium" kom ut på Albert Bonniers förlag i januari 2006.


Carin Thärnström: 06-03-29


 
> maila crew@bulldozer.nu