[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - Insomnia

Insomnia

Den engelske regissören Christopher Nolan slog igenom med dunder och brak med den smarta baklängesthrillern "Memento".
Av Bulldozer utsedd till en av de tio bästa filmerna under det svenska bioåret 2001.
Något förvånande är hans nya film en remake på den norsk filmen "Insomnia" från 1997 (starring vår egen Stellan Skarsgård).
I Nolans version har hudvudpersonen bytt namn från Engström till Dormer och Stellan är ersatt av Al Pacino i roll-listan.
Oslos krimrotel blir LAPD och de ljusa nätterna i Nordnorge är ersatta av likadana i Alaska.
Ur "Insomnia"
Al Pacino som Will Dormer och Robin Williams som Walter Finch i "Insomnia"
© Buena Vista International

När Hollywood tar sig an europeiska filmer för remake brukar all originalitet slipas bort tills det enda som finns kvar är några standardiserade amerikanska filmklyschor.
Hur nära originalet Nolans tolkning är låter jag vara osagt då jag inte sett Erik Skjoldbjaergs version, men en sak är säkert - Nolan har inte åstadkommit en blek kopia utan en film med egen lyskraft.

Los Angeles-snuten Will Dormer (Al Pacino) kommer till en håla i Alaska för att hjälpa till i utredningen kring ett mord på en 17-årig flicka. Han är en beryktat skicklig mordutredare och hans ankomst och snabba insats i fallet väcker stor uppmärksamhet hos den lokala polisen. Inte minst hos den unga kvinnliga polisen Ellie Burr (Hilary Swank), som har honom som förebild och följer hans förehavanden med stor beundran.
Dormer och kollegan Eckharts (Martin Donovan) exil från huvudkontoret visar sig också ha andra orsaker än att fungera som förstärkning i fallet. De är föremål för polisens internutredning, misstänkta för helt olika saker, och skall hållas ur vägen. Ett problem som Dormer och Eckhart har olika uppfattning om hur de bör hantera.

Denna konflikt spelar en avgörande roll när den fälla som gillrats för mördaren orsakar kaos och blir en katastrofal brytpunkt i mordutredningen.
Dormer plågas allt mer av frågor om rätt & fel, moral & omoral, slump & mening, tveksamma beslut i det förflutna & nuet.
Ett grubbleri som inte blir bättre av att han omöjligt kan sova i de ljusa norrskensnätterna och som eskalerar ytterligare när den misstänkte mördaren tar kontakt med honom för att diskutera deras gemensamma erfarenheter.
Den läraktiga beundrarinnan Ellie närmar sig Dormers mörkaste hemlighet genom att anväda hans egna metoder, samtidigt som mördaren utmanar hans moral till det yttersta.

Egentligen är storyn inte så originell, men genomförandet och skådespelarna gör filmen till en riktigt vass thriller på alla plan.
Det är ingen halvspännande dussinproduktion utan ett hantverk i varje detalj.
Nolan utnyttjar karaktärerna, skådespelarna och miljöerna till max.
Tänjer på historians vändningar och får det mordfallet att bli en kuliss till ett långt mer intressant psykologiskt spel mellan mördaren och polisens främste utredare.
Men ju mindre man vet om handlingen innan man ser filmen, desto bättre.

Både Al Pacino och Robin Williams brukar anklagas för överspel, men i denna film är det snarare de små gesterna som syns mest. Al Pacino går från skärpt stjärnsnut till ett sömnlöst vrak plågad av skuld, grubblerier och ångest.
Hilary Swank imponerar också som äppelkäck vill-vara-duktig-snut som får mer att bita i än hon kan svälja.

En tät thriller som mycket väl kan sätta Nolan på en tio-i-topp-lista även för bioåret 2002.

Innehållsförteckning:
"Twin Peaks", "Fargo" & "De blodröda floderna"-vibbar.
Robin Williams i manchesterkavaj
Ett Laura Palmer-mord
MC-pojkvän
Kiosklitteratur
Dimma
Sömnlöshet
Svindlande vacker Alaska-natur
Steven Soderbergh och George Clooney som medproducenter

Svensk premiär: 13 september 2002

Mia Gustavsson : 02-09-11


 
> maila crew@bulldozer.nu