[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - Lilja 4-ever


Lilja 4-ever

Någonstans i det forna Sovjetunionen bor sextonåriga Lilja med sin mamma. När mamman följer med sin nya man för ett nytt liv i USA lämnas Lilja kvar i den grå och slitna förorten.
Liljas moster tar lägenheten och skickar Lilja till ett råtthål och dödsbo där den senaste hyresgästens pissiga pyamasbyxor fortfarande hänger på elementet.

Men allt är inte elände. Lilja har en vän, den två år yngre Volodja.
Det är de två mot världen, mot fattigdom och svek.
"Lilja 4-ever" är en mörk film.
En film som lämnar en besk eftersmak och en klump i magen. Det går inte att skaka av sig en film som handlar om hur barn missbrukas och utnyttjas.
Inte när man vet att det händer varje dag i verkligheten utanför biografen.
Till och med i Sverige.

Ur filmen "Lilja 4-ever"

Oksana Akinsjina (Lilja) och Pavel Ponomarjov i avgångshallen.
© Memfis Film. Foto: Per-Anders Jörgensen


Alla borde se "Lilja 4-ever".
Och kanske kan den hjälpa till att förändra världen. Det är i alla fall vad manusförfattaren och regissören Lukas Moodysson hoppas. Själv säger han att han inte tror att "Lilja 4-ever" blir någon publiksuccé som "Fucking Åmål" och "Tillsammans" blev.
Han säger också att det inte spelar någon roll eftersom han helt enkelt var tvungen att göra den här filmen. För att världen är orättvis.
Killen med teddybjörnsöronen från Guldbaggegalan har vuxit upp.
Och fått en person till i sin fan club.

Innehållsförteckning:
Limsniffning
Slum
Människohandel
Lysande skådespelare

Svensk premiär: 23 augusti 2002


Helena Sahlsten : 02-08-21


 
> maila crew@bulldozer.nu