[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - Kärleken checkar in


Kärleken checkar in
(Maid in Manhattan)

En "Pretty Woman" utan horeriet, så kan man elakt sammanfatta denna fånigt betitlade romantiska komedi (den svenska titeln är om möjligt ännu mer lam än originaltiteln).
Tematiken är den vanliga. Kvinnan av folket träffar mannen med pengarna och tycke uppstår.
Den amerikanska drömmen verkar alltså gå ut på att även en helt vanlig toppensnygg latinobrud som slavar som städerska på ett lyxhotell på Manhattan kan knulla sig till framgång bara hon tjyvlånar en Dolce Gabbana-outfit för 5000 dollar och då får en kåt playboy-politiker på kroken. Jag tycker att det är ett fint och uppbyggligt budskap till amerikas kvinnor…ehhh…nooot!

Ur "Maid in Manhattan"
Hotellstäderskan Marisa Ventura (Jennifer Lopez), hennes son Ty (Tyler Garcia Posey) och hotellgästen Christopher Marshall (Ralph Fiennes)
© Sony Pictures

Latinosångerskan J-Lo får alltså vara alldagligt modellsnygg som ensamstånde mamma i jeans, i sin lilla städerskeuniform och i lånad balklänning med Harry Winston-diamanter till.
Detta motiverar säkert den manliga biopubliken tillräckligt för att kunna stå ut med filmen.
Stiliga brittiska skådisen Ralph Fiennes i den manliga huvudrollen är kanske inte lika het på kvinnornas tio-i-topp, men kan nog för all del falla en och annan av kvinnorna i biofåtöljen på läppen också (*räcker upp handen*)
Så långt allt väl.

Manuset kunde väl visserligen ha varit sämre (tydligen var det, hur otroligt det än kan verka, då i början när man försökte locka Julia Roberts att spela huvudrollen som en städerska som blir kär i en engelsk prins), men inte så värst mycket.
Man har helt enkelt bara tagit några trötta gamla romkom-klyschor och pressat in dem på Beresford Hotel i New York (i verkligheten Waldorf-Astoria).
Miljön verkar till en början rätt lovande. Ett slags lite rolig "herrskap & tjänstefolk"-stämning infinner sig när man får se vad som försigår bakom kulisserna på ett lyxhotell. Men sen blir det en lite väl fånig Askunge-historia utan minsta spännande grepp.

Askungen = Latinobruden Marisa Ventura (Lopez) som är en ensamstånde mamma med en lillgammal son i mellanstadieåldern. Hon jobbar flitigt och plikttroget som städerska på hotellet och får lyda rika gästers nycker utan att knota.
Prinsen = Den snygge, framgångsrike och mycket eftertraktade ungkarlen och politikern Christopher Marshall (Fiennes) som är gäst på hotellet. Han har nyligen dumpat sin fotomodell-fästmö och verkar påfallande ointresserad av sin karriär och sina plikter, men desto mer road av konversationer med en snorunge eller att promenera i parken med sin hund.

En dag provar Marisa i smyg en gästs designeroutfit och i det ögonblicket dyker drömprisen upp och tror givetvis att hon är en rik donna som råkar bo i sviten bredvid honom. En omedelbar magisk kärlek uppstår (av oklar anledning).
Sen rullar det på. Komplikationer uppstår. Lögnen fortsätter. Lögnen avslöjas. Saker går åt helvete. Saker ordnar sig.
Sonen är irriterande lillgammal. Marisa är irriterande rättrådig och politiskt korrekt. Marshall är irriterande smörig. Marshalls assistent (Stanley Tucci) är en irriterande skitstövel. Marisas arbetskamrater är irriterande & orealistiskt lojala.

Allt det här hade gått att ha överseende med om det hade funnits det där som måste finnas i en romantisk komedi - hjärta och magi - för då spelar det egentligen ingen roll hur fånig eller förutsägbar storyn är.
Det enda filmmakarna egentligen måste övetyga oss om är att de två huvudpersonerna är så vanvettigt förälskade i varann att de kan gå genom eld och vatten för att få vara tillsammans.Vi måste bry oss och sitta där i salongen och hoppas att de skall få varann i slutet.
Mellan Lopez och Fiennes finns tyvärr ingen kemi.
Mellan Marisa och Christopher finns ingen magi.
Varför bryr sig de här människorna om varann?
Varför skall vi bry oss om dem? Who cares?
Illusionen är bruten. Romkom-sufflén rasar. Askungen blir en pumpa.

Innehållsförteckning:
Askungen på bal
Typiskt journalistuppbåd av modell hyenor
Omodern klass-skillnad
Bob Hoskins som strikt amerikansk butler
Natasha Richardson som bitchig riking
En frånvarande pappa
Gem-tricket

Svensk premiär: 24 april 2003


Mia Gustavsson : 03-04-23


 
> maila crew@bulldozer.nu