[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]



Besatthets-surfa:
> Possession the movie

Läs mer:
> Tillbaka till filmarkivet

 

>> sett - film - recension - Possession


Possession

En amerikansk litteraturdoktorand upptäcker att hans forskningsobjekt, den manlige engelske 1800-talspoeten Randolph Henry Ash, hade en hemlig romans som eftervärlden inte anat.
Han misstänker att motparten är en kvinnlig poet, Cristabel LaMotte, och tar därför kontakt med en engelsk litteraturvetare som forskar om hennes liv.
De två upptäcker också, medan de rotar efter bevis på den uppseendeväckande kärleksaffären, en tilltagande attraktion även i nutid.

ur filmen "Possession"
Gwyneth Paltrow och Aaron Eckhart i "Possession"
© Warner Bothers och USA Films

Detta är i princip också huvudstoryn i den engelska författarinnan Antonia S. Byatts bestseller "Possession: A Romance"* från 1990 som nu blivit överförd till vita duken.
Förutom dessa två parallella kärleksaffärer och jakten på gamla, gulnande kärleksbrev så finns det ytterligare komponenter för att ställa till det. En ha-galen konkurrerande litteraturforskare som specialiserat sig på att plocka fram storplånboken och köpa in hela Randolph Henry Ashs kvarlåtenskap. När han får nys om de nyupptäckta kärleksbreven blir han förstås helt till sig i trasorna…
Det är ett sinnestillstånd som han verkar ganska ensam om.
Den här historian är, i mitt tycke, inte så sexigt berättad.

Jag vet inte vilken del av berättelsen som skall kittla oss i publiken mest.
Är det att den manlige forskaren Roland Michell (Aaron Eckhart) är en oborstad amerikan med skäggstubb och rufsigt hår medan den kvinnliga forskaren är en sval, överlägsen, engelsk kvinna med håret i stram uppsättning?
(Ja i verkligheten dög förstås ingen av Englands många lysande kvinnliga skådisar till rollen utan den amerikanska bleknosen Gwyneth Paltrow skulle prompt plockas in och den brittiska accenten från "Shakespeare in love" fick dammas av. Å andra sidan har Michell med manusförfattarens hjälp bytt nationalitet från Byatts grundstory - där han är engelsman. Snurrigt?)
"När skall hon släppa ut håret?" verkar hur som helst vara den mest spännande tråden i handlingen.
Spänningen mellan dessa två karaktärer är alltså inte alltför elektrisk och man känner sig väl si så där intresserad av de tafatta ups and downs de har i sin lilla romans.

ur filmen "Possession"
Jennifer Ehrle och Jeremy Northam i "Possession"
© Warner Bothers och USA Films

Kanske är det som skall få oss engagerade istället de två 1800-talspoeternas sittningar vid pulpeterna med gåspennorna flitigt doppande i bläckhornen?
Lite sexigare än så blir det faktiskt ändå mellan paret Randolph Henry Ash och Christabel LaMotte (spelade av Jeremy Northam och Jennifer Ehrle). Fast att kalla det passion är kanske att ta i. Det mesta är ju byggt på en högtravande viktoriansk brevväxling (den 1900-talsforskarna nu lyckas snoka reda på) och ganska lite på köttslig lust.
Ändå finns det en slags välbekant engelsk kostymromantisk touch som får den återhållna och "förbjudna" kärleken att nästan nå erotiska höjder så fort en flik av naken hud blottas - om så bara en vrist eller ett nyckelben…eller ett halvt uppsnört korsettliv.
Så här blir man kanske om inte hänryckt så åtminstone stundtals medryckt.
Några lite pikanta deltaljer i den romansen är att Ash är lyckligt gift på sitt håll och LaMotte lever ihop med en konsnär - av kvinnligt kön.
Det kyska viktorianska får sig alltså tidigt en törn.

Filmen har ändå en viss lågmäld charm, som främst beror på den där lite engelska torra humorn som då och då skymtar fram i ordväxlingarna.
Annars är det mesta lite väl lågmält fram till slutet då det blir stråkkvartetter för hela slanten - men också det på ett finstämt och behärskat sätt om man jämför med typiska "Hollywood-endings".
Jag tror mycket väl att den här filmen kan nå framgång hos rätt sorts publik - den som inte är bortskämd med MTV-klippning, biljakter och helnakna sexscener i motljus - och därför låter sig nöjas med rafflande rotande i gamla arkiv, skurkaktiga bud på auktioner och ledtrådar dolda i viktorianska poem.
Har man dessutom en svag böjelse för kravatter, krinoliner och sedesamt sänkta ögonfransar och tycker att det behövs en ny Mr Darcy då kan det här vara årets film.

Innehållsförteckning:
Brittisk accent
Kärleksbrev
En hårlock
Ett franskt kloster
Dubbelrum i Yorkshire
Ett självmord
Gwyneth i pyjamas

Svensk premiär: 6 december 2002

* Boken kom 1991 på svenska och hette då "De besatta - En romantisk berättelse"


Mia Gustavsson : 02-12-03


 
> maila crew@bulldozer.nu