[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - The Prestige

The Prestige

Trollkarlar och illusionister har fascinerat människor i långa tider.
Trots att vi vet att allt är båg och egentligen handlar om fingerfärdighet, speglar och dubbla bottnar så är det något kittlande med den ovisshet och spänning som byggs upp i ett skickligt utfört nummer: "Hur i all världen gjorde han det där?". I "The Prestige" följer vi två konkurrerande magiker som bägge är beredda att gå mycket långt för att överträffa den andre i jakten på det perfekta tricket.

Ur filmen "The Prestige"
Magiska förehavanden.
© Touchstone Pictures and Warner Bros. Pictures.

Ett misslyckat utbrytnings-nummer med dödlig utgång inleder filmen, som sedan i huvudsak presenteras genom återblickar i två olika tidsplan.
Den ena av kombattanterna, Robert Angier (Hugh Jackman) har drunknat i en låst vattentank och hans rival Alfred Borden (Christian Bale) arresteras, misstänkt för mord. Historien som följer nystar upp en härva av bitter konkurrens, svek och lögner, samtidigt som den tvingar åskådaren att ständigt ompröva de premisser på vilka intrigen bygger. Det är slugt och underhållande, även om det emellanåt blir lite väl avancerat för att kännas helt trovärdigt. Men vad gör väl det – magi och realism har ju sällan varit särskilt tätt sammankopplade?

Filmen utspelar sig huvudsakligen i London vid 1800-talets slut men känns, kostymer och rekvisita till trots, relativt tidlös.
Kanske beror det på att många moderna illusionister och trollkarlar i hög grad romantiserar svunna tider och fortfarande anammar klassiska nummer som försvinnande fåglar, teleportering och itusågade damer. Vi känner igen det mesta, även om dagens tekniker naturligtvis har förfinats och utförandet i vissa fall uppdaterats. Men för filmpubliken är det inte så mycket tricken som engagerar utan snarare spelet mellan dramats huvudpersoner.

"The Prestige" är en stjärnspäckad historia med namn som Michael Caine, Piper Perabo, Scarlett Johansson och David Bowie i framträdande biroller. Christian Bale – vars rollfigur är den mest komplexa – utgör tillsammans med Jackman och Caine stommen, medan de övriga inblandade mest fungerar som support. Scarlett Johansson passar till exempel bra som den förföriska assistenten, men känns samtidigt en aning type-castad i rollen som ung, sexig fresterska.

Att regissören Christopher Nolan är svag för icke-kronologiskt berättande vet vi sedan tidigare. Det tydligaste och mest extrema exemplet är naturligtvis "Memento" från 2000, som i likhet med "The Prestige" skrevs tillsammans med hans bror Jonathan. Där berättades hela filmen baklänges, och riktigt så avancerat är det inte den här gången.
Däremot bidrar filmens dramaturgiska konstruktion till spänningen och skapar precis lagom förvirring för att hålla intresset uppe under hela speltiden. Det här är bra valuta för pengarna för alla med minsta intresse av showbiz, trollkonster eller kluriga upplägg.
Att bänka sig framför "The Prestige" blir kort sagt det enkla receptet på "en magisk kväll" såhär i juletid.

Innehållsförteckning:
Kanariefåglar
Falluckor
Elektricitet
Hemligheter
Lösskägg

Svensk premiär: 25 december 2006

Albin Valsinger: 06-12-21


 
> maila crew@bulldozer.nu