[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

Överlevnads-surfa:
> Filmens hemsida

Läs mer:
> Tillbaka till filmarkivet

>> sett - film - recension - Stay alive

Stay alive

Visst är det något lite läbbigt med dataspel?
De suger liksom tag i en och tvingar en att fortsätta spela hur otäcka de än är. Och sedan, när man har spelat klart, så blir man helt snurrig i huvudet och kan inte skilja mellan fantasi och verklighet.
Och sedan dör man – på exakt samma sätt som man dog i spelet.

Ur filmen "Stay alive"
Skrämmande grafik?
© Spyglass

Nejvars, så brukar det väl knappast gå till när man själv spelar.
Men det är precis vad som händer ett gäng ungdomar som råkar komma över ett exemplar av det nya undergroundspelet "Stay Alive", i filmen med samma namn. Spelet är inspirerat av den ökända "blodgrevinnan" Elisabeth Bâthorys liv och det dröjer inte länge förrän våra huvudpersoner förstår att den onda grevinnan har återuppstått och nu, via datormediet, utkräver nya dödsoffer.
Märkligt, inte sant?

"Stay Alive" är en film med en småkul (fast inte helt nyskapande) grundidé, många inslag av hyfsad datorgrafik och, dessvärre, en hel rad med problem. Till att börja med är manuset så simpelt konstruerat att man känner sig lätt idiotförklarad.
Allt förklaras minst en gång för mycket så att inget lämnas åt åskådarens egen slutledningsförmåga, och replikerna känns onaturligt övertydliga. Lägg därtill ett gäng halvbegåvade teveskådisar och trovärdigheten är nästan nere på noll.

Vidare tycks William Brent Bell (mannen bakom såväl manus som regi) ha en lätt fördomsfull och enkelspårig uppfattning om "gamers" och annan datorintresserad ungdom.
Eller så försöker han bara tillgodose publikens förmodat stereotypa sinnebilder av hackers, nördar och korkskallar.
Hur som helst lyckas han garanterat irritera alla normala, spelintresserade människor tack vare en rad förutfattade meningar och allmän okunskap.

Filmens största behållning ligger helt klart i de 3D-animerade spelsekvenserna. Faktum är att bortsett från all ockultism och förebådade dödsfall så verkar "Stay Alive" vara ett rätt kul spel som jag gärna skulle köpa om det fanns tillgängligt på marknaden.
Kanske skulle man ha lagt krutet på ett sådant istället för en halvtaskig film?

Innehållsförteckning:
Nio halvkorkade vänner
Ett superdjävulskt spelföretag
Horder av blodiga barn med ryckig gång
En ondskefull spökkärring
Tvåhundra "hoppa-till-i-stolen-effekter"

Svensk premiär: 21 juli 2006

Albin Valsinger : 06-07-21


 
> maila crew@bulldozer.nu