[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - Samsara


Samsara
(The Samsara)

Samsara är ett buddhistiskt begrepp som betyder "vandring som pågår".
Det är namnet på den världsliga och förgängliga tillvaron vi lever i, den man enligt buddhismen skall frigöra sig ifrån för att uppnå religiös frid, nirvana.
Indiern Pan Nalins film "Samsara" handlar följdaktligen om en buddhistmunk, Tashi, som slits mellan det religiösa och det världsliga.

Ur "Samsara"
En helt vanlig dag i buddhistklostret...
© Triangelfilm

I filmens början får vi se hur ett följe med munkar hämtar Tashi (Shawn Ku) från en helig grotta där han suttit och mediterat i tre år, tre månader, tre veckor och tre dagar. Han väcks ur sin religiösa trance och pysslas om på alla tänkbara sätt innan han återbördas till klostret. Ganska snart börjar han inte bara att vakna upp ur sin stumma askes utan också att vakna upp sexuellt. Han drömmer erotiska drömmar, fån-glor på en ammande kvinnas bröst och är på det hela taget som besatt av tanken på det han går miste om i sitt celibat.

Trots att han får besöka en helig eremit som visar honom hur illa det kroppsliga kan leda finner han ingen religiös förtröstan. Istället utropar han ilsket till klostret överhuvud att till och med Buddha, Siddharta Gautama, levde ett världsligt liv med fru och barn tills han var 29 år. Tashi, som varit i klostret sen fyra års ålder, menar att han aldrig haft valet att avstå det världsliga livet eftersom han inte upplevt det.
Så kastar Tashi sina munkkläder och ger sig av till en närliggande by där han tidigare fått upp ögonen för en vacker ung kvinna, Pema (Christy Chung).

Han får smaka allt det han avstått ifrån och den redan bortlovade Pema blir till sist hans fru och modern till hans barn. För Tashis del blir det mycket bestyr och bekymmer med allt det världsliga. Rivalitet med den brädade friaren, en fejd med den lokale storbonden, lockelse av andra kvinnor och annat stort och smått som han tidigare förskonats från.

Efter några år får han bud om att klostrets överhuvud dött och ett brev där det står "Vad är viktigast, att stilla tusen begär eller att övervinna ett?".
Tashi börjar våndas över att han gjort fel val och när natten kommer rakar han av sitt hår, letar fram sin munkklädnad och smyger iväg från fru och barn - precis som mannen som kom att kallas Buddah en gång gjorde från sin familj.

Nalins "Samsara" är en drygt två timmar lång film med sparsam dialog, långsamt berättartempo och som i många asiatiska filmer - rasande grannt foto med natursköna bilder. Naturen i norra Indien är en tacksam kuliss:
Himalayas berg, ängar med prunkande gröda, forsande floder och branta sluttningar. Filmen är inspelad i Ladahk, en svårtillgänglig bergsregion i närheten av landets gräns till Kina och Pakistan. Detta är ett av få filmprojekt som den indiska regeringen tillåtit i trakten.

Trots att filmens berättelse är påfallande maklig utan större dramatik blir jag aldrig riktigt störd över detta.
Den är nästan meditativ i sin stilla lunk.
Jag blir dock mot slutet oerhört irriterad på huvudpersonen som mest verkar vara ett stort barn som inte tar ansvar för sitt liv, ändå sker något oväntat just i filmens sista scen som faktiskt ställer just de frågor jag undrar över.

Har man två timmar över, är trött på MTV-klippning, tycker att religiösa grubblerier är intressant och vill ha fältet fritt för egna tolkningar av slutet är det här en film man inte får missa.

Innehållsförteckning:
Rakade huvuden
Religiösa grubblerier
Sex
Eld och is
Renande bad
Svindlande naturbilder
En hund som överger sin herre

Svensk premiär: 4 april 2003


Mia Gustavsson : 03-04-03


 
> maila crew@bulldozer.nu