[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - Sweet sixteen


Sweet sixteen

I höstas gick den brittiske regissören Ken Loachs film "Järnvägare" upp på bio och redan nu är det dags för ytterligare ett av hans alster att få svensk premiär.
Men i "Sweet Sixteen" är temat personlig uppoffring snarare än gruppsolidaritet, och den fackliga striden har ersatts med en kamp som nära nog står mellan liv och död.

ur "Sweet sixteen"
Pinball (William Ruane) och Liam (Martin Compston) i "Sweet sixteen"
© NonStop Entertainment

15-årige Liam bor i Greenock, strax utanför Glasgow i Skottland, tillsammans med sin styvpappa och morfar. Hans mamma sitter i fängelse efter att ha tagit på sig skulden för styvfaderns brott, och förhållandet mellan denne och Liam är följaktligen inte det bästa.
Efter att ha blivit utslängd hemifrån lägger Liam och hans kompis "Pinball" beslag på styvpappans och morfaderns undangömda knark och börjar langa.

Pengarna strömmar in och Liam börjar planera inför framtiden.
Kanske kan han köpa en husvagn som han och hans mamma kan bo i när hon kommer ut ur fängelset? Liam är optimistisk och tror på en nystart för honom, mamman, hans syster och hennes lille son.
Men hans entreprenörsanda har lett in honom på en farlig bara. Och i takt med att han dras in i allt grövre brottslighet blir det tydligt att det inte är helt riskfritt att leka med de stora grabbarna.

Ju mer personlig Ken Loach tillåter sig att bli, desto bättre är han.
"Sweet Sixteen" är hans starkaste film på många år och markerar något av en tillbakagång till filmer som "Mitt namn är Joe" och "Raining Stones", i vilka han låter några få men väl valda rollfigurer förkroppsliga det utanförskap och de samhällsproblem han vill kritisera.

Det är en smärtsam och gripande historia som utspelas under de regntunga skyarna i den lilla kuststaden.
Liam ödslar sin oförtrutna entusiasm och uppfinningsrikedom på att begå brott, eftersom han inte kan se några andra "karriärmöjligheter". Hans bristande moral och destruktiva beteende är en självklar följd av hans uppväxtsituation, men samtidigt försöker han kompensera sin låga självkänsla genom att ge sin mamma och syster allt han har att erbjuda.

Skådespeleriet ligger genomgående på en mycket hög nivå och den 17-årige Martin Compston är makalöst bra i rollen som Liam.
Som åskådare lider vi i hans ställe, oroar oss för honom och gläds åt hans framgångar – samtidigt som den där gnagande känslan av att allt till slut kommer att rasa växer i magen. Men som vanligt när det gäller Loach så finns här ändå ett litet framtidshopp för den som letar.
Det kan behövas när man omtumlad stapplar ut ur biomörkret.

Innehållsförteckning:
Dåliga förebilder
Farliga affärer
Moralisk upplösning
Gruvliga besvikelser
Fantastiska amatörskådisar
Maximal autenticitet

Svensk premiär: 10 januari 2003


Albin Valsinger : 03-01-10


 
> maila crew@bulldozer.nu