[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - film - recension - Valdagen

Valdagen
(Raye makhfi)

"
Valdagen" är en iransk filmkomedi och regissören Babak Payamis andra långfilm.
Babak Payami är uppväxt i Iran, men har bott utomlands större delan av sitt vuxna liv. När han 1998 återvände till Iran för att göra film tog han med sig flera kulturella perspektiv och en distans till sitt hemland som tydligt syns i "Valdagen".
Ur "Valdagen"
Oväntad flygpost.
© Payam films

Ett omaka par, möten med missförstånd, dråpliga situationer, kulturkrockar och i bakgrunden en allvarlig samhällskritik är huvuddrag i filmen.

En dag släpps en låda från ett flygplan och landar på en enslig ö.
Vakten på stranden öppnar och finner en valurna och order om att eskortera valförrättaren runt ön.
Strax efteråt dyker valförrättaren upp och visar sig vara en ung kvinna, något vakten har svårt att acceptera. Till slut kommer de i alla fall iväg i den gamla jeepen. Vakten kan sin ö och villkoren för att leva där, men har svårt att förstå vitsen med ett val.
Valförrättaren är entusiastisk i sin tro på det demokratiska systemet, men lika ovan vid landsbygden och folket där, som vakten är att faktiskt föra en diskussion med en kvinna.

Bilen går sönder, en kvinna föder barn, en by håller begravning på kyrkogården och valförrättaren körs bort med sin valurna.
Så fortsätter färden som med varje symbolladdat möte leder till ökad förståelse mellan de till synes oförenliga människorna.

Kvinnan med sitt ideologiska rättesnöre och vakten med sin praktiska realitet får till slut omvända roller när vakten stannar för rött ljus mitt i ingenstans och ödemark. Kvinnan förstår inte varför han stannar när det ändå inte finns några bilar och ber honom köra mot rött.
- Här är ju öken, lagarna gäller inte här, säger hon och förstår för sent att hon just sagt tvärt emot vad hon hela dagen predikat.

Filmen är en läroresa, men vem som är mentor och vem som är adept är inte lätt att veta.
Episoder staplas på varann i sann soldaten Svejk-anda, men här och var blir det lite för episodiskt. Plötsligt sitter det en flicka i bilens baksäte som de ska köra hem, en annan scen börjar mitt i en dialog mellan två kvinnor.
Man får en känsla av att om inte den iranska censuren varit framme med stora saxen, så är det en akt film som saknas.

Filmen är en komedi, eller åtminstone satir, men humorn känns lätt igen och blir gärna övertydlig. (Som de flesta iranska filmerna är övertydliga i sin iver att vara budskap.) Men filmen räddar sig från fadd symbolmättnad genom sin dråplighet och distanserande humor.

Innehållsförteckning:
Excentriska öbor
Våningssäng på stranden
Vackra bilder
Feminism och svarta slöjor
Roliga missförstånd
En bil, en man och en kvinna
Iransk sandöken
Vapen och en valurna


Svensk premiär: 16 augusti 2002

Karin Svenner : 02-08-15


 
> maila crew@bulldozer.nu