[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Black & Bruised


Black & Bruised
(GameCube)

Glass Joe. Von Kaiser. Piston Honda. Don Flamenco. Soda Popinski.
Om de här namnen släpper lös en våg av nostalgi över ett femton år gammalt Nintendo-spel så är du i målgruppen för boxningsspelet "Black & Bruised", om inte så är det på tiden att upptäcka en av datorspelens smalaste subgenrer.

Ur "Black & bruised"
Countrybruttan Knuckles Nadine visar Bronto var tandskyddet skall ligga.

Speltillverkarna hymlar inte med att de lånat mycket i "Black & Bruised" från Nintendos gamla boxningsklassiker "Mike Tysons Punch-out" (som senare bytte namn till bara "Punch-out" efter att Mike Tyson började lägga nya mindre välklingande titlar som "kvinnomisshandlare" och "våldtäktsman" till sin gamla tungviktstitel) och sämre spel än Punch-out finns det väl att låta sig inspireras av.
Spelet hade enkla, intuitiva kontroller och ett stort galleri av skruvade och serietidningslika karaktärer att boxas mot. Det hela handlade mest om att lära sig de olika boxarnas beteenden och svagheter, som till exempel att man lättast golvade Von Kaiser genom att ge honom en vänster och sedan en höger om vart annat och när diamanten i Great Tigers turban blixtrade till var det dags att ge honom en uppercut annars åkte man på en själv.

Konceptet fungerade utmärkt i all sin enkelhet och "bara en gång till"-känslan kunde bita sig fast i flera timmar.
Jag slår vad om att finns många som än i dag minns koden för att möta slutbossen "Mike Tyson", eller "Mr. Dream" som han kallades efter det att Nintendo bytt hudfärg på honom och fyllt i gluggen mellan tänderna.

I "Black & Bruised" finns 16 olika boxare att välja mellan som t ex den kaxige irländaren, bikerbruden eller den kanadensiske skogshuggaren.
Spelet tillämpar samma typ av "Cel-shade"-grafik som det senaste Zelda-spelet och resultatet är mycket tilltalande, boxarna pratar, grimaserar, dansar runt och pucklar på varandra på ett imponerande sätt.
Det går att välja mellan att spela turneringsläge eller "Boxers life" där man följer var och en av de olika boxarna genom sex olika matcher (som vardera inleds med en liten renderad videosekvens).
Inga slag under nitbältet tillåtna!

Tyvärr finns det idag långt mycket fler knappar på en handkontroll att hålla reda på än för femton år sedan och själva boxningen är inte lika enkel som den var en gång i tiden. Det finns helt plötsligt mer än dubbelt så många slag och blockeringar att hålla rätt på och det leder i sin tur till att man inte har så bra koll på vad man håller på med eller vad man borde göra.
Inte ett riktigt problem kan tyckas men det blir hur som helst den största anledningen till att "Black & Bruised" aldrig lyckas gå på knock.

Efter en stunds spelande övergår alla försök till finlir i rent knappsmaskande och det på alla knappar samtidigt. Det tråkiga är att smaskandet belönas med omedelbar framgång, blockera-jabba-ducka blir till ah-vafan-smask-smask-smask-smask följt av "Oj! Jag vann!".

När det sedan visar sig att det inte finns någon större skillnad i boxningsstil eller individuella animationer mellan boxarna annat än mellan matcherna och när man lyckas aktivera "superslaget" så inser jag att det här kommer att bli en betydligt kortvarigare förälskelse än det livslånga förhållande det först såg ut att vara.

"Black & Bruised" kommer helt säkert att snurra många gånger framöver som ett utmärkt utfyllnads- eller avreagerings-spel (framförallt 2-spelarläget) men mästartiteln tillhör fortfarande den gamle 8-bitars flugviktaren "Mike Tysons Punch-out". Jag hoppas att vi inte behöver vänta lika länge på nästa utmanare.

Innehållsförteckning:
Fetsmällar
Fläskläppar
Kombos
Knappsmaskande
och Kahn!

Svensk distributör: Vivendi

Niclas Stenberg : 03-08-09


 
> maila crew@bulldozer.nu