[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - The Chronicles of Riddick


The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
(X-Box)

De filmlicensspel som dyker upp på marknaden brukar ofta få mycket skäll och dåliga recensioner. Om filmen har varit bra frågar man sig hur det har kunnat göras ett så dåligt spel med samma namn och om filmen är dålig så undrar man varför det gjordes ett spel överhuvudtaget.
Från ingenstans kommer nu det svensktillverkade "The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay" (TCoR) och överraskar rejält.

Screenshot "The Chronicles of Riddick""
Porträttlik Polygon-Vin är en av spelets fördelar.
© Vivendi

Spelet (som utspelar sig före både filmen "The Chronicles of Riddick", som hade premiär i dagarna, och dess föregångare "Pitch Black", som kom för några år sen) är en kort men naggande god blandning av first person shooter, smygarspel och äventyr. Huvudrollen görs, precis som i de båda filmerna, av Vin Diesel som spelar den egentligen mycket osympatiske hjälten Riddick. I början fängslas vår huvudperson i det ökända och påstått rymningssäkra fängelset Butcher Bay och som titeln kanske antyder går spelet ut på att rymma. En uppgift som, ska det visa sig, inte är helt lätt.

Grafik:
Låt mig helt enkelt rätt och slätt säga att grafiken i TCoR är bland det snyggaste om inte det allra snyggaste man kan se på en X-Box. Animationerna är väldigt bra, figurerna i spelet är väldigt släta och runda och ljuseffekterna är strålande. Eftersom spelet utspelar sig i ett fängelse sätts naturligtvis inte grafikmotorn på några svåra prov vad gäller stora, öppna miljöer. Men det som finns är för det mesta mycket, mycket snyggt.

Den lysande grafiken för dock med sig två negativa saker och de medför faktiskt vissa fördelar. Den ena är att man med jämna mellanrum råkar ut för halvlånga laddningstider. Detta är bra då man tar sig till en ny del av spelet eftersom laddningspunkterna också är de punkter spelet sparas på.
Däremot kan det vara irriterande om man bara ska ta sig från en punkt till en annan och då måste gå via dessa checkpoints.
Den andra negativa saken är att spelmakarna till varje pris velat undvika att frameraten blir för låg. Detta har de löst på det i och för sig smarta sättet att grafiken försämras vid de få tillfällen då x-boxens hårdvara blir överbelastad. Problemet är bara att grafiken försämras avsevärt och att det ofta hamnar mitt i de snygga mellansekvenserna. Bortsett från dessa detaljer så är det helt enkelt ett av de absolut snyggaste spelen man kan få tag på till någon konsoll.

Ljud:
Ljudmässigt är det inte lika lysande som grafiken, men det finns å andra sidan absolut ingenting att klaga på. Musiken är lagom undanskymd men ändå stämningsfull. Ljudeffekterna av både vapen och knytnävsslag är utmärkta och i dataspelsform låter Vin Diesels monotona röst riktigt bra när han väser fram sina faktiskt ganska sköna one-liners.

Gameplay:
Spelets kanske starkaste sida är också det som kan tänkas få köpare att undvika det. Spelet är helt enkelt ingen ren förstapersonsskjutare utan lika mycket ett smygar-äventyr. Till exempel så dröjer det innan man får sitt första skjutvapen i spelet. I övrigt får man lita på sin förmåga med knytnävarna och förmågan att smyga sig på vakter bakifrån.
Anledningen till att det känns som ett äventyrsspel är helt enkelt att de andra fångarna verkar leva sina egna liv. De bildar gäng och bråkar med varandra, de köpslår med varandra och de håller koll på varandra. Under stora delar av spelet går du omkring i fängelset och hjälper olika fångar med uppdrag för att kunna få saker eller information om hur du ska kunna fly.
Ytterligare en sak som gör att spelet känns mer "alldagligt" är att man i vanliga fall inte har någon som helst information på skärmen. Du ser helt enkelt det Riddick ser. Ammunition syns på själva vapnet, din hälsa syns bara när du blir skadad och saker du plockar upp syns bara i någon sekund när du gör det.
Lite annorlunda, men riktigt skönt faktiskt.

De saker som skiljer TCoR från andra förstapersonsskjutare är, förutom det som tidigare har nämnts, Riddicks smygläge som gör att han smyger på huk och kan överrumpla vakter bakifrån. En annan är hans förmåga "eyeshine", som han får en bit in i spelet, och som gör att han kan se i mörkret. Kom bara ihåg att stänga av den innan du går in i ett upplyst rum!

Kontrollerna i spelet kan man inte klaga på alls och för det mesta använder man väldigt få knappar. Något som är skönt jämfört med många andra spel är att det inte känns som att man flyter fram när man går utan det tar faktiskt ett extra steg eller två att stanna om man går snabbt o.s.v.

Hållbarhet:
Spelets stora svaghet. Single player-kampanjen tar väl kanske lite drygt tio timmar att spela igenom och efter det finns det inte så mycket att göra.
Den totala avsaknaden av multiplayerlägen är faktiskt tråkig. Man förstår att spelets äventyrsmoment skulle göra det svårt att införa något co-op-läge, men någon form av multiplayer hade varit på sin plats.
Under spelets gång kan man samla på cigarettpaket som låser upp konceptbilder, trailers för långfilmen och andra saker, men kvaliteten på det som låses upp är mycket varierande.
Spelet är som sagt var ganska kort och sen finns det inte så mycket att göra förutom att spela igenom spelet igen. Vilket i och för sig inte är en helt oäven tanke. Underbart är kort, heter det ju.

Slutsats:
Det svensktillverkade "Chronicles of Riddick" överraskar oerhört positivt.
Det är ett av de bästa actionspelen som gjorts till X-Box och något man absolut inte ska missa om man tycker om action.
Grafiken är i absolut toppklass, ljudet kan man inte klaga på och blandningen av action och smygande fungerar utmärkt. Det enda negativa är att spelet är lite kort och att det inte finns något multiplayer. Trots detta ska ni absolut inte missa det här spelet, om inte annat i väntan på "Halo 2".

Innehållsförteckning:
Ett fängelse som är mycket tuffare än både Hall och Kumla
Hårda one-liners som faktiskt funkar
Underbart är kort
Grym action med knytnävar, knivar och skjutvapen
Jag vill också kunna behålla pengar som jag får i mina drömmar

Spelfakta:
Svensk distributör: Vivendi
Plattform: X-box


Axel Roos : 04-08-22


 
> maila crew@bulldozer.nu