[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

Ängla-surfa:
> Spelets hemsida


>>spelat - dataspel - recension - Dark Angel


James Cameron's Dark Angel
X-Box

När man tänker efter så är det väldigt få spel som bygger på filmer eller TV-serier som blivit riktigt bra.
Ofta verkar det som om speltillverkarna nöjer sig med att släppa halvdana spel med låg utvecklingskostnad och sedan räknar man med att sälja enbart på namnet. Med det i bakhuvudet så undrar man ju hur TV-serien "Dark Angel, som lades ner efter bara två säsonger på grund av dåliga tittarsiffror, kommer att fungera i spelform.

Paketeringen av spelet är ok.
För fansen finns gallerier med bilder av Jessica Alba, som har huvudrollen som Max i TV-serien "Dark Angel", och hon gör även berättarrösten i spelet. Michael Weatherly som också han har en av huvudrollerna i serien, gör en röst. Trevligt för fansen kanske?

Screenshot "Dark angel"
Max delar ut maffigt med stryk, synd bara att det är så enformigt.

Som genetiskt manipulerad "babe" tar Max sig an horder av fiender med automatvapen, knivar och annat.
Spelet utspelas precis som TV-serien i ett mörkt "Blade Runner"-liknande framtids-Seattle där det ondskefulla företaget "I Corporation" lever rövare och förtrycker medborgarna.
Till sin hjälp har Max Logan Cale en journalist/hacker som levererar information under de olika uppdragen.

Spelnivåerna är enkelt uppbyggda med olika gatumiljöer och grafiken är riktigt ok. Fienderna kommer i vågor och med lite knapptryckande har man enkelt slagit ner ett gäng "bad guys" och snart dyker nästa våg med fiender dyker upp.
För att ta sig vidare ska man hitta nyckelkort eller spränga hål i väggarna. På nästa gatusnutt så kommer det några fiender igen och så knappar man lite, sänker fienderna, rör sig en bit och så kommer det nya slagpåsar. Så här håller det på.

"Dark Angel" är enformigt och eftersom actionmomentet i spelet rör sig om att trycka på samma knapp flera gånger på rad så tröttnar man snabbt.
Spelet är som ett modernt "Double Dragon" utan några som helst nya ingredienser. Visst det finns så kallade "smygar-uppdrag" men de är dåligt uppbyggda och känns mest störande.

Grafiken och animeringen på figurerna är helt ok, men det är det enda jag kan se i spelet som är bra. "Dark Angel" är annars bara ytterligare ett halvdant eller till och med uselt spel som gått från film, eller i det här fallet TV, till videospel.
De som eventuellt kan få en annan åsikt än min om det här spelet är nog fansen av TV-serien då mycket är hämtat direkt därifrån.

Innehållsförteckning:
Hyfsad Grafik
Slagkombinationer som "slag-slag-slag" ,"slag-slag-slag-slag" och mäktiga "slag-slag-slag-slag-slag"
Jesscia Alba-bildgalleri
James Camerons inköpta ande

Spelfakta:
Svensk distribution: Vivendi
Plattform: X-box

MP : 03-04-22


 
> maila crew@bulldozer.nu