[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Doom III


Doom III
(PC)

Då var spelet äntligen här. Det tredje "Doom".
Här i Sverige släpptes det lite smått passande fredagen den trettonde.
Spelet är extremt efterlängtat, särskilt efter att någon get stal ett demoexemplar av spelet på E3 och sedan spred det över Internet.
Så nu sätter jag mig tillrätta, ackompanjerad av Burzum för att hamna i rätt stämning och skriver en recension av detta spel.

Screenshot "Doom II""Doom III " är ett spel gjord av ett företag som kallar sig Id Software (Id uttalas "idd"). Det var de som en gång i tiden började FPS-grejen med spelet "Wolfenstein 3D".
Det kom 1992 och gick ut på att skjuta nazister. Efter en liten snabb uppföljare till Wolfenstein vid namn "Spear of Destiny" kom året därpå "Doom".
Det var ett spel som liknade "Wolfenstein", men innehöll ett helt gäng förändringar. Bland annat så fanns det flera våningar, i "Wolfenstein" var allt platt. Dock hade ingen vid den tiden kommit på den fina idén att låta folk sikta upp och ner. Men det löste sig ganska bra genom att "Doom" automatiskt siktade på saker över eller under den nivå vapnet var inställd på, om det fanns något att skjuta på, det vill säga. Spelet var dessutom mer varierat och mycket roligare än "Wolfenstein" (tycker jag). 1994 kom "Doom II" som, om jag fattat grejer rätt, var uppbyggt på exakt samma vis som ettan, men med andra banor och vapen.
Eftersom det bara blir långtråkigt om jag ska rada upp och kommentera vartenda spel som Id gjorde emellan "Doom II" och "Doom III" (som jag var nära att göra) hoppar jag direkt till trean.

Jag har inte stött på mer stämningsfulla spel än "Doom III" många gånger.
Det som egentligen vinner i den kategorin är "Silent Hill". Men märk väl att "Doom III" inte är läskigare än "Silent Hill". Det skulle krävas väldigt mycket av ett spel för att det skulle kunna bli läskigare än "Silent Hill".

När man har spelat "Doom" med ljuset släckt i rummet och högt ljud på sent på natten i någon timme eller mer blir det lite stressigt.
Vissa spel är väldigt stela, och det kan räcka att bara blåsa iväg lite missiler eller liknande mot allt som rör sig. Det funkar inte på det viset i "Doom".
Här är det hela tiden rörelser och ljud. Sprakande lampor, pumpande maskiner, och blinkande datorer med mera, finns i din väg hela tiden. Dessutom finns det ett oerhört störande moment i spelet. Nämligen röster som hörs.
Ibland är det hejdlösa skrik man hör, ibland mumlande röster. Det är heller inte så kul när man hört någon ropa efter hjälp och när man väl kommit till undsättning bara hittar ett tomt utrymme. Sen när man vänder sig om och ska gå tillbaka kan man ibland höra något annat ljud, varpå man då vänder sig om igen och ser en demon rusa emot dig. Sådant kan störa ens sinnesro. Alltså är det lyckat.
För "Doom III" är inte ett spel som man ska köpa bara för att skaffa sig ett bra FPS. Utan man måste vara beredd på ett spel som i vissa tillfällen snarare skulle gå som "survival horror" än som FPS.

Screenshot "Doom II"Om man ska prata om grafiken i spelet då? "Doom III" är ett riktigt snyggt spel. Väldigt go känsla, med allt mörker. Faktiskt så är det snyggt vilken av grafikkvalitetsnivåerna man än väljer. Det finns fyra stycken grafikkvalitéer i spelet. Low, Medium, High och Ultra.
Men ultragrafiken kräver grafikkort som inte finns än, så den är inte riktigt att tänka på.
I min dator sitter det ett Radeon 9600-kort. Det vill säga ett halvgammalt, men fungerande kort. Jag brukar spela spelet på mediumgrafiken och en bildstorlek på 1024*768 och min framerate brukar ligga kring 25-30 när det är lugnt och lite under 20 när det stormar demoner.
Ibland så går den ju förstås upp eller ner lite, men det är vad den ligger på för det mesta. Så "Doom III" är ett krävande spel.

Även ljudet är i spelet mycket bra. Mer imponerande än grafiken skulle jag nog säga. När titelskärmen visas får man höra en skön hårdrockslåt. Efter den blir det inte jättemycket musik genom spelet. Däremot mycket ljud. Som tidigare nämnt hörs alla maskiner, monster och skumma röster hela tiden. Stämningen i spelet bygger mycket på det. Så att spela "Doom III" med avstängt ljud är ingen höjdare.

Den dåliga delen av spelet är att det är ganska enformigt. Spring igenom en korridor, vänta på att en demon spawnar, gå in i första bästa rum, spring runt lite och gå sedan ut, vänta på nästa spawn och kötta monstret. Upprepa.
Där har man "Doom III" i korta drag.
Detta kan vara kul i korta perioder, men när man har spelat i mer än en timme så blir det lite tröttsamt. Men om man tar en liten paus och kommer tillbaka sen så blir det ofta roligt igen. Så om man är en person som måste spela sina spel i 8 timmar per tillfälle så vet jag inte riktigt om "Doom III" är rätt val. Är du däremot en sådan som gillar att spela i korta perioder funkar det bättre.
Förutsatt att du inte är väldigt lättskrämd, förstås. Då blir det inte så kul.

Slutomdömet är att "Doom III" kanske inte passar alla, men är ett riktigt gott spel för rätt målgrupp. Är man inte den störste av skjutnördar och bara tänker köpa ett FPS i år, då tycker jag man ska vänta och se hur "Half-Life 2" verkar.

Innehållsförteckning:
Demoner
Mörker
Kött och blod
Motorsåg
Stress
Spänning

Spelat på:
Pentium 4 3.0 GHz, 1 GB RAM, ATI Radeon 9600 256 MB, Win XP

Minimikrav:
Pentium 4 1.5 GHz eller AMD Athlon 1500, 8x CD-ROM Drive, 384 MB RAM, 2.2 GB hårdisksutrymme (Plus 400 MB för "Windows swap file"), nVidia GeForce 3 eller ATI Radeon 8500, DirectX 9.0b kompatibelt 16-Bit ljudkort

Rekommenderat:
P4 2GHz eller A 2500+, 512 MB RAM, 2.2 GB hårdisksutrymme, Radeon 9700 eller GeForce 4 ti4600, 5.1 Surroundljudkort

För att det ska flyta utan problem:
P 4 3 GHz eller A 64 3000+, 1 GB RAM, 2.2 GB hårdisksutrymme, GeForce 6800 eller Radeon X800XT, 6.1 Surroundljudkort

Spelfakta:
Förstapersonsskjutare för PC
Utvecklare: ID Software
Distributör: Activision

Release: 2004-08-13



David Särneö : 04-08-27


 
> maila crew@bulldozer.nu