[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Dragons Lair 3D


Dragons Lair 3D
(PC CD-ROM)

Själv är jag tillräckligt gammal för att spelat originalet.
Förundrats över den gudomliga grafiken, varit frustrerad över att jag missade att dra joysticken åt rätt håll vid rätt tillfälle.
"Dragons Lair" kom ut 1983 och var långt före sin tid rent grafikmässigt. Frågan jag ställde mig under tiden som spelet installerade var, hur tusan skall den här uppföljaren toppa originalet.

Screenshot "Dragons Lair 3D"
Stup att hoppa över och drakar som sprutar grönt ljus... vad mer kan en riddare önska?

Allmänt:
Den animerade inledningssekvensen visar hur prinsessan Daphne rövas bort av draken Singe. Givetvis är det upp till Dirk (våran hjälte) att rädda henne. Mer story än så blir det inte och mer behövs inte. Dirk lyggas på något sätt ta sig in i slottet och sen är det upp till dig att lotsa honom förbi alla faror på jakt efter Daphne.
Allt eftersom Dirk tar sig längre och längre in i slottet (som tillhör den onde trollkarlen Mordroc) samlar han på sig diverse saker. Dessa ger Dirk möjlighet att bland annat glida genom luften, motstå eld med mera. Ofta är det uppenbart vilken specialförmåga som skall användas vilket jag personligen tycker är lite tråkigt. Det är roligare om man får klura ut vad man skall göra och om det dessutom går att lösa ett problem på mer än ett sätt är jag helnöjd. I vilket fall är "DL3D" ett tredjepersons-spel, vilket innebär att du ser världen över Dirks axel och springer, hoppar samt svingar dig runt banorna.

Grafik:
Där orginalet briljerade hamnar "DL3D" på en ok nivå. Grafiken fungerar i spelet men inte mycket mer. Alla varelser som rör sig, inklusive Dirk, ser tecknade ut vilket ger ett bra intryck. I slutändan känns dock grafiken ganska medioker, jag förväntar mig mer av dagens spel.

AI:
De generiska fienderna som finns står antingen stilla och skjuter efter dig eller går rakt mot dig och anfaller. I vissa fall rör dom sig i speciella mönster.
Det finns med andra ord ingen AI i "DL3D". Bossarna som man stöter på då och då rör sig enligt vissa bestämda mönster och nyckeln till att besegra dom är att lista ut hur dom rör sig och när dom är sårbara. Ett spel som "DL3D" förlitar sig inte på en bra AI för att imponera utan på pussel och gåtor. Dessa i sin tur är av varierande karaktär, min absoluta favoritdel i spelet är "Escher"-delen. Beroende på vilka dörrar du går igenom vänder sig världen upp och ner. Lite trixigt innan man klurat ut den rätta vägen.

Multiplayer:
Finns inte alls vilket inte är så konstigt med tanke på vad det är för typ av spel.

Buggar:
Hittills har jag inte hittat en enda bugg vilket är snudd på sällsynt. "DL3D" har inte kraschat, visat upp några grafikfel eller andra konstigheter. Hela spelet känns väldigt genomarbetat, styrningen fungerar bra och det är inga problem att få till hoppen mellan plattformarna.

Livslängd:
Jag är lite kluven, dels är det något med "DL3D" som drar i mig.
Jag vill gärna klara av det, men det kan lika gärna bero på min vilja att spela igenom spel som jag recenserar. Dels är spelet inte riktigt så kul som det borde vara. De monster man stöter på röjer man lätt ur vägen, problemen är lite roligare men inte tillräckligt roliga.
I vilket fall är det inget spel som får ligga kvar på hårddisken efter att det är avklarat. Jag skulle säga att det är ett bra budgetköp inte mer.
Det finns en del roliga passager i spelet som höjer det men det är helt enkelt inte tillräckligt bra för att motivera ett fullprisköp.

Innehållsförteckning:
Ett prinsessvåp med en röst som inte tillhör den här världen
Ett styck riddare som borde göra något konstruktivare med sitt liv
En del kluriga problem

Spelat på:
2,66Mhz, 256 Ram, Geforce 4 Ti 4200 128mb, Win2000
Minimikrav:
Pentium II 300, 64 MB Ram, 16 MB 3d-grafikkort

Spelfakta:
Svensk distribution: UBI-soft
Plattform: PC CD-ROM (finns även för X-box)

Jan Svensson : 03-09-26


 
> maila crew@bulldozer.nu