[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - datorspel - recension - Eurofighter Typhoon


Eurofighter Typhoon: Operation Icebreaker (ETOI)

(PC)

"Eurofighter Typhoon: Operation Icebreaker (ETOI)" slänger återigen in spelaren i slaget om Island, fast den här gången är det Ryssland som har kontroll över ön.
Är det snyggt? Är det realistiskt? Är det kul?
Alla dom här frågorna skall jag besvara under resans gång…

"Tja det duger väl", var min första tanke när jag såg spelet.
Det känns att det är en gammal produkt som man har mekat lite med och släppt i ett nytt paket.
Som vanligt får man ingen riktigt bra markkänsla och molnen skall vi inte prata om. Fast nästan alla moln har tappat sin tjusning efter att sett "IL2-Sturmovik"s moln. Man kan säga att grafiken gör sitt jobb inte mer.

Screenshot "Eurofighter Typhoon"
Det här är en helt vanlig spännande fikapaus för Eurofighter-piloterna

Detta är när man är ute och flyger, när dina piloter gör något annat är det en annan historia. Då får du se små 3D-sekvenser av vad de sysslar med.
Det kan vara allt ifrån att bli tillfångatagna till att sitta i mässen.
Vad de nu än sysslar med är det inte snyggt gjort!
I mitt tycke skulle man struntat i detta moment och lagt tiden på något annat. Konceptet till exempel.

Något som är värre i spelet är att stämningen inte infinner sig.
Uppdragen som du får är bleka och informationen runt dom är minimal.
Detta har med den dynamiska kampanjstrukturen att göra, men det är ingen ursäkt. Jag vill veta mer.
Vad finns det för hot runt området? Hur är vädret? Med mera.
Man får inte känslan av att vara i en levande värld utan snarare känns det som om du är helt ensam.

Screenshot "Eurofighter Typhoon"
Det regnar på Island...


Det skall inte vara så att jag som är medioker på flygsimulatorer oftast vinner luftstriderna.
Det är mest att peka, klicka, byta mål upprepa tills du blir uttråkad.
Nöjet av att klara av uppdragen stiger inte när det känns som om du fuskar.
Då spelar jag hellre "Falcon 4.0" med senaste patchen och full realism och blir nedskjuten stup i kvarten.
För när jag lyckas då vet jag att jag verkligen har överlistat en smart fiende.

"ETOI" verkar inte direkt vara tänkt att tilltala den seriöse flygsimulatorfanatikern. Jag saknar en massa saker såsom en hyfsat realistisk radar där man inte ser missilerna som flyger runt en.
Något som liknar realistisk måligenkänning när man angriper markmål med mera. Listan kan göras riktigt lång.
Till råga på allt så känns flygmodellen alldeles för förlåtande.

Dock har jag faktiskt inte hittat några buggar, det är bra men å andra sidan är det en produkt som är släppt för andra gången.

Det här spelet ligger inte längre kvar på min hårddisk istället är "Falcon 4.0" på väg tillbaka.
"ETOI" är för oinspirerande, för segt, för tråkigt helt enkelt!

Innehållsförteckning:
Ingen realism.
Tråkiga uppdrag.
En ö som kan fara och flyga

Spelat på:
800Mhz, 256 Ram, Geforce 4 Ti 4200 128MB, WinXP

Minimikrav:
Pentium 266 Mhz, 64MB ram, Direct X 8.0, 2x CD-ROM drive, Win 95/98/00/ME/XP

Spelfakta:
Flygsimulering för PC, utvecklare DID, förlag Rage, svensk distributör PAN-vision


Jan Svensson : 02-09-02


 
> maila crew@bulldozer.nu