[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - datorspel - recension - Fallout


Fallout: A post nuclear role playing game

(PC)

Efter att ha spelat den första omgången och totalt misslyckats med att utföra det jag skulle ha gjort sammanfattar jag helhetsintrycket (efter lite mer spelande) här.

Fallout håller nästan.
Många detaljer jag minns sitter kvar, kanske för att jag var väldigt kär i spelet när det dök upp för länge sedan.
Det är både bra och dåligt att man minns så pass mycket, det blir liksom inte samma sak när man redan har utforskat någonting en gång.
Om man bortser från det så är det fortfarande ett fascinerande spel.
Jag hittar tusen saker jag stör mig lite på, men det är inte någonting som förstör känslan i spelet alls.

I en tidigare recension dömer en av Bulldozers recensenter ut det omgångsbaserade spelsättet. Det kanske inte riktigt går att jämföra på grund av skillnader i spelarkitektur, men omgångar ÄR kul.
"Fallout" är inte helt omgångsbaserat, men striderna är det och man jobbar med "Action points" - man har alltså en viss tid på sig att utföra saker och det kostar dig exempelvis 5 poäng att skjuta.

Grafiken
Självklart inte den bästa men, herregud, vilken känsla det ligger i arbetet!
Det mesta funkar, jag hade gärna ökat upplösningen på skärmen men det går inte, så det kan kännas lite trångt emellanåt.
Ta er tid att titta på gränssnittet när ni köper spelet.

Screenshot "Fallout"
Nunnedräkten är av och jag visar mitt riktiga jag

Ljudet
Nog känns det lite tråkigt att höra "samma" ljud många gånger (det gör man ju oftast även i andra spel, fast man inte tänker på det).
Det gör inte så mycket, det är ganska bra samplingar även om det inte är dynamiskt på något vis (det är det som kan göra det tjatigt) och allt som allt blir det godkänt.

AI
Obefintligt, men det gör inte så mycket eftersom det oftast inte är det som avgör. Det är ju ett rollspel och det är byggt på regler som inte kräver någon större AI. När motståndaren blir för skadad flyr han/hon gärna, men stannar lite längre bort (utom synhåll tror de) och blir alltså en stillastående måltavla, som man med lite färdighet lätt träffar i ryggen. Tar ammunitionen slut ger de sig in i närkamp istället för att fly, vilket ofta är ett misstag.

Du kan även plocka med sig vänner som följer dig genom ditt äventyr.
Det är en ganska intressant företeelse som jag tycker mycket om.
De hjälper dig i strid osv, men ställer lätt till det genom att stå i vägen för dina kulor eller skjuta dig i ryggen om du står framför dem.
Det beror inte heller mycket på AI utan på slumpen i strid.
Däremot kan man tycka att det är lite onödigt att de kutar in i ett rum fullt med fiender utan att ha varken rustning eller ammunition.
Något irriterande i längden.

Handling
Som ni kanske förstår har spelet en handling.
Den går till en början ut på en sak, du skall hitta ett 'water chip'.
Du kan omöjligen utföra ditt uppdrag utan att göra avstickare från den röda tråden. Du får alltså ta andra uppdrag under tidens gång för att öka dina förmågor och erfarenhet. Bättre rustningar och vapen är ett måste.
Dialogen mellan dig och med/motspelare är inte heller speciellt dynamisk, den beror dels på hur bra du är på att prata med folk och vad du har utfört för uppdrag och så vidare.
Men det händer ofta att man springer omkring och ställer frågor om folk som man redan har tagit livet av och liknande.
Nja till dialogen, men ett plus för den uppsjö av uppdrag man kan leta till sig.

Jag kommer definitivt att ladda hem någon av de "Walkthroughs" som finns, inte för att göra allt som står där i, men väl för att få lite tips på vad jag bör göra och inte göra. Och sedan jobba vidare av egen fri vilja.

När jag väl löst spelet känner jag mig inte manad att köra igång en ny omgång, men det kanske kommer, det var ju några år sedan sist.
All förväntan jag hade var aningen hög, men så är det ofta med gamla grejor.

Lika bra som ett Kinderägg, fast utan choklad.

Innehållsförteckning:
Blod (om man vill)
Kul miljöer
Ganska långsamt spelande
Med råge värt pengarna (147 kr plus frakt)

Tor Hammar : 02-07-24


 
> maila crew@bulldozer.nu