[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Warcraft III: Frozen Throne


Warcraft III: Frozen Throne
(PC/MAC CD-ROM)

Blizzard, Blizzard, Blizzard.
Det är med blandade känslor jag tar emot paket från det företaget.
Jag vet nämligen att alla deadlines kommer falla och att inget jobb blir gjort innan jag spelat klart vad helst det nu är i lådan.

Screenshot "Warcraft III: Frozen Throne"
Nya hjältar, som här en nattalvs-fångvaktare, leder dina trupper i strid.

Mönstret är tydligt, ända sedan "Diablo II" via dess expansion och sedemera "Warcraft III".
Istället för att haspla ur mig någon text så ursäktar jag mitt fanatiska spelande med fraser som:
"Det går ju inte att bedöma ett spel innan man spelat hela."
Tjosan säger jag om det. Jag vet med mig att jag skrivit recensioner löst baserade på baksidestexten när tiden trutit och spelet varit hopplöst tråkigt, något som går alldeles utmärkt de gånger uppdragsgivaren önskar max 750 tecken.
Men så fort det kommer ett Blizzardspel blir jag hopplöst noggrann.
Så ock denna gång då det var dags för expansionen till "Warcraft III" att äntra fältet.
Jag vill dock försvara mig med att det faktiskt är så bra att jag inte hade någon som helst möjlighet att ta ansvar för mina handlingar.

Åsikterna om "Warcraft III" går isär, vissa anser att det var precis den adrenalininjektion som realtidsstrategigenren behövde, andra tycker nog närmast att det var mer av samma gamla gröt. Själv var jag mycket entusiastisk, även om jag måste erkänna att jag mest ägnade mig åt singelspelarkampanjen och snabbt tröttnade på att få spö av nördarna på Battlenet.

Så, är "Frozen Throne" något att hoppas på då?
Givetvis. Blizzard är inte de som lassar ut något halvdant med ett par extra banor och en ny enhet. När de gör expansioner gör de det på riktigt.
Vi får tre fullstora kampanjer, med två förrenderade filmsekvenser samt en hel hög sekvenser som skapats i spelmotorn.
Kampanjerna innehåller dessutom möjligheten att spela med två raser som inte finns bland de ordinarie. Dels får man ibland chansen att kontrollera de ondsinta fiskdemonerna naga och i en stor del av människokampanjen spelar man som de bittra och av människorna förådda blodsalverna.
Alla tre kampanjerna hänger ihop, precis som i originalet, och man får tillfälle att se händelserna från de flesta sidor.
Själva berättelsen gör ett bra jobb med att knyta ihop de lösa trådar som lämnades hängande i "Warcraft III", och nu är brädet så gott som färdiguppställt inför "World of Warcraft". Det enda vi väntar på är att se hur relationerna mellan människorna och orcherna utvecklar sig. En historia som vi får i extrakampanjen "The Founding of Durotar" en helt rollspelsinriktad kampanj i tre delar av vilken den första ligger med på CD-skivan, de två efterföljande delarna lovar Blizzard lägga upp så de går att ladda ner från företagets hemsida. När så skall ske vet jag dock inte, något som är oerhört frustrerande då jag längtar efter att få fortsätta på kampanjen.

Vad annars är nytt?
Lite nya enheter till de olika raserna, och en ny hjälte för varje ras.
Där favoriten måste sägas vara de odödas jättelika skalbaggsmonster. Sen kan man numera hyra neutrala hjältekaraktärer, bland annat får vi stifta bekantskap med de pandakämpar som var Blizzards april-skämt från utvecklingen av "Warcraft III".
Varje ras kan nu bygga egna små shoppar där hjältarna kan handla energidryck, teleportationstrollformler och annat livsnödvändigt.

Det som framför allt känns med "Frozen Throne" är att "Warcraft III" så att säga vuxit upp och nu lever bättre upp till sin potential.
Det är visserligen fortfarande långt ifrån det banbrytande koncept som levererades i de första pressmeddelandena, men historien har blivit bättre och de äventyrsliknande uppdragen är både bättre och roligare än i originalet.
Den produktionssvacka den här expansionen inneburit för mig får tala sitt eget tydliga språk, gillade du "Warcraft III" så lär du inte bli besviken.

Innehållsförteckning:
Demoner
Fiskmonster
Svek
Bedrägeri
Hjältedåd
Realtidsstrategi

Spelat på:
Win XP, AMD 1,2 GHz, 384 MB RAM, Geforce 2 64 MB Grafikkort
Minimikrav:
PC: Pentium II 400 Mhz, 128 MB Ram, 8 MB 3D-grafikkort med Direct X 8.1-stöd, 4x CD-rom
MAC: G3 400 Mhz, 128 MB Ram, 16 MB 3D-grafikkort, 4x CD-rom

Spelfakta:
Svensk distribution: Vivendi Universal
Plattform: PC/MAC CD-ROM

Harald Åberg : 03-08-23


 
> maila crew@bulldozer.nu