[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - datorspel - recension - Ghost Recon

Ghost Recon
(PC)

Efterföljaren till efterföljaren till efterföljaren till "Rainbow Six".
Räknar man med alla "GOLD Editions" och "Mission Packs" hade listan blivit mycket längre.
Frågan är hur länge det skall hålla.
Det är med blandade känslor jag recenserar "Ghost Recon".

"Ghost Recon" är alltså det senaste (nåja) i raden av "Strategic-first-person-action" som jag antar att man skulle kunna kalla det.
Vad man har gjort är att man har tagit ett förstapersons kuta-och-skjuta
spel och kastat in lite strategi och planering och skapat en genre som slagit ganska bra.

Screenshot "Ghost recon"

Genren skiljer sig ganska mycket från ett klassiskt förstapersonsspel där den som har störst vapen vinner. Generellt går dessa spel ut på att utföra uppdrag med hjälp av gubbar som är olika utrustade och som fyller olika funktioner.
Värt att notera är att "Ghost Recon" utspelar sig i ett fiktivt krig.
Något med denna genre som säkert irriterat många spelare är att om man blir träffad så dör man och vill man pumpa fienden full med hål så går det oftast inte riktigt som man hade hoppats.
"Ghost Recon" däremot, som har nått lite längre, har liksom fyllt ett tomrum där jag saknat något.

Jag har gjort en mycket kort lista på vad "Ghost Recon" har som inte funnits med i de tidigare spelen i samma genre:
- Du har möjlighet att styra dina gelikar på en karta samtidigt som du spelar
- Du har stora ytor att röra dig på
- Du kan ta kontroll över alla dina medspelare
- Det går att vräka bly, granater och raketer över fienden

Dessvärre, även om själva funktionaliteten är bra så är det troligen en miss i kommunikationen mellan "supply och demand" som orsakat att kartan fullkomligen toksuger, allt är en gråblå massa.
Det finns inga "Go-codes" antingen alla stopp eller alla gå.
Jag kan inte lämna kvar min gubbar på ett tryggt ställe om så för bara tre sekunder, de följer mig i alla fall.
Hur skall jag veta ifall jag placerar mina gubbar bakom en kulle eller i en skog om jag (nästan) inte kan se det på kartan?
Hur skall jag kalla fram mina män om jag måste ta fram en karta som täcker hela skärmen om jag behöver hjälp under en eldstrid?
Det är synd, verkligen synd, att det inte verkar riktigt genomtänkt eller ens färdigt.

Vad som däremot känns skönt är att det det blir mer eldstrid än att smyga
bakom hörn med ljuddämpade vapen och skjuta vakter i ryggen.
Garanterat mer ös än smyg.
Uppdragen skiljer sig ganska brett åt, även om kontentan alltid är densamma.
I miljöerna känner man sig ofta (och med rätta) helt oskyddad och man stöter emellanåt på tanks och patruller vilket kryddar tillvaron.

Screenshot "Ghost recon"En annan del som skiljer sig från de tidigare spelen i serien är en form av poäng som varje gubbe tilldelas efter ett slutfört uppdrag, man lägger sedan poängen på de egenskaper där man tycker att gubben borde förbättras.
Alltså, ju fler uppdrag desto bättre egenskaper.
Man kan dock inte tilldela dem en större hjärna, vilket man skulle vilja emellanåt. Systemet är rätt bra, och man märker skillnad i striderna efter ett tag.
Nackdelen med det hela är att man bara har 15 uppdrag på sig att förbättra sina gubbar (ingen hinner bli riktigt bra) och att man utrustas med så kallade ."specialister" i alla fall, efter bara några uppdrag.

Grafik:
Om vi hoppar över till grafiken så vill jag emellanåt berömma och däremellan klaga. Det är taggigt och jävligt, visserligen inte lätt att skapa fina träd, men när det är mycket svårt att se skillnad på en fiende med gevär och en buske - ens på nära håll, då är det inte så bra.
Möjligheten finns ju att det är så det skall vara, men det är inte bra för varken ögon eller nacke när man spanar över terrängen.
Jag prövade att öka detaljerna vilket gjorde det hela lite lättare, men det förnedrade samtidigt min maskin genom att skapa kopiösa laggproblem som jag tycker att den borde klarat.
Vissa uppdrag utspelas i kompakt mörker varvid man är utrustad med glasögon som kan se i mörkret, dessa uppdrag är en enda lång väntan på att de skall ta slut. Mörkerseendet är i stil med kartan, fast grönt.
Nackont är en direkt följd av detta.
Om vi nu bortser från skändandet av min dator och träden tycker jag att det på det hela taget är ganska bra, åtminstone i de ifall det utspelar sig på dagen, det känns rörligt och verkligt.

Ljud:
Ljudet är tevligt, Ghost Recon stödjer EAX, men jag har (dessvärre) inte möjlighet att testa det. Det är möjligt att det kan underlätta pejling av fiendens placering något och höja stämningen lite.
Det är ganska kul däremot när de tunga maskingevären knattrar till höger och när fiendens kulor slår i stenarna omkring en.

Handling:
Jag har inte nämnt någonting om storyn alls men den är så usel så att jag skäms för att ha läst den.
(Mest för att Tom Clancy och Red Storm inte kan hitta på någonting nytt tror jag)

Screenshot "Ghost recon"Uppdateringar:
På Ghost Recons webbplats (www.ghostrecon.com, se länk till vänster) finns det en uppdatering att hämta, jag föreslår att man gör det, den skall tydligen rätta till en del problem med "knatter" i högtalarna som kan uppstå om man har ett SoundBlaster kort. Uppdateringen rättar även till en del saker som jag irriterat mig på, såg ingenting om bättre karta dock. Filen är 35Mb stor.
Det finns även ett "missionpack" att köpa till, osäker om det finns i Sverige ännu, och om min eventuella investering i detta paketet kan ge ett slutgiltligt omdöme så blir det: Jag tror jag köper det, mest för att fylla hålet jag har med lite mer substans än för själva spelets skull.

Minimikrav:
PII 450 Mhz, 128 Ram, 16Mb Direct X 8.0 kompatibelt Grafikkort.

Spelat på:
2Ghz, 256 Ram, 64Mb Geeforce MX 400 ,Windows ME

Innehållsförteckning:
"US troop good - Russian troop baad"
Dundrande maskingevär
Fina miljöer
Stelt navigeringsgränssnitt


Tor Hammar : 02-03-20


 
> maila crew@bulldozer.nu