[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Haven: Call of the King


Haven: Call of the King

(Playstation 2)

"Haven: Call of the King" har lanserats som ett spel som är alla spel i ett. En grov överdrift, javisst, men samtidigt kan jag inte låta bli att imponeras.
Jag skrev om "Haven" redan på demostadiet, och efter att nu ha fått möjlighet att spela fullversionen av detta ambitiösa konsoläventyr kan jag bara konstatera att plattformsspelens gränser har vidgats avsevärt.

Screenshot "Haven"För visst finns här många olika speltyper representerade.
Plattforms-action, skjutspel (första och tredje persons), bil- och båtracing, precisionsflygning medelst "jet-pack" och någon sorts helikopter, pussel med mera.
Men låt oss börja med själva storyn.

Vår hjälte heter Haven och är en liten rödhårig kille som innehar en märkvärdigt kraftfull jojo och en del andra magiska egenskaper. Medan ledaren för Havens folk, Athellion, är iväg på ett "galaktiskt korståg", har den onde Lord Vetch passat på att ta över.
Han har fängslat människorna och tvingar dem att arbeta för honom i gruvorna. Dessutom har han smittat dem med ett dödligt virus och distribuerar själv medicinen. Typiskt elakt, på min ära.

Men unge Haven har i en dröm fått en uppenbarelse.
Han har skådat den gyllene klockan, med vilken konungen kan återkallas, och förstår att det är hans uppgift att finna den. Och så bär det iväg.
Först och främst ska Haven leta reda på sin kompis Chess, eftersom hon förhoppningsvis kan ge honom goda råd inför jakten på den magiska klockan. Men problem uppstår direkt eftersom Chess visar sig vara kidnappad...

Screenshot "Haven"
Sjöstriden är måhända tjusig, men lång. När den väl är igång så tär den på tålamodet.

I grund och botten är Haven ett traditionellt 3D-plattformsspel där det gäller att på olika sätt komma underfund med hur man tar sig vidare till nästa nivå. Samtidigt måste man som vanligt slå, skjuta eller plocka upp diverse symboler som ligger utspridda här och var.
Dels finns här medicin som man ständigt måste fylla på av för att inte packa ihop, dels finns små hjärtan och "energiklot" som ger Haven ökat skydd mot angrepp och mer kraft i sina egna attacker.
Jojon fungerar som ett effektivt kortdistansvapen, men vill man kunna skjuta fiender på lite längre avstånd måste man först hitta en triangel som ger ökad eldkraft under en begränsad tid.

Styrningen reagerar bra och när man väl har lärt sig alla olika kommandon för attacker, skydd och förflyttning fungerar det mesta alldeles utmärkt.
När man trycker ned startknappen på PS2:ans handkontroll uppenbaras en checklista över vilka deluppdrag som måste genomföras innan man kan komma vidare till nästa nivå/värld. Dessa kan utföras i valfri ordning vilket gör att spelet upplevs som tämligen ickelinjärt.

Screenshot "Haven"Deluppdragen är små "spel i spelet" och det är här som möjligheten att till exempel köra bil, lösa gåtor och agera prickskytt kommer in.
De flesta momenten är väl utformade och i mitt tycke lagom svåra, men ett par stycken är på tok för långa.
Allra värst är det när Haven får i uppgift att försvara ett fartyg mot attackerande pirater. Det känns som om sjöstriden aldrig ska ta slut och man får verkligen lägga band på sig för att inte slänga ut konsolen genom fönstret innan man har kommit i land.

Dessutom uppstår buggiga problem vid ett par tillfällen.
På ett ställe kan jag inte återvända från ett av uppdragen, utan måste starta om. Lite senare misslyckas spelet med att känna av att jag redan har genomfört ett visst moment och tvingar mig att göra om det bara för att jag gjort misstaget att återvända till en viss plats. Synnerligen irriterande.

Grafiken är överlag imponerande.
Detaljerade miljöer och mjuka rörelser hos karaktärerna skapar en behaglig och engagerande spelupplevelse. Det är fantasifullt och genomtänkt, med en bra känsla för variation och svårighetsgrad.
Musiken är precis så där fantasypampig som man hade kunnat vänta sig, men utan att bli påfrestande eller alltför dominerande.

Och trots spelets storlek, komplexitet och följsamhet hackar det aldrig.
Dessutom förekommer fantastiskt nog inga laddtider, utom i början.
På något märkligt sätt lyckas spelmotorn förmodligen ladda nästa bana medan vi tittar på de små filmsekvenser som för handlingen framåt. Och sådant är man inte direkt bortskämd med, särskilt inte i plattformsspel.

Sammanfattningsvis kan sägas att "Haven: Call of the King" är ett stort och maffigt actionäventyr med utmärkt grafik och stor variation, såväl beträffande utseende som spelupplevelse.
Däremot känns vissa moment påfrestande långdragna och en och annan irriterande bugg drar ner helhetsintrycket en aning.
Men man kan ju sällan få allt.

Spelfakta:
Svensk distributör: UBI Soft
Plattform: Playstation 2

Albin Valsinger : 02-12-31


 
> maila crew@bulldozer.nu