[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Half-life 2


Half-life 2
(PC CD-ROM)

Så var det då dags.
Efter ständiga förseningar, stulen kod och framförallt en hype-maskin av sällan skådat slag finns ett av dataspelsvärldens mest efterlängtade spel på hyllorna.
Den givna frågan är givetvis: Lever "Half-life 2" (HL2) upp till de skyhöga förväntningarna? Svaret är ja.
Jag kan inte hålla mig utan avslöjar redan nu att detta är det bästa actionspelet hitills. Nu ska jag förklara varför.

Screenshot "Halflife 2"
Väldigt snygga dialogsekvenser imponerar.

"HL2" utspelar sig en tid efter "The Black Mesa Incident" som avhandlades i första Half-life. Vetenskapsmannen Gordon Freeman drogs då in i ett misslyckat experiment som ledde till en utomjordisk attack och han tvingades kämpa för sin överlevnad både mot utomjordingar och regeringssoldater som var inkallade för att tysta ner det hela.

Den "nya" världen i "HL2" är en dystopisk sådan. TV-skärmar basunerar ut den nya ordningen som bland annat går ut på att undertrycka människans instinkter och poliser från "The Combine" håller befolkningen i ett järngrepp. Orwells "1984" så det förslår.
Man befinner sig för det mesta i och kring "City 17", en stad i spillror efter allt krigande. Miljöerna är härligt nergångna och har en östeuropeisk känsla över sig. En perfekt inramning för lite action.
Det finns (självklart) en motståndsrörelse som försöker störta det nuvarande styret och bland motståndskämparna är Gordon Freeman, eller Free Man som det uttalas ibland, en ikon och självklar ledare.

"HL2" är ett varierande spel som är indelat i kapitel där varje kapitel har något speciellt att tillföra. Man kan till exempel köra en del olika fordon eller styra en egen grupp "ant-lions", gigantiska insekter som man kan bussa på sina fiender. Eller varför inte slåss sida vid sida med motståndsrörelsen i intensiva gatustrider? Det finns som vanligt i moderna First Person Shooters (FPS) en del problemlösning emellanåt , men ofta handlar det om att ta sig vidare och tack vare spelets inbyggda fysikmotor så känns lösningarna mer naturliga.
"Hmm om jag bara flyttar på balken så borde ju landgången rasa ner".
Och det gjorde den.

Man är som vanligt beväpnad till tänderna och här har det inte hänt så mycket sen föregångaren, det är i princip samma standardutrustning man får klara sig med. Magnum, hagelbössa, K-pist, raketkastare osv.
Gravitationsvapnet är dock en nyframtagen liten leksak.
Med det kan man slita loss eller dra till dig det mesta som sitter löst i omgivningen. På det sättet kan man endera flytta saker väldigt lätt eller skjuta iväg objekten mot sina fiender.
Varför inte slita loss ett värmeelement från väggen och ha det framför sig som skydd ett tag för att sedan slunga iväg det i skallen på en soldat? Fina grejer. Variationen är nog det som gör att "HL2" är så bra i grunden.
Givetvis är ju kioskvältargrafiken en stark faktor men ett spel kan ju vara hur snyggt som helst utan att vara något speciellt om det brister i spelvärdet.
Giganten "Doom 3" till exempel bjöd på en strålade grafik men kändes oerhört enformigt i jämförelse. Uppstickaren "FarCry" som släpptes tidigare i år är ett spel som hamnar betydligt närmare "HL2" i upplägg och spelvärde.

Screenshot "Halflife 2"
Snyggare öststatsruiner än så här har vi nog aldrig sett i ett datorspel.

Det har ju varit mycket prat om HL2:s grafikmotor, Source.
Man har sett filmer och skärmdumpar som sett smått otroliga ut och den fantastiska fysikmotorn som gör att de mesta objekten i spelet rör sig, och framförallt går sönder, på ett naturtroget sätt har imponerat minst sagt.
Det fina är att det ser verkligen så bra ut i själva spelet också.
Jag vet inte hur spelprogrammerarna burit sig åt, men på min dator som är hyfsat anpassad för spel, dvs ingen toppmodern sak men som ändå hänger med, flyter "HL2" så bra att jag kan köra maxade grafikinställningar och jag kan även slå på 4x kantutjämning (anti-aliasing) utan att det hackar ett dugg.
Ljudet är dessutom av högsta kvalitet och lämnar ingen besviken.
På med flerkanalsinställningarna bara!

Eftersom första "Half-Life" har varit ett av mina absoluta favoritspel så är det ju inte så konstigt att jag föll pladask för uppföljaren.
Med teknisk överlägsenhet och underbar spelvärld krossar "Half-life 2" konkurrensen och andra spel bleknar i jämförelse. Det enda som är negativt är att det kunde gott varit lite längre. Är man någorlunda erfaren när det gäller FPS-spel så går det ganska fort att klara spelet. Detta är som sagt, och det kan sägas igen, det bästa FPS-actionspelet hitills, så vad väntar ni på?
Ut och köp det, nu!

Med i standardpaketet finns även "Counter-Strike: Source", dvs en grafiskt uppdaterad version av det mycket populära spelet "Counter-Strike". Man tackar. Det kommer troligen spruta ut modifikationer till "HL2" i framtiden så det finns ett så kallat "Software Developer Kit" att ladda ner inom kort.

Innehållsförteckning:
De bästa datorgenererade "skådespelarna" i realtid jag sett
Non-stop Action
Hjälpsamma utomjordingar
Mindre hjälpsamma utomjordingar

Minimikrav: 1.2 Ghz CPU, 256 Mb RAM, DirectX 7 level Grafikkort, Win XP/2000/Me/98
Spelat på: Pentium 4 3.0 Ghz, 1,5 Gb RAM, ATI Radeon 9800 PRO 128Mb, Win XP

Spelfakta:
Förstapersonsskjutare för PC
Utvecklare: Valve
Distribution: Vivendi

MP : 04-11-28


 
> maila crew@bulldozer.nu