[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - datorspel - recension - Hearts of iron


Hearts of Iron

(PC)

"Hearts Of Iron" är något så ovanligt som ett svenskt strategispel av klass. Det är också något så ambitiöst som ett strategispel som behandlar hela världen under tiden 1936-1947.
Hur lyckas man då med att simulera hela världen under 11 år?
Tja det är bara att läsa på så blir ni kanske lite klokare…

Allmänt
"Hearts Of Iron" är som sagt ett svenskproducerat spel.
Paradox Entertainment ligger bakom spel som "Europa Universalis" och "Legion" och har nu använt motorn bakom det förstnämnda till att skapa ett världskrigsspel.
Jag har sen "Universalis" kom ut fått känslan av att när Paradox gör ett strategispel så görs det med målet att just det skall bli det ultimata spelet inom genren. Sagt och gjort, "HOI" är det ultimata världskrigsspelet.

Den norska oljan är säkrad och stormaktstiden återställd.

Du välja att spela nästan vilket land som helst. Känner du att Sverige fegade ur och borde ha gått med Tyskland i andra världskriget så är det inte svårt att ändra på saken.
Tycker du att det vore intressant att axla Polens mantel och försöka hejda nazisternas frammarsch kan du alltid försöka. Du kommer nog inte att lyckas men poängen är att det går, möjligheten finns där.
Det är där som
"Hearts of Iron" framför allt imponerar, man blir fascinerad av de oändliga möjligheterna.

Tyvärr har spelet en ganska brant inlärningskurva och att dyka ner i Tyskland 1939 kanske inte är att rekommendera.
Jag började med Sverige 1936 vilket visade sig vara ett utmärkt val.
Du kan helt enkelt inte göra så mycket så det finns inte så mycket att bli förvirrad över.
Mitt första spel gick så där. Efter att ha annekterat Norge och Danmark men misslyckats med att anfalla Finland (de var allierade med Tyskland) avslutade jag spelet. Man har inte så mycket att sätta emot när den tyska stridsmakten kommer inmarscherande med pansarvagnar, flyg och liknande.
"Hearts of Iron" är inte omgångsbaserat utan tickar konstant på i den takt du vill. Om du tycker att det är för stressigt är det lätt att pausa och ge order.
Jag tycker det är en strålande idé att man här väljer att gå ifrån det omgångsbaserade systemet som annars är rådande i genren, helt enkelt för att om du vill låta tiden gå så är det bara att låta den ticka iväg.
Det går med andra ord snabbare att spela på det här viset, vilket inte är fy skam i vår (min) stressade vardag.

Grafik
Tja det är ett strategispel och den som är ute efter ett spel som pressar grafikkortet till bristningsgränsen bör kanske titta någon annan stans.
Därmed inte sagt att "Hearts of Iron" är ett fult spel.
Grafiken är helt klart mer funktionell än snygg men trots detta har man bland annat lyckats klämma in små snygga enhets-animationer.
Jag tycker att grafiken sköter sig alldeles utmärkt. Den är tillräckligt snygg för att man skall klara av att stirra in i skärmen flera timmar (vilket är bra eftersom man lätt fastnar framför datorn när man börjat spela) men den tränger sig inte på utan håller sig i bakgrunden och låter andra delar av spelet ta hand om upplevelsen.

Spridda blyskurar förväntas över östersjön.
AI
Det är den här delen av spelet som är absolut svårast att recensera. Personligen tycker jag att AI:n sköter sig utomordentligt.
Ligger jag i krig med något land utnyttjar den oftast blottorna i min anfallslinje. Visst kan den göra tabbar ibland men det gör jag också.
Det hela kompliceras dessutom av att Paradox konstant patchar (reparerar och uppgraderar) "Hearts of Iron". Detta innebär att när man tycker att man har pejl på spelet så modifieras det. I och med patcharna så ändras också AI:ns beteende och helt plötsligt har du ett nytt spel.
Överhuvudtaget kan man sammanfatta spelets AI som komplex och under konstant utveckling. Dessutom så ändras situationen beroende på vilket land du spelar. Om du till exempel spelar Tyskland har du som spelare mycket mer att säga till om och får antagligen en vettigare spelomgång än om du spelar Sverige som (tyvärr) inte har mycket att säga till om i världen.

Multiplayer
Om jag orkade och framförallt hade tid så skulle jag definitivt testa spelet i multiplayer. Jag har en känsla av att spelet verkligen kommer till sin rätta här. Drömmen vore att köra med en 6-7 spelare som spelar de stora länderna mot/med varandra. Man slipper problemet med en AI som aldrig kommer att bete sig som en riktig människa och diplomatin kommer att spela otroligt stor roll.

Buggar
"Hearts of Iron" är tyvärr inte ett färdigt spel!
På gott och ont har man av någon anledning släppt spelet för tidigt.
Det är oehört tråkigt att spelföretag använder sig av betalande kunder för att "testa" sitt spel. Nu har patch 1.02 kommit ut och det liknar mer och mer det spel som borde ha släppts från början.
Det lär dock behövas ytterligare ett par patchar för att åtgärda de största felen. Värst är att vissa teknologier (spaning med mera) inte alls var aktiverade från början trots att det stod i manualen. Beklagligt!
Som tur är patchas nu i alla fall spelet i ett rasande tempo och om en eller två patchar till borde det vara i färdigt skick. Trots detta tycker jag inte på något sätt att "Hearts of Iron" är ospelbart. Vet man bara vad som inte är färdigt och hur spelet fungerar är det inga problem att spela (läs: det är löjligt kul).

Livslängd
"Hearts of Iron" är ett spel som kommer att ligga kvar på min hårddisk väldigt länge.
Jag spelar ett tag, sitter på jobbet tänker ut nya strategier och spelar sen ett litet tag till. Eftersom det är så pass komplext kommer det att ta ett bra tag innan jag tröttnar på det. Dessutom tillkommer multiplayer-delen som jag tyvärr inte hunnit testa. Kort sagt har det här spelet alla möjligheter att bli en riktig långkörare på hårddisken.

Tips
Gå in på det officiella forumet. Det är mycket bättre än manualen och har du frågor om något så är chansen stor att svaret redan finns där. Om du missar forumet så missar du en stor bit av spelet.

Innehållsförteckning:
Mycket utrymme för storhetsvansinne
11 år att ändra historien på
En otroligt komplex värld
Ännu mer storhetsvansinne
En annorlunda historielektion

Spelat på:
800Mhz, 256 MB RAM, Geforce 4 Ti 4200 128mb, WinXP

Minimikrav:
300Mhz, 64 MB RAM, 120 MB hårddisk, 2 MB DirectX 8.1 kompatibelt grafikkort

Svensk distributör:
Panvision


Jan Svensson : 02-12-24


 
> maila crew@bulldozer.nu