[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Homeworld 2


Homeworld 2
(PC CD-ROM)

Jag är väldigt kluven till det här spelet.
"Homeworld 2" är så snyggt att man trillar av stolen, men singelplayer kampanjen är inte något att hänga i julgranen.
Trots detta är det svårt att låta bli att spela vidare.

Screenshot "Homeworld 2"
Jan lovar att bilderna vi fick var skärmdumpar från spelet, men redaktion är skeptisk. Förhandsbilder från nästa Star Wars-film verkar troligare.

Allmänt:
"Homeworld 2" är ett realtidsstrategispel som utspelar sig i rymden. I stort sett går det ut på att samla in material som används för att bygga skepp och forska fram nya teknologier så att det kan byggas ännu större skepp. Inget nytt under solen om det inte vore för att den tredje dimensionen tillkommit.
Detta tillägg fungerar förvånansvärt bra. De större skeppen har till exempel sina vapen på speciella ställen och vissa vinklar är bättre att anfalla ifrån än andra.
"Homeworld 2" är lite tvärtom jämfört med andra spel.
Grafiken suger in dig i spelet och storyn gör sitt bästa för att putta ut dig. Normalt brukar det vara tvärtom, men i det här fallet är storyn verkligen usel.
Jag kommer inte ens ihåg den, vilket jag ser som ett tecken på att något är rejält fel. I stort sett går det ut på att någon anfaller dig och du flyr och försöker slå tillbaka. Vi har hört det förut men vi har aldrig sett det förut på det här viset…

Grafik:
"Homeworld 2" är OTROLIGT snyggt. Ord kan inte göra det rättvisa, inte heller skärmdumpar klarar av det. Kanontorn vänder sig mot fiendeskeppen och avlossar salva efter salva. Märken på skeppen där bomber träffat. Det bländvita ljusskenet när ett skepp modell större exploderar. Ljusstrålarna som skeppens motorer lämnar efter sig. Spelet måste helt enkelt upplevas.

Ljud och musik:
Om vi säger såhär, jag har "rippat" spelmusiken till MP3. Så bra är den, alternativt säger det en del om min musiksmak. Ljudeffekterna å sin sida är distinkta och fungerar bra. När man zoomar in på ett skepp så hörs vinet från kanontornet när det vrider på sig och motorernas dån. Effektfullt hel enkelt.

Screenshot "Homeworld 2"
Som synes på markeringarna och menyerna så finns det en hel del att hålla reda på.

AI:
Den taktiska AI:n som finns sköter sig mycket bra. Skeppen tar sig alltid från punkt A till punkt B utan några problem. Om det inte behövs så sköter sig datorn utmärkt i mindre strider på alldeles egen hand. Skeppen anfaller de skepp som de fungerar bra mot, bombare ger sig till exempel inte på fighters om det finns större och långsammare mål. Om det behövs finns det möjlighet att finstyra enheterna, pausa och välj vad skeppen skall göra i lugn och ro men det behövs sällan. När det gäller AI:n ur ett strategisk perspektiv har jag har spelat några gånger mot datorn i "skirmish"-slag och tycker den sköter sig bra. Det är inte direkt någon människa man spelar mot, men det gör inte jättemycket.

Multiplayer:
Har jag tyvärr inte spelat. Dock skall det fungera fint enligt vad jag läst på nätet. Tyvärr verkar det som väldigt få spelar det via publika servrar, vilket är synd.

Buggar:
Jag har inte upptäckt några riktiga buggar, spelet har aldrig kraschat utan är väldigt stabilt. Dock tycker jag att singelplayer-kampanjen är så otroligt dålig att den räknas som en bugg. Hur den klarade sig förbi betatestningen är ett stort frågetecken. För att ge ett exempel:
Under ett uppdrag hyperspacehoppar ett skeppsvarv in (som inte får dö) en bit bakom dina skepp mitt under strid. Allt är frid och fröjd i ungefär tio sekunder tills en mindre styrka designad att skjuta ditt varv i småbitar hoppar in på perfekt avstånd. Det tog mig åtta försök att rädda mitt varv trots att jag visste exakt vad som skulle hända. Jag rekommenderar starkt ett besök på www.gamefaq.com.

Screenshot "Homeworld 2"
Wow-faktor var det ja...

Livslängd:
"Homeworld 2" kommer att ligga kvar på min hårddisk ett bra tag. Det är kul och framförallt innehåller det den gyllene ingrediensen "bara lite till" som ett fåtal spel lyckas få till.
Dessutom fungerar spelets grafik bra som wow-faktor på även de mest inbitna datorspelsmotståndare.

Innehållsförteckning:
Årets snyggaste grafik
En väldigt massa skepp som flyger runt och skjuter på varandra
Ingen story

Spelat på:
2,66Mhz, 768mb Ram, Geforce 4 Ti 4200 128mb, Win2000
Minimikrav:
Pentium III 833, 256 MB Ram, 32 MB 3d-grafikkort

Spelfakta:
Svensk distribution: Vivendi
Plattform: PC CD-ROM

Jan Svensson : 03-11-12


 
> maila crew@bulldozer.nu