[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - IGI2: Covert Strike


IGI 2: Covert Strike
(PC CD-ROM)

"IGI 2" är som titeln antyder en uppföljare till förstapersonshootern IGI, som på ett rätt löjligt sätt alltså betyder "Im Going In".
Som uppföljare betraktat kan jag inte säga varken bu eller bä eftersom "IGI" gick mig obemärkt förbi. "IGI 2" kan väl knappast gått speciellt obemärkt förbi för någon i och med den skumma och rätt humoristiska tv-reklamen där ett tv-shopsliknande inslag gör reklam för diverse hårda bössor.

Screenshot "IGI2: Covert Strike"
En slem terrorist expedieras prompt av David Jones.

"IGI 2: Covert Strike" är alltså ett förstapersons 3D-shooter där man gestaltar walesaren David Jones. David Jones är förstås en hejare till kille, nåt slags blandning av kommandosoldat och hemlig agent inom organisationen IGI.
Det finns förstås en story i "IGI 2", men den som spelat liknande spel tidigare vet att storyn sällan fyller någon som helst funktion förutom att berättiga varför man plötsligt befinner sig på andra sidan jordklotet i nästa sekvens. Därför spolar jag storyn och låter den intresserade sätta sig in i den på egen hand.

"IGI 2" vill likt "Hitman"-spelen vara lite sofistikerat i röjandet.
Smyganden och krypanden premieras liksom att inte bli upptäckt.
Dock går det utmärk att på gammalt invant manér lassa på så gott ammunitionen räcker. För att vara ett så nytt spel i en rätt använd genre undrar man ju vad som ska vara nytt under solen. Svaret blir konstigt och förbryllande nog - ingenting.
Allt är som det brukar vara; mer och tyngre bössor, bättre och fler fiender ju längre in i spelet. Precis som vanligt helt enkelt.

Det finns däremot en del att vara direkt kritiskt mot, om man nu inte uppfattade ovanstående som kritik.
För det första är spelet kasst disponerat.
Vad jag menar är att de första banorna, och speciellt den allra första, är så trista att man direkt tappar sugen. Fula och händelselösa. Lätta. Klena vapen. Trist känsla i bössan. Jag tror att jag påbörjade spelet minst fem gånger innan jag fastnade. Det är inte bra. Det går ju inte. Man vill ju känna wow-känsla med en gång. Det blir inget med det.
Däremot blir spelet bara bättre och bättre ju längre in man tar sig. Härligt stora och snygga banor och fina och roliga miljöer.
Man fastnar helt klart om man bara orkar ta sig igenom den första trista delen.

Trist känsla i bössan så.
I spelets reklam var det fokus på vilka coola vapen man minsann fick i "IGI 2". Och visst, de utlovade muskedundrena finns där. Men det spelar åtminstone ingen roll för mig om de nu ser perfekta ut och beter sig precis som ett riktigt dito om det inte finns någon känsla i att avlossa ett par bulor.
Det känns för klent. Trist ljud. Omäktigt.

En annan sak som känns helt otroligt i ett så nytt spel är hur de olika banorna skall spelas. Det finns ett sätt, och på det sättet skall det göras.
Noll utrymme för improvisation och fantasi.
Rekordet måste vara på en bana där man inser att man skall ta sig över ett stängsel på något vis. Man försöker klättra över, spränga grinden, hoppa via närliggande hus, men nej. Istället är det tänkt att man skall hitta den hemliga punkt på stängslet där David faktiskt kan klättra över.
Det ser förstås likadant ut som resten av det flera hundra meter långa stängslet och varför han kan kättra just där är outgrundligt. Sånt finns en del av, urkass. Sen kan man också reta ihjäl sig på hur man styr David i krypläge.

Slutligen den kanske mest allvarliga kritiken.
Min burk har hittills klarat de alla tunga spel som jag utsatt den för, och "IGI 2" borde rimligtvis inte tillhöra de allra tyngsta. Därför blev jag förstås besviken när jag trodde att den nått sin överman när grafiken hackade och fulade sig.
Ok då, då får man förstås ta ner inställningarna en smula. Samma sak. Inte ens på de lägsta inställningarna märkes någon skillnad, utan grafiken -som inte ens är speciellt överdådig- hackade, bråkade och flöt dåligt.
Helt oacceptabelt tycker jag.

Nu låter detta som en praktslackt, men har man överseende med nämnda ofog kan man gott ägna sig åt "IGI 2" för lite action.
Men mycket mer finns inte att säga.

Innehållsförteckning:
Action i sedvanlig förpackning
Dålig känsla i artilleriet
Hackig halvdan grafik
En och annan maffig bana
Skjuta outtömlig ksp från helikopter är kul: death from above

Spelat på:
Win XP, Pentium 4 2,4 Ghz, 512 MB RAM, Geforce 4 Ti4200 128 MB Grafikkort
Minimikrav:
Pentium III 700 Mhz, 128 MB Ram, 32 MB 3d-grafikkort, 1,9 GB ledig hårddisk

Spelfakta:
Svensk distribution: Pan
Plattform: PC CD-ROM

Olle Lindkvist : 03-06-12


 
> maila crew@bulldozer.nu