[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Indiana Jones


Indiana Jones and the Emperors Tomb
(PC CD-ROM)

Mannen med hatten är tillbaka och nu ser han bättre ut än någonsin.
Det är dags för vad jag tror är det trettonde spelet om den pisksvingande äventyrsarkeologen. För er som är för unga att förstå kan jag berätta att Indiana Jones var åttiotalets motsvarighet till Lara Croft, bara utan jättetuttar men med en piskfetisch.

Screenshot ur  "Indiana Jones och the emperors tomb"
Kom inte nära mannen med oxpiskan.
© Lucasarts

Det första Indiana Jones-spelet hette "Raiders of the Lost Ark" och kom året efter filmen med samma namn (1982 med andra ord) till dåtidens högteknologiska mästervärk Atari VCS 2600. Indy själv bestod av 28 rejält tilltagna gula pixlar som staplats till vad som liknade en korsning mellan… nej det liknade nog mest ingenting faktiskt, men det föreställde Indiana Jones och det räckte för dåtidens spelfans.

Idag är kraven något högre, men som tur är så klarar de maskiner vi spelar på också av att leverera bättre grafik. "Indiana Jones and The Emperors Tomb" är ett ambitiöst 3D-äventyr som försöker fånga stämningen från filmerna med slagsmål, pisksvingande och djävulska fällor.

Äventyret går i stort sett ut på att man som Dr Jones skall leta rätt på en binge fragment av en nyckel som låter honom gå ner i kejsargraven i Xian, ni vet den med terrakottasoldaterna, och där hitta Drakens Hjärta. En svart pärla som skall ge innehavaren makten att kontrollera andra.
Givetvis är det inte bara Indy som är ute efter hjärtat, det finns ju maktgalna nazister och korrupta kinesiska bovar också.
Spelet bjuder på en hel del olika miljöer, som dock alla känns bekanta för anhängare av Indiana Jones; Tempelruiner på Ceylon, medeltida slott i Prag eller gränderna i Hong Kong.

På ett plan lyckas man väldigt bra, spelet är utvecklat av The Collective, som gjorde "Buffy the Vampire Slayer" och stridssystemet känns igen.
I sina bästa stunder flyter det väl och Indy gör sådana där coola Indy-grejer som att fånga motståndaren med sin piska och dra in honom mot en välplacerad knytnäve.
Du kan också plocka upp saker och ting, som spadar, stolar och bordsben för att nyttja dem som tillhyggen. Dessutom finns det vapen att hämta, som till exempel indys trogna revolver, ljuddämpade nazistiska Lugers eller en rejäl hagelbrakare.
Det är ett spel med rätt så mycket hopp och skutt, men oftast är hoppmekaniken någorlunda förlåtande och ibland lutar det med att du hänger i fingerspetsarna och får häva dig upp på ett väldigt snyggt och tilltalande sätt.
Några gånger har jag dock funnit mig hängandes i fingerspetsarna halvannan decimeter utanför kanten och totalt oförmögen att häva mig upp. Väldigt surrealistiskt och irriterande.

Screenshot ur "Indana Jones och the emperors tomb"
Hängande i fingerspetsarna i tomma luften. Få se Lara Croft göra om det

Men, givetvis finns det problem.
Jag vet inte vad det är med speltillverkare nuförtiden, men alltid är det problem.
Spelet är gjort för konsol, kamerakontrollen på en PC är inte bra. När du rör på musen så sveper kameran vilt och okontrollerbart fram och tillbaka tills du sänker inställningen för muskänslighet till absoluta botten, där du får hjälplig kontroll.
Dessutom förutsätter en mängd av styrningen och handlingarna i spelet att man har alla kontroller på ett smidigt sätt placerade inom räckhåll.
Det går kanske att åstadkomma i en konsolhandkontroll men men med tangentbord och mus så får du flyga omkring med händerna allt eftersom spelet ändrar karaktär.
Sen finns inga sparmöjligheter. Det är helt vansinnigt, spelet sparar på vissa förutbestämda ställen och om du torskar där emellan så får du snällt gå tillbaka till senast sparade ställe.
Det kanske ger lite mer känsla av att "nu jävlar gäller det" men i ett spel där man måste hoppa på pixelperfekta vis för att inte störta ner mot sin död, eller där man efter att ha klarat de livsfarliga hoppen måste simma i en flod med krokodiler, så blir det lite för jobbigt.

Inte heller är det särskilt roligt att ha klarat två kniviga hopp för att sedan falla handlöst ner i en vattenpöl på det tredje stället för att Indy inte kan gå som folk.
Han har två lägen, sping hejvilt eller smyg omkring i boxarställning.
Detta vore inte något problem om han bara kunde vara vänd åt rätt håll när han gör det. Det är nämligen så att när du trycker på "gå rakt fram-knappen" så går Indy inte rakt i kamerans riktning, som jag tycker vore det logiska, utan snarare åt det håll hans ansikte pekar.
Eftersom man ofta inte har så mycket utrymme att manövrera på när man skall hoppa mellan pelare eller broplankor så är det irriterande att Indy vänder sig åt helt fel håll när man försöker finlira lite.
Systemet funkar fint när du fightas, eftersom Indy alltid i boxarställning vänder sig mot närmsta fiende, men när ingen fiende finns så vore det bättre om han var vänd åt det håll kameran pekar så man ser vart fan man går.

Om man bortser från irritationsmoment som dessa, så är "Indiana Jones and the Emperors Tomb" ett spel som på bra sätt förvaltar både arvet från Indiana Jones-karaktärern och från spel som "Tombraider".
Grafiken är för det mesta riktigt snygg, även om den ibland känns lite daterad, förmodligen en kompromiss för att kunna släppa spelet på PS2.
Animationerna håller dock toppklass.
Lustigt kan dock sägas vara att när de kinesiska arbetsgivarna talar med varandra på kantoneisiska, ett språk som Dr Jones behärskar flytande om jag inte missminner mig, så får man ingen översättning, bara gibberish, men när de tyska underhuggarna går omkring på banorna och påvisar sin existens genom att tala högt för sig själva så säger de saker som: "Keep an eye out for der amerikaner. Von Beek wants him ded." På solklar engelska, men med en brytning som skulle göra självaste drottning Silvia perplex.

Slutomdömet för "Indiana Jones and the Emperors Tomb" får ändå bli försiktigt positivt. Sitter du på en konsol och längtar efter lite het arkeologaction så är det här spelet för dig. PC-användare kan komma att vända sig lite mot att spelet är en portning, samt bli vansinnig av att försöka styra kameran på det smidiga sätt de vant sig vid i spel som "Max Payne".

Innehållsförteckning:
Jättekrokodiler
Nazister
Spakar som skall dras i
Kedjor och lianer som skall svingas i

Spelat på:
AMD Athlon 1,2 Ghz, 384 MB Ram, 64 MB GeForce 2 Grafikkort, Windows XP
Minimikrav:
Pentium III 733 Mhz, 128 MB Ram, Geforce 256 grafikkort, 1,75 GB ledig hårddisk

Spelfakta:
Svensk distributör: Vivendi
Plattform: PC CD-ROM
Finns även på: X-box, Playstation 2


Harald Åberg : 03-05-13


 
> maila crew@bulldozer.nu