[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Star Wars Galaxies: Jump to Lightspeed


Star Wars Galaxies: Jump to Lightspeed
(PC CD-ROM)

Det är med blandade känslor man gräver fram sin gamla joystick och sätter "Jump to Lightspeed" i cd-läsaren.
Det har nämligen gått väldigt mycket tid till att utveckla denna expansion till "Star Wars Galaxies" och det är många som höjt rösten och krävt att expansionen ska läggas på is till dess att grundspelet är ordentligt fixat.

Screenshot "Jump to Lightspeed"
Mot en fond av blå supernova flyger min rebellvän Jeter Piedeh sin Y-vinge.

Det har varit ett stormigt första år för "Star Wars Galaxies", precis som för alla onlinerollspel, och mycket har handlat om den utlovade omgörningen av stridssystemet.
Turerna har varit många och bevisligen har inte ens Lucas Arts och Sony Online Entertainments utvecklingsteam hängt med i alla svängarna. Den information som spelarna har fått har varit minst sagt motsägelsefull.
I slutändan visade det sig dock att det primära målet var att få ut "Jump to Lightspeed" och de som önskade sig att karbinjärer skulle kunna använda sina vapen utan att ta död på sig själva före motståndaren, samt de som ville att smugglare skulle ha något att smuggla fick snällt vänta.

Så, som en inbiten spelare (och karbinjär) var det inte lätt att lägga fördomarna åt sidan och bara bedöma "JTL" som ett spel.
Dock måste jag tillstå att expansionen är är väl värd den tid som utvecklarna har lagt ner på den. Det är snyggt, roligt och fullmatat med en oerhörd Star wars-känsla. Man får väl helt enkelt kapitulera inför utvecklarnas insisterande på att rymdfart var nödvändig för att få spelet att uppfylla sin potential.

Givetvis finns det både bra och dåliga sidor med den här expansionen.
Lustigt nog är flera av dem precis samma sak.
Till exempel så är det väldigt bra att rymddelen är frikopplad från det övriga systemet, eftersom "SWG":s grundspel har blivit så beroende av att du står i en lång kö och väntar på att en doktor ska "buffa" dina värden för att du ska kunna slåss någorlunda effektivt. I rymden behöver du inga buffar och det är bara att kasta dig ut i Tatooine-sektorn och skjuta ner pirater för glatta livet.
Nackdelen är dock att rymddelen ibland är så frikopplad att det känns som om du inte spelar "SWG".
Du går in i en rymdhamn, väljer ditt skepp från terminalen och sen laddar spelet ute i rymden. Det finns ingen möjlighet att flyga över planeten utan spelet har två lägen, ute i rymden och nere på marken.
Dessutom är användargränssnittet lite annorlunda uppe i rymden och från början så hängde inte chatt-fönstret med från nere på marken, något som ytterligare förstärkte känslan av att "Jump to Lightspeed" var ett helt eget spel som dock behövde "SWG" för att kunna starta.

En annan bra sak är att du för att vara pilot inte behöver lägga några av dina surt förvärvade färdighetspoäng på dem. Du kan glatt behålla din karaktär som den var och bara lägga på de speciella pilotfärdigheterna som en bonus.
Fast återigen förstärks känslan av att "Jump to Lightspeed" inte har något med orginalspelet att göra. Att det dessutom är oerhört svårt att chatta när man är i rymden och desperat försöker skaka av sig en skvadron Tie Interceptors gör att man förlorar den sociala dimension som annars är "SWG":s styrka.

Allt är inte illa dock, det är roligt att flyga rymdbataljer och eftersom man inte har de magiska buffarna så tvingas folk söka sig ihop i grupp för att effektivt kunna utföra sina uppdrag.
Om man har ett tredjeparts program för röstkommunikation som till exempel teamspeak (eller om man sitter i samma rum) så blir känslan av stid på liv och död oerhört bra och om man nu råkar vara rebell av sig så kan man ta sig an en av imperiets star destroyers och försöka sänka den i bästa "slaget om Endor"-stil.

Även nere på marken finns en del nyheter, främst i form av två nya spelarraser. Du kan nu skapa en karaktär som antingen en Ithorian, även kallade Hammerheads och mest kända från cantinascenen i första "Star Wars"-filmen, eller som en Sullustan, mest kända som killen brevid Lando Calrissian i Falkens cockpit under slaget om Endor.

På hela taget är "Jump to Lightspeed" en rätt så bra expansion och den förlänger onekligen spelvärdet på "Star Wars Galaxies".
Fast det bästa är nog att den nu är avklarad och lite mer jobb kan läggas på att fixa de problem som har plågat spelets första år.

Innehållsförteckning:
X-vingar
Tie-fighters
Astroider
Rymdstationer
Star Destroyers
Oerhört vackra rymdscener

Minimikrav: 1.2 Ghz CPU, 256 MB RAM, DirectX 7 level Grafikkort, Win XP/2000/Me/98
Spelat på: Pentium 4 2.67 Ghz, 768 MB RAM, GeForce 2 64 MB, Win XP

Spelfakta:
Expansion till Star Wars Galaxies för PC
Utvecklare: Lucas Arts
Distribution: Activision

Harald Åberg : 04-11-28


 
> maila crew@bulldozer.nu