[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Mace Griffin


Mace Griffin - Bounty Hunter
(Playstation 2)

Det här spelet har kallats för PS2:s motsvarighet till X-Box:s "Halo" och har också hypats för sina fräcka rymdstrider...av Vivendi Universal, som gjort det.
Mitt svar på det: Nåja, nu tar vi det lugnt här.
"Mace Griffin" är ett Sci-Fi First Person Shooter, inget nytt med den idén inte men jag hoppas ändå på något nytt.

Screenshot "Mace Griffin - Bounty Hunter"
En Teknokultist blilr presenterad för ett högteknologiskt eldvapen.
© Vivendi Universal

Spelet börjar med en ordentlig historielektion om världen och följer upp med att berätta bakgrunden till den stundande historien om Mace Griffin. Mace är mannen som tidigare jobbade för en elitstyrka inom polisen, men som blivit förd bakom ljuset och falskeligen anklagad för brott han inte har begått, kastad i fängelse och nu söker efter hämnd.
Mace Griffins röst görs av den gamle hårdingen Henry Rollins, vilket jag tycker är en schysst detalj av värdelöst vetande.

Första uppdraget är en del av Griffins historia, nämligen det uppdrag som orsakade att han hamnade i fängelset. Det är ett ganska lätt uppdrag som ger spelaren goda möjligheter att utforska och lära sig spelkontrollerna, och här börjar jag faktiskt att gilla spelet.
Grafiken är skaplig, ljudet helt ok, och kontrollerna inte tok-svåra på något sätt. Nackdelen med FPS på konsoll är ofta att det är svårare att sikta med spelkontrollen än med en mus till PC.
"Mace Griffin" har löst detta på två sätt:
1. Mace har en kraftsköld som tar de första smällarna, med andra ord man har lite tid att fumla runt.
2. Man har en auto-tracker dvs vapnet siktar åt en bara man har haft målet inom siktet under ett par sekunder.
Kraftskölden regenererar när man har befunnit sig ur skottlinjen några sekunder och blir definitivt något man förlitar sig på.

Efter det första uppdraget är avklarat så befinner vi oss i "nutid", Mace Griffin har precis frigivits och ska påbörja sin hämndaktion. Dock behöver han pengar till detta och tar jobb som prisjägare för att finansiera sina planer.

Första uppdraget är att neutralisera en Tekno-kult som har börjat löpa amok. Eftersom de har en egen rymdstation så tar man glatt sitt lilla rymdskepp och beger sig dit. Ta-daa: spelets första rymdstrid!
Gissa om jag är förväntansfull....Men ack! Det är inte alls så fantastiskt som Vivendi Universal hävdar. Faktum är att det är ganska mediokert.
Det är precis som vilket annat rymd-shoot-'em-up som helst.
Peka-skjut-peka-skjut-accelerera-bromsa-sväng-peka-skjut-peka-vänta-skjut missiler. Kanske hade jag för höga förväntningar men om man har pratat om ett GTA i rymden så borde man leverera mer än det här. Jaja det är väl inte hela världen. Det blir bättre när man landar, en aning i alla fall.

Väl ombord på rymdstationen ska jag så ge mig på de vansinniga kultisterna. Vivendi Universal har skrutit om de fantastiska AI:s som spelet skulle ha.
Jo bitvis är dom allt bra fantastiska, dom ser en genom väggar och lobbar granater över lådor man smugit sig in bakom utan att ha visat sig alls.
Men bitvis kan man glatt knalla upp till kultisterna och bekvämt skjuta dem från ett par decimeters håll utan att de reagerar. Om det vore en grej bara med de galna kultisterna så vore det väl förlåtligt, men det är återkommande även senare i spelet.

Nåväl spelet är inte en total katastrof, historien utvecklar sig och miljöerna är bitvis riktigt häftiga. Grafiken kunde ha varit bättre än vad den är och man hade definitivt kunnat göra något åt laddningstiderna. Speciellt om man ska kalla spelet för PS2:s motsvarighet till "Halo".
I det stora hela så är det ett vanligt FPS med en liten twist.
Vapnen är ganska standard: Batong, Pistol, Hagelgevär, Maskingevär, Prickskyttegevär, Raketgevär, Granater och så lite energivapen. Alla vapen har alternativ eldgivning vilket är positivt, men inte heller det är nyskapande. Motståndet är ok, men man hade definitivt kunnat låta bli att ha med Archaniderna (små spindelliknande monster, otroligt irriterande).
Man kan sammanfatta det hela med: You are not a Jedi yet Vivendi Universal.

Innehållsförteckning:
Ett skapligt First-Person-Shooter
En hyfsad storyline
En helt ny definition av vad en bra AI är....meee'sa goo hoome now
Henry Rollins röst, även om den är väl oengagerad
En hopplös hoppfunktion
Godkänd grafik (nästan som "Halo", men så börjar ju "Halo" att få några år på nacken)

Spelfakta:
Svensk distributör: Vivendi
Plattform: Playstation 2
Finns även på: X-box, Nintendo Game Cube, GameBoy Advanced och PC CD-ROM


Linus Nilsson : 03-12-01


 
> maila crew@bulldozer.nu