[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Morrowind


Morrowind - The Elder Scrolls III
(PC CD-ROM)

"Morrowind" är en i särklass stående 1st person RPG.
Historien är ganska enkel.
Du blir transporterad till ön Morrowind som en frigiven fånge, ditt första uppdrag blir att kontakta en man i bosättningen Balmora för att Kejsaren befallt detta.

Screenshot "Morrowind"
"Jag skall ta ditt huvud lille man."

Ungefär där börjar ditt äventyr och det slutar inte förrän många timmar senare.
I en värld av magi, monster, svärd och rustningar bygger du långsamt upp dina färdigheter och blir förhoppningsvis en värdig krigare, eller magiker, eller tjuv eller hur du nu vill ha det, för du bestämmer helt själv.

Det är detta som är så skönt med "Morrowind", du kan väja vad du vill göra. Den röda tråden i spelet behöver du inte följa förrän du känner dig redo att göra det. Det finns precis hur mycket som helst att göra innan dess. Mängder av uppdrag att utföra, massor av skatter att hitta och kopiöst mycket land att utforska.

Din hjälte (eller vad du föredrar att kalla honom/henne) följer klassiska rollspelsregler. Du har en uppsättning attribut som styr över ett antal färdigheter, och färdigheter finns det gott om. Om du gillar att kuta omkring med ett svärd och banka monster eller övrig befolkning i huvudet med detta så är du en krigare, då bör du koncentrera dig på att vara det. Gillar du att trolla så skall du göra det, det finns många intressanta discipliner att utforska. Och sist men inte minst, så finns det ingenting som säger att du inte kan trolla bara för att du är en Orch. Övning ger färdighet, så enkelt är det.

Handling och upplägg:
Hela "Morrowind" är fyllt av gömda skrymslen och uppdrag, goda (och dåliga) affärer stigar som ingen har trampat på och nervpirrande möten med heljobbiga monster.
Det finns nätverk att gå med i för att tjäna en slant på olika uppdrag, det finns ideella nätverk, religiösa sekter och löst patrask som inte hittar hem och nästan alla är villiga att ge dig någonting att göra.

Någonstans bortom denna idyll lurar det onda (så klart) och det är det som är den röda tråden. Gömda i gamla tempel dyrkar folk fortfarande de gamla gudarna, dessa är inte trevliga och alltså inga man umgås med.
Hela Morrowind är ett idylliskt skal av mjukt gräs och blommor, men under ytan är det ruttet och det kryllar av fän som vill äta dig till lunch.
I takt med att man följer den röda tråden börjar det onda att hemsöka även de trevligare platserna och svårighetsgraden stiger.

Screenshot "Morrowind"
Båtar är ett bra transportmedel när man inte orkar simma.

Uppdragen:
Du kan som sagt gå med i något eller flera av de nätverk som opererar på ön. De ger dig uppdrag som du förhoppningsvis slutför och tjänar en slant på. Det finns också många karaktärer som kan ge dig uppdrag av olika slag. De enkla uppdragen är inte så knepiga och rör sig ofta om att lämna något till någon och ta med dig någonting tillbaka. De svåra kan vara rent omöjliga i början, men har man samlat på sig lite erfarenhet brukar det gå bättre, du kan till exempel bli ombedd att rensa ut något rövarnäste ute i träsket.
Det helt klart sjukaste uppdrag jag råkat ut för var att leta upp en avlägsen lite kobbe och döda en gigantisk flygande manet med en sked. (Ja, man kan slåss med sked och gaffel om man vill).

Funkar det då?
Gillar man att pyssla med det mesta och har mycket tid och ork att springa långa sträckor i en virtuell värld så är det hela fantastiskt roligt. I "Morrowind" idag är det inte möjligt och kommer inte bli möjligt att spela i multiplayer. Man kan se många anledningar till detta så klart, men det hade varit fantastiskt kul att ta med sin vän (eller ovän för den delen) ut på äventyr.
Emellanåt är det väldigt långsamt, speciellt om man måste ta sig till någon avlägsen udde någonstans för att göra någonting och sedan ta sig tillbaka utan att egentligen ha tjänat någonting på det.
Ibland är det extremt spännande att se vad som skall hända här näst. Kommer man in i en loop av spännande uppdrag är det fascinerande och man inser hur mycket arbete som ligger bakom allting.

Figurerna man möter och slåss mot är ofta inte så smarta, när de anfaller så går de till anfall direkt. Är det djur eller monster så kan man ju förstå det, men ifall de är 'människor' så slåss de helst själva om de ser dig istället för att kalla på hjälp. Det är turligt för dig, oturligt för dem. De använder långdistansvapen som pilbågar och armborst ifall de har några. Detsamma gäller de magiker man möter, de "skjuter" på avstånd men anfaller till slut vilket gör att man kan lura av dem all ammunition innan de ger sig in i en tvekamp som är ödesdiger utan rustning och ett hyfsat vapen.

Screenshot "Morrowind"
Kvällsolen färgar himlen vackert röd.

Grafik och Ljud:
Grafiken i "Morrowind" är skön, riktigt bra skulle man nog kunna säga. Givetvis kräver det sin beskärda del av grafikkortet och emellanåt kraschar det, men om det beror på mitt operativsystem, grafikkort eller något annat av de hundra saker som kan gå fel vet jag inte.
Ljudet är helt klart tillfredsställande och det går att förbättra ytterligare med någon av de många ljudmoduler som går att ladda hem från nätet.

Lite buggigt emellanåt. Folk ställer sig i vägen och blockerar dig så att du inte kan ta dig fram, dina bollar av helveteseld och pilar från bågen träffar i masken på grafiken fast det ser ut som du har fritt fram till målet. Efter ett tag kan det bli det segt att spela, riktigt vad det beror på vet jag inte, ofta blir det bra av att man startar om datorn, men inte alltid.

Expansioner:
Som jag nämnt innan går det bland annat att hämta ner ljudexpansioner, men det är långt ifrån allt. I princip kan vem som helst bygga en expansion till "Morrowind". Nya uppdrag, vapen, figurer. Allt går att ordna. Det finns även officiella expansioner till "Morrowind" som utlovar ännu fler timmars spel.

Lite tips:
Ta inte livet av någon i onödan, det kan leda till problem senare i spelet och är inte så bra. Jag lyckades väldigt tidigt i spelet knocka någon som jag inte borde gjort. Många timmar senare skulle jag tydligen prata med honom för att komma vidare, vilket alltså inte var så enkelt.

Spara ofta, och använd några slots att spara på, om det skiter sig är det skönt att kunna backa några steg. GÖR BACKUP. Du vill inte förlora femtio timmars spel på att din lillasyrra dumpar fel mapp i papperskorgen.

Ge dig inte in i någonting du inte kan behärska.
Det är bland de första råd man får, och det stämmer alltför väl.

Innehållsförteckning:
Vidsträckta äventyr
Rörelsefrihet
Spänning & dramatik
Monster, svärd och magi

Detta äventyrsspel har funnit ute ett tag nu och finns att komma över till hyfsat bra pris. Det säljs i välsorterade spelbutiker.

Spelat på:
Win ME, Pentium IV 2Ghz, 256Mb RAM, GeForce4 Ti 4600 128Mb Grafikkort
Minimikrav:
Pentium III 500 Mhz, 128 MB Ram, 32 MB 3d-grafikkort, 1 GB ledig hårddisk

Spelfakta:
Svensk distribution: UBI-soft
Plattform: PC CD-ROM (finns även för X-box)

Tor Hammar : 03-09-26


 
> maila crew@bulldozer.nu