[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Port Royale


Port Royale - Gold, Power and Pirates
(PC CD-ROM)

Någon gång önskat att du var en handelsman då Spanien, Frankrike, England och Holland koloniserade den nya världen?
Vissa av er kanske minns "Pirates!" och associerar det till sena kvällar och långa seglatser, myteri och kanoner. Det är ungefär vad "Port Royale" erbjuder.

Screenshot "Port Royale"
Bättre fly än illa fäkta.

Som ägare till min första båt ligger jag i hamn i Port of Spain och klurar på om jag skall köpa ved eller mat för hela slanten. Det råder brist på dessa varor i grannstaden och vem vill inte tjäna en hacka på det. Det blir lite av varje eftersom reglerna säger att om jag handlar med eftersökta varor blir jag omtyckt vilket betyder att jag får bättre priser.

Väl där fraktar jag bomull tillbaka till Port of Spain, guvernörsstaden i denna delen av världen. Efter ett par resor har jag råd att köpa ett större skepp. Och efter några timmars spel äger jag en hel del skepp, jag tillverkar min egen ved, rom, bomull och kläder som jag distribuerar runt bland kolonierna.
Känner mig som en industrimagnat!
Jag har en liten flotta som jag seglar runt öarna och bordar pirater, jag tar deras skepp och säljer dem till den spanske guvernören, en trevlig sysselsättning.

"Port Royale" är lätt att förstå, lite svårare att bemästra. För att komma långt måste man ha många järn i elden, inte vara rädd för att ta lite risker och framförallt hålla ett öga på ekonomin. Det handlar mycket om tillgång och efterfrågan och om pirater såklart. Det utspelar sig i Karibien, mellan Nord- och Sydamerika. Överallt ligger kolonier man kan handla med och bakom varje kobbe i denna skärgård lurar det pirater och konkurrenter.
Din framgång bygger mycket på ekonomi och din näsa för affärer. Men även på hur duktig du är på att skjuta skepp i sank eller borda dem.

Screenshot "Port Royale"
Det är trångt i populära farleder.

Världskartan är fin och hyfsat trogen verkligheten. Varje koloni är utmärkt och något individuell. I varje koloni går det att besöka den obligatoriska baren, marknaden, guvernörer där sådan finns och så vidare. Har du tur kanske någon vill sälja dig en bit av en skattkarta eller ge dig ett litet affärsförslag.
Den ekonomiska biten är den viktigaste i "Port Royale", den får inte misskötas och förlustaffärer är absolut icke önskvärt. Det kostar mycket att driva sin egen produktion, men det kan vara förtjänstfullt om det sköts på rätt sätt.
Det värsta som kan hända dig är att det blir stabilitet i regionen, kanske till och med fred mellan alla nationer, konkurrensen blir då förödande.

Då vi ligger i krig med England för tillfället har guvernören bett mig anfalla en engelsk koloni i närheten. Vid gott mod sätter min tio skepp starka krigsflotta segel och i gryningen når vi den engelska kolonin. Det visar sig att de väntat oss och har skepp som försvarar hamnen, de är turligt nog inte så många men jag förlorar en del kanoner och män i den heta striden. När jag närmar mig hamninloppet behöver jag skjuta bort de befästningar som vaktar staden. Det slutar i en katastrof, med halva flottan förstörd blir jag tvungen att återvända till Port of Spain med hängande axlar och ta emot en utskällning från guvernören.
Jag bestämmer mig för att hålla mig till att sänka pirater ett tag till.

Är man tvingad (eller tvingar) till batalj är det nästan njutbart att se skeppen röra sig i vattnet. Det kan dock bli lite jobbigt när man har får många skepp att hålla reda på, de kolliderar till höger och vänster och det kan sluta i kalabalik, vilket troligen inte var så ovanligt att det gjorde på den tiden heller.
Det går att anfalla andra kolonier och tömma dem på dess rikedomar, det är lönsamt men kostsamt då många av dina matroser stryker med.

Det är enkelt att strida, det är bara att använda musen och någon knapp på tangentbordet. Manövrera och skjuta - simpelt!
Det är möjligt att slå en något överlägsen motståndare, men det är lite svårt, de är inte helt otaktiska. De skjuter sönder dina segel så du är i det närmaste stillastående, sedan gör de slut på dina män genom stadigt bombardemang av små kanonkulor, när de är säkra på sin sak bordar de skeppet och tar över det. Är de helt överlägsna i mantal bordar de dig direkt eftersom det gör förloppet kort. Att anfalla en stad till land är möjligt och enkelt men inte hälften så roligt.

Grafiken och ljudet i "Port Royale" är relativt trevligt, grafiken är funktionell, lite lummig och har en speciellt prägel jag gillar. Ljudet gör vad det skall och musiken likaså.

Screenshot "Port Royale"
Vy över en koloni, extremt lik alla andra kolonier.

Efter ett tag tycker jag att det börjar bli lite långtråkigt, jag bryr mig inte längre om att jaga småpirater eftersom det tar så lång tid och man tjänar för lite på det. Affärerna går hyfsat men jag får ingen riktig kontroll över mina automatiska handelsrutter, de fungerar utmärkt när jag sköter dem själv, men inte så bra när mina kaptener sköter sig själva.

På det hela taget är "Port Royale" ett underhållande spel, åtminstone ett tag. Det känns som om jag måste lägga ner mycket tid på saker som borde kunna sköta sig själva. Bland annat sköt en hel flotta bort all sin ammunition på en liten jämrans kanot som de inte hann ifatt när jag körde en automatisk strid. Vem vågar låta dem slåss själva i fortsättningen? Jag vill kunna låta mitt företag sköta sig själv och bara gå in och peta när det behövs, men det låter sig inte riktigt göras.

Att pirater helt omotiverat anfaller ett liten skuta med ved i lasten när det ligger fina handelsflottor fyllda till bredden bredvid gör mig också lite tvär.

Innehållsförteckning:
En fin uppsättning animerade skepp
Handel och pengar
Förbenade pirater
Gömda skatter
Erbjudanden på krogen

Spelat på:
Win ME, Pentium IV 2Ghz, 256Mb RAM, GeForce4 Ti 4600 128Mb Grafikkort
Rekommenderat:
Pentium III 900, 128 Mb RAM, 500 MB HD, 32Mb Direct X kompatibelt Grafikkort.

Spelfakta:
Svensk distribution:
Plattform: PC CD-ROM

Tor Hammar : 03-09-26


 
> maila crew@bulldozer.nu