[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Rome: Total War


Rome: Total War
(PC CD-ROM)

När "Total War"-serien nu har kommit till sin tredje del (efter "Shogun" och "Medieval") är det det mäktiga Romarriket som är i fokus.
Förflytta dina arméer på kartan, bygg upp dina städer, utkämpa alla slag men glöm för guds skull inte bort att skapa dig en stor familj med förgreningar in i maktens korridorer.

Screenshot "Rome: Total War"
Myllrande slag i bästa mastodontfilmsanda.

När det första "Total War"-spelet, "Shogun", kom till PC:n fick det välförtjänt ett mycket gott betyg av kritiker och spelare. På ett mycket bra sätt kombinerades tur-baserad strategi med stora slag i realtid. Då gällde det att i konkurrens med andra familjer få makten över hela det japanska riket. Nu gäller det Romarriket, hela Europa och länderna runt Medelhavet. På vägen från den fjärran östern till Europa har spelet både blivit större och djupare.

Grafik:
Grafiken i spelet är egentligen inte särskilt snygg.
I alla fall tycker man det ända till man inser att det är ett strategispel där tusentals soldater kan vara på slagfältet samtidigt. Då inser man att det trots allt är ganska imponerande. Som tur är kan man justera detaljrikedomen så att datorn klarar av de stora slagen. Ibland kan det tyvärr hacka lite ändå om det är väldigt mycket som händer samtidigt på skärmen. Allt är naturligtvis i 3D men, förståeligt nog, med ganska lågupplöst och kantig grafik.
Det som känns lite tråkigt är att filmerna i spelet inte är snyggare än vad de är. Introfilmen ger en ganska mäktig inblick i vad som komma skall på slagfältet, det är bara synd att grafiken i princip inte är bättre än vad den sen är i spelet.
Men, grafiken är naturligtvis inte det viktigaste i ett strategispel som detta.

Ljud:
Inte heller ljudet är naturligtvis det viktigaste och det märks.
Men det får ändå klart godkänt. Musiken i spelet är bra, ljudeffekterna är fullt tillräckliga men tyvärr är röstskådespeleriet ingen höjdare direkt. Och när en general ska hålla ett peppande tal till sina trupper (ni vet såna som alltid framförs inför det sista slaget i långfilmerna) är det lite tråkigt att skådisarna inte är bättre än de är.

Gameplay:
Spelet är egentligen två i ett. Delvis ska du styra hela ditt (förhoppningsvis) mäktiga imperium. Det sköts via olika menyer och en stor karta där du flyttar runt dina trupper. Dessutom ska dina städer byggas upp, din befolkning ska beskattas lagom mycket, din familj ska växa och bli mäktig och du ska sköta diplomatiska kontakter, både med senaten i Rom, som ofta skickar ut påbud till dig, och med rikena runt omkring i Europa. Den delen av spelet är helt enkelt som en något förenklad variant av det gamla hederliga "Civilization".

Den andra delen av spelet går helt enkelt ut på att strida i realtid. Din armé ställs mot motståndarens och du ska genom taktiska manövrar och genom att utnyttja miljön och höjdskillnader besegra fienden. Naturligtvis har du (om du har tränat dem) väldigt många olika trupper med olika färdigheter att tillgå. Som tur är, är kontrollerna i denna del av spelet faktiskt ganska lätta, det är ingen risk för att tappa bort sina trupper totalt och ändå har du enorma valmöjligheter. Riktigt bra!

De två olika delarna av spelet kan spelas var för sig.
I den stora kampanjen där målet är att få makten över Romarriket kan man välja att datorn ska sköta alla slag. Genom en enkel knapptryckning slipper man jobbet med att styra alla trupper manuellt. I takt med att ens rike blir större inser man att det i praktiken är omöjligt att styra varje slag själv. Då skulle en omgång av spelet hålla på i en evighet.

Om man bara är intresserad av att strida kan man göra det.
Istället för kampanjen kan man helt enkelt ge sig in i en uppsjö av slag på olika slagfält. Både historiska slag och sådana du skapar själv.
I det läget behöver du inte spela som romare utan kan spela som grekerna, egyptierna, germanerna och så vidare. Även om de olika arméerna har mycket gemensamt har de ändå några unika trupper och egenskaper. Bland de mer udda trupperna sticker bland annat grekernas självmordsgrisar och germanernas skrikande kvinnor ut.

Hållbarhet:
I praktiken oändlig. Lägger man ner sin själ i en kampanj kan det ta hur många timmar som helst att spela igenom. När man börjar som en familj med en eller två regioner i Italien och målet är att bli kejsare över Rom, styra senaten och kontrollera minst 50 regioner så förstår man att det inte klaras av i en handvändning. Rom byggdes inte på en dag.
I ett strategispel som detta betyder ju inte heller en avklarad kampanj att spelet är slut. Det är helt enkelt bara att börja om från början och göra andra val under tidens gång.

Om man bara vill spela stora slag finns det mängder av valmöjligheter och inställningar att göra för att man inte ska behöva spela samma slag två gånger. Bara att förflytta en strid från de frusna skogarna i norr till det glödheta Sahara gör att det känns nytt och fräscht. Dessutom kan man strida mot andra över LAN och Internet.

Slutsats:
Tycker man om strategispel är "Rome: Total War" ett givet köp. Både den långsammare taktiska delen och slagen i realtid är mycket bra gjorda.
Man kan välja att fokusera på bara en del av spelet men man får naturligtvis ut mest av spelet om man lägger ner tid på båda. Men tid får man vara beredd att offra. Det här är ett spel man önskar att man skaffat när man hade semester. Lägger man ner så mycket tid på det som det kräver, och förtjänar, så kommer det att bli många sena nätter och sega dagar på jobbet.
Lägger man inte ner så mycket tid kan det till en början verka lite tungt att ta sig in i men efterhand växer spelet och man fastnar helt.

Innehållsförteckning:
Marscherande arméer
Trumpetande elefanter och skrikande generaler
Strävan efter makt
Familjeplanering
Blidka massorna - och senaten

Minimikrav: P3 1,0 GHz, 256 Mb Ram, 64 Mb 3D grafikkort, Win 98
Spelat på: P4 3,0 GHz, 1Gb Ram, ATI Radeon 9800, Win XP

Spelfakta:
Realtidsstrategi för PC
Utvecklare: Creative Assembly
Distribution: Activision

Axel Roos : 04-10-28


 
> maila crew@bulldozer.nu