[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - datorspel - recension - The Sims


"Jag har också börjat simma"
(PC)

Min kompis berättade att hon börjat simma.
Jag sa att det hade jag också.
Det visade sig att vi menade olika saker.
Hon pratade om fysisk aktivitet, medan jag pratade om datorspelet "The Sims".

Detta, vid det här laget, ganska välkända datorspel handlar om att skapa och driva virtuella familjer som skall leva, bo och jobba i SimCity. Redan innan The Sims lanserades var denna simulerade stad välkänd.
I Maxis serie ingår redan en hel del välkända titlar som SimCity, SimCity2000, SimCity ThemePark, SimIsland, SimAnt mfl. Från att bygga städer (eller öar, nöjesfält och myrstackar) med fungerande infrastruktur har man nu tagit konceptet ner till individnivå.

The Sims går enkelt sett ut på att man köper en tomt & bygger ett hus (eller väljer ett befintligt) inreder det samt skapar en familj med olika individer vars utseende & personlighet man får bestämma själv, som får flytta in.
Sen skall de skaffa jobb och interagera på olika sätt med andra individer, liksom sköta sitt vanliga liv som består av saker vi alla känner igen från vardagen - laga mat, äta, diska, sova, duscha, städa, umgås & roa sig.
På det hela taget är det som ett stort dockhus där man leker mamma-pappa-barn.
Fast oftast leker man ju helt andra saker. Bara för att man kan.
Nästan alla jag känner som spelar The Sims bryter ganska snart mot kärnfamiljkonceptet och flyttar in ett homopar, en mystisk ungkarl eller ett kollektiv i sina Sims-grannskap.
Det lockar även fram en hel del experiment som "Hur länge kan en Sim vara kissnödig innan han kissar på sig?", "Vad händer om min Sim inte går till jobbet på tre dagar?", "Vad händer om det inte finns några fönster & dörrar på mitt hus?" och för all del "Vad händer om jag kysser grannens fru?". Alla möjligheter utforskas och ganska snart har man lärt sig hur Sim-världen funkar. Man kan förledas att tro att Simsvärlden fungerar som min eller din värld, men det är rysligt fel.

Målet med spelet är lite olika beroende på vem man frågar.
Somliga fuskar vilt med pengaflödet så fort de får reda på den magiska fuskkoden och bygger så stora & flotta hus som möjligt, laddar ner nya inredningsdetaljer från olika Sims-sajter på nätet och bryr sig inte så mycket om sina Simmar.
Andra lägger ner oändlig tid på att skapa olika konstiga familjekonstellationer, också här går det bra att ladda ner "skins" (nya utseenden) från nätet och här finns det ett stort utbud av kändis-skins att välja på.
En tredje kategori går in för att bygga grannskap med olika teman, t ex sagofigurer, superhjätar, trailertrash, älvor, rockstjärnor eller vad man nu kan komma på. Även om spelet inte är designat för det så försöker vissa spelare att bygga offentliga byggnader som t ex kyrkor, barer, shoppingcentrum och bibliotek i sina grannskap. Maxis håller dock på att utveckla ett helt nytt spel som heter SimsVille som kommer att vara ett mellanting av The Sims och SimCity, dvs att man både kan spela på individnivån men att också samtidigt få en stad och dess grannskap att fungera.
Möjligheten att med speciella program själv designa nya karaktärer och objekt (möbler, tapeter, golv och prylar) som går att använda i spelet gör att det i princip inte finns några gränser för denna del av spelandet.

Det grundläggande & strategiska sättet att spela The Sims på är naturligtvis att få sina familjer att hålla sig på så gott humör som möjligt samtidigt som de gör karriär och maxar alla sina talanger och relationer.
Ju bättre jobb desto bättre lön och desto flottare hus med mer prylar.
Detta spelsätt blir förr eller senare statiskt och rätt ointressant därför är det bra att varva olika typer av taktik.

Maxis har också redan gett ut två expansionspaket till The Sims. Livin' it up eller Living Large kom först och var en liten utbyggnad med nya skins, objekt och fler karriärer samt en del nya figurer och händelser inbakade.
Nyligen släpptes expansion två i Sverige - HouseParty som endast är till för att simmarna skall kunna ordna roliga fester med allt vad det innebär.

Köksbrand i The Sims  
Enkla saker som att ge Simmen mat kan bli nog så komplicerade.
För att laga mat behöver man inte bara ett kylskåp och en spis utan även en Sim som har hyfsad kunskap i matlagning. Annars händer det lätt en olycka, typ av köket brinner upp & i värsta fall även din Sim.


Det låter som om spelet är ganska enkelt, men det finns förstås en massa komplikationer inlagda.
Att hålla Simmarna på gott humör är bara det ett helt företag. Man kan hela tiden se på humörstaplarna vad ens Simmar behöver. Så fort nivån sjunker ner på rött är det fara å färde och Simmen blir gnällig. Ju gnälligare Simmen är desto mindre lyder han de order som du ger honom.
Kategorierna på humörmätaren som skall hållas i schack är hunger, hygien, blåsa, energi, komfort, umgänge, kul och allmän rumslig trivsel. Ju större familj - ju mer problem att hålla alla på gott humör.

Så här kan det gå om man inte hinner till toaletten i tid.
Olycka i The Sims


Hygien är ett problem då man oftast bara har råd att bygga ett badrum i sitt första hus. Simmarna är lite blyga & även om du bestämt att det är ett gift par som bor ihop så måste du bygga upp en relation mellan dina Simmar innan de känner varann bra nog för att vara i badrummet samtidigt eller sova i samma säng. Alltså måste simmarna prata, umgås och fjäska för varandra så att deras relationspoäng stiger tillräckligt. Denna relation måste sedan underhållas för att inte sjunka igen.

Om du inte städar upp ordentligt i huset så sjunker också Simmens humör & dessutom får du ohyra i form av flugor och kackerlackor. Dina växter inomhus och ute måste vattnas, sängarna bäddas, badrummet städas och disken diskas. Den hyfsat rika Sims-familjen kan turligt nog anställa en husa och en trädgårdsmästare eller skaffa en hushållsrobot som sköter dessa trista sysslor.

Sen måste du hela tiden jobba på att höja dina kunskapspoäng och förbättra dina relationer med andra Simmar för att kunna stiga i karriären.
Dina färdigheter graderas på en skala från 1-10 inom följande områden - matlagning, teknik, karisma, fysik, kreativitet och logik. Alla karaktärer börjar med noll poäng i samtliga kategorier.
Oftast är det din yrkemässiga karriär som avgör vilka egenskaper du satsar på att förbättra eftersom det alltid anges hur många poäng inom varje område som behövs för att avancera i ditt yrke.
Andra egenskaper som matlagning och teknik kan Simmen ha använding för i hemmet då middagen skall serveras och saker i hemmet lagas. För att din Sim skall kunna öva upp sina färdigheter behövs olika typer av redskap som du måste köpa åt honom, t ex ger spegeln karisma, staffliet ger kreativitet, bänkpressen ger fysik och schackspelet ger logik.

Det gäller också att skaffa sig vänner och hålla dessa relationer på en konstant hög nivå. Det innebär att du måste göra dig till vän med dina grannar, ta emot dem när de kommer på besök och ringa och bjuda in dem & underhålla dem när de kommer över. De flesta yrkeskarriärer kräver inte bara att du har vissa nivåer av t ex logik eller kreativitet utan också att du har ett visst antal vänner.

Inbrottstjuv i The Sims Inbrottstjuv i The Sims
Inbrottstjuven är ett av The Sims största gissel. Han kommer och stjäl alltifrån din spis till din flotta widescreen-TV. Har du ett inbrottslarm installerat brukar polisen dyka upp och haffa honom. Du blir av med din ägodel men får istället en belöning för att du satte fast skurken.


Det finns dessutom vissa komplikationer eller bonussaker som kan dyka upp i spelet.
- Inbrottstjuven som kommer och tar dina ägodelar när du sover.
- Clownen som trakasserar dig när du är på dåligt humör.
- Aliens som rövar bort dig när du studerar stjärnhimlen i ditt teleskop.
- Trolldrycken som du tillreder i med ditt kemiset som lockar fram diverse skumma effekter hos den som dricker.
- Folk som ringer på din telefon och varnar dig för mystiska saker eller berättar att du vunnit pengar i en suspekt tävling eller erbjuder dig att adoptera en baby.

På det hela taget är The Sims ett spel som passar många olika typer av människor och lämnar utrymme för att utveckla spelet som man själv tycker känns roligast.
Fråga bara den amerikanske sitcom-stjärnan Drew Carey som är en stor Sim-fantast. Han bad t ex en privat Simsobjekt-designer att konstruera en elektrisk stol. Man kan undra vad Drew egentligen bygger för grannskap i sitt spel!!!
Drew Carey gillar The Sims så mycket så att i ett av avsnitten i hans show utspelas en sekvens inuti The Sims-spelet. Spelföretaget Maxis kontrade med att i det andra extensionspacket till The Sims - HouseParty ha en kändiskaraktär som dyker upp i sin limo om man lyckas fixa en riktigt lyckad fest för sina Simmar - en karaktär som har påfallande likheter med Drew Carey.

Men jag har en varning - spelet är extremt beroendeframkallande.
Välkommen ner i Sims-träsket!


Mia Gustavsson : 01-05-18


 
> maila crew@bulldozer.nu