[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Splinter Cell


Tom Clancy's Splinter Cell
(GameCube)

Smygarspel är på modet i dessa dagar.
Beroende på vem du frågar vilket som är det allra bästa spelet i kategorin så får du olika svar. "Tom Clancy's Splinter Cell" ligger dock högt på mångas listor, med all rätt.

Ur "Tom Clancy's splinter cell"
Gå upp i split som självaste Van Damme.

Visst är det ett bra spel.
Du tar rollen som NSA-agenten Sam Fisher och skall infiltrera diverse ställen för att avvärja ett hot mot världsfreden. Till din hjälp har du diverse högteknologiska pryttlar, bland annat en cool ninjadräkt som känner av hur ljust det är omkring dig. Är det tillräckligt mörkt så är du i det närmsta osynlig. Men du kan se i mörkret, för du har fräcka mörkersynsglasögon som du kan dra på dig. En stor del av spelet går ut på att gömma sig i skuggorna, och att ibland skapa nya skuggor genom att skjuta sönder ljuskällor.
På sätt och vis är det synd, grafiken är rätt så fin men du får oftast inte se så mycket av den eftersom du helst av allt vill vara dold i mörker och se suddiga saker genom dina mörkerglasögon.

Storyn i spelet är ganska enkel men hållbar för en thrillerfilm, vilket inte säger mycket om en film men en hel del om ett datorspel.
Sam Fisher kallas in för att undersöka vad som hänt två amerikanska agenter i Georgien. Det visar sig snabbt att den korrupte president Nikoladze har något riktigt fult för sig och Sam måste reda upp situationen på tystast möjliga vis för att bevara världsfreden.

Jag gillar "Splinter Cell", det är ett bra spel i sin genre, men det har en och annan irriterande engenskap.
Till att börja med är det på tok för linjärt.
Om man jämför med min favorit bland smygarspelen, "Hitman 2", så har du nästan alltid bara en möjlig strategi att ta till. Det finns inga alternativa rutter att gå utan det handlar om att ta sig från punkt till punkt och ladda spelet om när det skiter sig.
Skiter sig gör det rätt ofta, för du får inte bli upptäckt, men du har ingen aning om hur byggnaden du rör dig i ser ut. Detta problem löses enklast genom att du köper dig en Game Boy Advance och kopplar ihop dig med din GameCube, då får du en mängd flotta extrafunktioner, som en karta där fiender och kameror är utmärkta. Bra för den som äger bägge systemen, inte så kul för den som bara har en GameCube och inte tänder på tanken att köpa en bärbar spelkonsol.
På många av banorna så är enda sättet att ta sig förbi vakterna att skjuta ner dem de stannar inte tillräckligt länge i slutet på sina rundor och det finns inte nog med bra gömställen så istället sätter man en kula i pallet på vaktjävlen och gömmer hans lik någonstans i hopp om att ingen skall upptäcka det, inte så där helt ninjasmidigt direkt.

En annan grej jag gillar är låsdyrkarna, stöter du på en låst dörr så får du upp en skärm där du skall pilla runt de olika kolvarna i en låscylinder.
När du har rätt läge så känner du i handkontrollen (om du har en sån vibrerande en) och ser på skärmen att det vickar lite, då kan du trycka på en knapp för att låsa upp den kolven och gå vidare till nästa.
Det är en skön känsla i det, helt klart, känner mig som värsta inbrottstjuven.

Hur som helst, "Splinter Cell" är ett bra spel och helt klart värt sitt pris för den som inte tröttnat på att smyga omkring på tåspetsarna och inte ge ett ljud ifrån sig. Själv undrar jag om det inte är dags för ett riktigt råröjaractionspel där inte ett enda av vapnen har en ljuddämpare och hjälten ett par rejäla steppskor.
Läge för ett nytt spel i "Serious Sam"-serien kanske?

Innehållsförteckning:
Mörka korridorer
Akrobatiska övningar
Ninjadräkt
Låsdyrkar

Svensk distributör: UBI-soft

Harald Åberg : 03-07-04


 
> maila crew@bulldozer.nu