[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Spyro: Enter the Dragonfly


Spyro: Enter the Dragonfly
(Playstation 2)

Världens sötaste drake är tillbaka.
När Spyro the Dragon nu har tagit steget över till den nya generationens spelkonsoler är säkert förväntningarna höga hos många unga TV-spelare. Men de flesta kommer nog tyvärr att bli en smula besvikna.

Screenshot "Spyro: Enter the dragonfly"I "Spyro: Enter the Dragonfly" får den violetta lilla reptilen i uppdrag att fånga in ett antal magiska trollsländor som Spyros ärkefiende Ripto har släppt ut.
Eftersom drakarna är beroende av sländorna för att bibehålla sina superkrafter vilar ett tungt ansvar på Spyros axlar.

Så bär det iväg, men vägen är lång och kantad med hinder.
Det ska hoppas, springas och.flygas. Fiender lurar i buskarna överallt, men de är en lätt match för Spyro och hans eldiga andedräkt. Och som vanligt gäller det att plocka upp ädelstenar av olika kulörer som ligger utspridda här och var i terrängen. Dessa kan sedan bytas in mot diverse tjänster längre fram i spelet.

"Spyro: Enter the Dragonfly" är ett traditionellt 3D-plattformsspel, och för den som är bekant med serien sedan tidigare bjuder det inte på mycket nytt förutom marginellt tjusigare grafik och mjukare rörelser.
Det är färgglatt, barnsligt och hyfsat lätt. Det svåraste är egentligen inte fienderna eller uppdragen i sig, utan själva styrningen som faktiskt tar ett tag att bemästra till fullo. Men så småningom funkar det skapligt.

Vad som däremot inte alls är okej är att ett konsolspel ges ut innan det är ordentligt genomtestat. I PC-världen har det blivit allmänt accepterat att släppa spel i rena rama testversionerna.
Men skillnaden är att man där kan komplettera med diverse buggfixar, så kallade "patchar", som köparna kan ladda ner från nätet efterhand.
I konsolvärlden måste man leva med problemen.

Och problem är det. När man spelat ett tag börjar grafiken hacka och Spyros rörelser är inte längre lika följsamma.
Ibland följer "kameran" inte heller med som den ska och det är omöjligt att se var man befinner sig. Röster från personer man mött tidigare i spelet börjar plötsligt tala ur tomma intet och Spyro kan ibland springa rätt igenom fasta objekt som träd och stenar.
Detta för att bara nämna några av de märkligheter som uppenbarar sig under spelets gång.

Dessutom är laddtiderna mellan de olika världarna enerverande långa, uppdragen är enformiga och musiken påfrestande käck.
Att betala närmare 600 kronor för "Spyro: Enter the Dragonfly" är ungefär lika orimligt som att lägga upp 400 000 för en Hyundai Elantra.
Vänta tills det hamnar i reabackarna istället.
Det dröjer nog inte alltför länge.

Innehållsförteckning:
Gullig barnaction
Lagom utmaningar för unga spelare
Hopplösa laddtider
Jobbiga buggar
Samma grejer om och om igen

Spelafakta:
Svensk distributör: Vivendi
Plattform: Playstation 2


Albin Valsinger
: 03-01-11


 
> maila crew@bulldozer.nu