[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Star Wars: Battlefront


Star Wars: Battlefront
(PC)

Har ni någon gång spelat "Star Wars: Galactic Battlegrounds"?
Det spelet var en i princip exakt klon av "Age of Empires II", förutom att det var Star Wars-saker i spelet. Det är svårt att tänka sig att det inte är en mod. Tänk er nu att man byter ut "Age of Empires II" mot "Battlefield", då får man "Star Wars: Battlefront".

Screenshot "Star Wars: Battlefront"
Utsikten från en av imperiets AT-AT-gångare.

Visserligen har jag inte spelat så jättemycket "Battlefield", men det är åtminstone upplagt precis på samma sätt. Kör igång en match, välj klass, spring ut och skjut.
Vinna kan man göra på två sätt. Antingen genom att döda alla motståndare (Nähä!?), eller att ta över alla så kallade Command Posts i banan. För att ta över en Command Post ställer man sig nära den. Efter ett litet tag så förlorar motståndarna kontrollen över den (om de hade den innan, det vill säga). Efter lite mer väntande tillfaller den ditt lag och du får höra "We've captured a Command Post!"
När man har tagit en ny Command Post kan man om man så känner nystarta där istället. För saken är den att varje lag börjar med ett visst antal soldater.
Sådär 200 stycken oftast. Men alla börjar inte ute i spel, utan finns som reserver när någon dör. När man själv dör får man upp en liten meny där man väljer en ny klass om man tröttnat på den gamla och ett nystart-ställe.
Då förslagsvis vid den nya Command Posten. Men om ingen vaktar lagets Command Posts så kan motståndarna komma och ta tillbaks den. "The Empire has captured a Command Post!"
Det vill man ju inte.

Någonstans här upptäcker man en av spelets svaga sidor.
I princip är omöjligt att ta över alla Command Posts. Laget består av för få personer helt enkelt. För att ta över en Command Post måste man vara ett gäng killar annars hinner man bli skjuten innan man är klar. Sen ska ju några stå och vakta de gamla. Men det klarar oftast inte de datorstyrda botarna av. De flesta botarna kutar bara runt. I och för sig så brukar folk på Internet är inte vara smartare än så heller. Resultatet blir att det enda sättet att ta över den sista Command Posten är när fienden börjar få slut på folk. Men då kan man vinna hur lätt som helst genom att döda de sista killarna.
Det här övertaget går oftast bara att få genom att vara bra på krypskytte.
Så ett antal banor går bara att vinna om man börjar som krypskytt och bara bombar på. Det blir inte kul. Man tröttnar.

Som sagt, botarna klarar inte av att stå och vakta bra. De ska bara ut och springa genom banan för i stora drösar mejas ner. AI: n är nämligen kass.
Utöver att deras känsla för taktik är lika med noll vet de inte vad granater är.
Eller, det är fel att säga. Själva slänger de granater utav bara den, och det andra lagets granater är de någorlunda bra på att akta sig för. Men att även ens egna granater är farliga tycks inte ha gått in i deras huvuden.

Ett litet exempel som jag sett ett flertal gånger: Jag står med sådär tre vänligt sinnade botar vid min sida och vi pangar mot ungefär lika många inte riktigt lika vänligt sinnade botar. Inget direkt händer så jag slänger iväg en granat. Kastet blir lite kort och granaten lägger sig mitt emellan de två grupperna i väntan på detonation.
Då får botarna från min sida något infall och kutar framåt i en vild attack alldeles lagom till att bli sönderblåsta av min granat. Det är oerhört störande.

Ljudeffekterna är väl okej. Det blir ju ändå mest swich-swoch-pang för det mesta. Det är fullt acceptabelt till ett sånt här spel.
Såvitt jag har märkt så är ingen musik till spelet nyskriven, utan det är bara taget från filmerna. Egentligen borde jag börja klaga på att de där låtarna har spelats alltför ofta och att man är trött på dem, men jag känner inte riktigt för det.
Jag har inte tröttnat på det än. Så här får konsumenten tänka efter lite själv.
"Gillar jag musiken i Star Wars-filmerna?"
Grafiken är inget jag reagerar över hur snygg den är. Men jag får nog säga att den ligger åtminstone lite över genomsnittet för sådana här spel.

Det är ett okej spel, men jag skulle inte lägga 500 spänn på det.
Däremot kan man köpa det om man hittar det i någon budgetlåda om ett år eller två. Men där jag tror att "Star Wars: Battlefront" verkligen lever upp är på ett LAN.
Kan man samarbeta ordentligt i ett lag blir det en helt annan grej.

Innehållsförteckning:
Korkade botar
Musik från filmerna
"Battlefield"-klon
Command Posts

Spelat på:
Pentium 4 3.0 GHz, 1 GB RAM, ATI Radeon 9600 256 MB, Win XP

Minimikrav:
Pentium 4 1.0 GHz eller AMD Athlon 1.0 GHz, 8x CD-ROM Drive, 250 MB RAM, 2.9 GB hårdisksutrymme, 64 MB 3D-grafikkort (dock ej GeForce2 serien). Direct X 9.0 kompatibelt ljudkort.

Spelfakta:
Förstapersonsskjutare för PC
Utvecklare: Pandemic Studios
Distributör: Activision



David Särneö : 04-10-28


 
> maila crew@bulldozer.nu