[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Star Wars Galaxies


Star Wars Galaxies - An Empire Devided
(PC CD-ROM)

Jag har levt ett dubbelliv på sistonde. Ena halvan av livet har jag levt i Göteborg, umgåtts med mina nära och kära, gått till jobbet och levt som folk gör mest. Den andra halvan har jag spenderat på planeten Tatooine, jagat wompråttor, skjutit Banthas och kämpat mot imperiet.
Jag har, tillsammans med en ansenlig mängd av mina kompisar, fastnat i "Star Wars Galaxies".

Screenshot "Star Wars Galaxies"
Rennecs semesterbilder: Jag och Adai besöker en historiskt viktig flyktkapsel bland Tatooines sanddyner.

Massive MultiPlayer Online Role Playing Games, eller MMORPG som det så vackert förkortas, är ingen nyhet. De är en rätt så logisk utveckling på de gamla textbaserade MUD- och MUSH-spelen, där man tillsammans med andra spelare äventyrade och rollspelade sig igenom olika världar över Internet.
Nu när datorerna äntligen kommit upp i den kapacitet som krävs för att göra grafiken riktigt imponerande i onlinerollspelen så börjar marknaden växa till sig rejält.

Det är kanske inte så konstigt, för visserligen kostar underhåll och utveckling rätt så mycket när det gäller MMORPG, men eftersom spelen spelas via servrar som tillverkaren tillhandahåller och varje användare måste ha ett eget exemplar av spelet med sin privata kod så är piratkopieringen försvinnande liten.
Dessutom måste varje spelare pynta in pengar varje månad för att få behålla sitt konto.Det här kan tyckas sniket. Varför skall du tvingas betala mer pengar för att spela något som du redan har köpt? Men om du tänker på saken är det inte så illa, många spel du köper idag räcker en månad, kanske två, sen samlar de damm på hyllan. Så varje månad måste du köpa ett nytt spel för fyrahundra spänn.
Om ett MMORPG håller för längre tid än den första provmånad som du oftast får när du köper spelet så kostar det runt en hundring extra varje månad. Så i teorin går du trehundra spänn plus på varje månad du håller dig kvar i onlinevärlden istället för att slänga ut pengarna på halvdana Quake-kloner.

Nja, det är egentligen inget värt att diskutera, priset finns där och du lär inte komma ifrån det. Vill du vara med och leka får du bita i det sura äpplet och pynta upp.

Screenshot "Star Wars Galaxies"
Rennecs semesterbilder: Det regnar på Corellia. Min Kaadu, Legs, tycker det är skönt med lite vatten som omväxling, men Tatooine-pojke som jag är tycker jag det är pest.

Så efter det lilla utlägget, tillbaka till det viktiga ämnet. Hur är då "Star Wars Galaxies"?
Spelet mötte en hel del kritik för buggighet och avsaknad av innehåll när det först släpptes. På den amerikanska premiärdagen lyckades ingen av användarna koppla upp sig, vilket ju är en katastrof av bibliska mått för ett onlinespel. Sakta men säkert har servrarna och klienterna patchats och innehåll har adderats. Häromdagen släpptes fordon och med ens blev öknarna runt Mos Espa och Anchorhead fulla med folk som åkte runt med sina Swoop Bikes och Land Speeders.
Det ryktas om att rymdskepp och fler fordon ligger runt knuten, så än har inte utvecklarna stagnerat.
Själva spelet är ju fullt av Star Wars-känsla. Man stöter på jawas, storm troopers och ewoker. För de som till äventyrs inte tyckte om Jar Jar Binks från "Episode I" och "Episode II" så finns här möjligheten att åka till Naboo och skjuta gungans. Dessutom finns på varje planet en samling "temaparker" som Jabbas palats på Tatooine eller kejsarens sommarstuga på Naboo där man kan äventyra och möta karaktärer från filmerna. Den som bara vill ha lite sightseeing kan besöka viktiga Star Wars-platser som den räddningskapsel som C-3P0 och R2-D2 använde för att fly undan Darth Vader och hans anhang i "A New Hope" eller familjen Lars nedbrunna hem.

De flesta i vårt lilla sällskap, vi är väl en cirka elva tolv personer som utgör en grupp, håller nog med mig när jag säger att spelet är fantastiskt.
Visst, det är mycket av det klassiska MMORPG/MUD-köret att man hackar ner små harmlösa monster för att få erfarenhet och pengar nog att använda bättre vapen så man kan hacka ner större monster. Men det finns en rätt särskild känsla i att samla ihop ett gäng kompisar för att jaga banthas och sälja deras skinn till en skräddare. Det är lite som en barndomsdröm som går i uppfyllelse.

Grafiken är enormt detaljrik, mitt stackars grafikkort och det ynkliga minne som jag har i min dator tvingar mig att köra på väldigt låga inställningar, ändå tycker jag att spelet är häpnadsväckande snyggt. Alla spelarkaraktärer är individuellt modifierbara, med kroppsform, hårfärg, ögonfärg, bredden på näsan eller olika tatueringar. Du kan spela en människa som ser ut som Prins Valiant eller en wookie som ser ut som Homer Simpson, det är bara att själv välja. Och i spelet, om du står nära nog, så kan du faktiskt räkna fräknarna i någons ansikte utifall du har lust. På den nivån är grafikens detaljrikedom.

Screenshot "Star Wars Galaxies"
Rennecs semesterbilder: Finns det något smaklösare än nyrika imperialister? Hur mycket måste det inte bara kosta att tömma rancorlådan?

Själva spelsättet är ganska enkelt, med en hel del peka och klicka.
Du har möjligheten att skapa snabbtangenter för de kommandon du vanligen använder och om du behöver en särskild serie kommandon kan du skapa ett makro för det.
Till exempel, ta på dig byxorna, handskarna, skjortan, jackan, stövlarna, hjälmen, armskenorna, axelskydden och beväpna dig med ditt lasergevär. Något som i vanliga fall skulle innebära en hel del klickande men som enkelt kan göras till makro och sedan bindas till en snabbtangent.
Du har givetvis, för den här sortens spel handlar väldigt mycket om det sociala, tillgång till en massa sociala och rollspelande makron allt från enkla kramar och pussar till att indikera för någon att han banne mig är sen till mötet och du nästan tröttnat på att vänta. Din karaktärs kroppspråk påverkas också till en viss del av det humör du valt och om du skriver in kommandot /frown så kan man (om man tittar noga på karaktärens ansikte) se hur han rynkar pannan och ser sur ut.

Ett sånt här spel är givetvis inte utan buggar.
Vissa beror på kommunikation med servern och hur spelvärlden beter sig.
Som att du efter en stunds sittande på en stol upptäcker att hela spelvärlden har flyttat sig en meter eller två helt utan dig och att du nu sitter i luften.
Andra beror på något spelmakarna tänkt sig som kan verka obegripligt för dig. Som att du kan skjuta på någon rakt igenom ett berg, men inte på en slättmark om ett vägglöst partytält står i vägen. Allvarligt talat, att se någon klart och tydligt och få ett "you have lost sight of your target"-meddelande är rätt så irriterande.

Screenshot "Star Wars Galaxies"
Rennecs semesterbilder: Jag och Coloh-meh har slagit läger på Corellia för att se om våra sår. Legs vill vara med på ett hörn och sticker in sitt tryne i bilden..

Nåja, jag antar att det är en del av spelet och att det vore för meckigt att få marken att blockera "Line Of Sight". Spelet är fortfarande ett av de maffigaste jag spelat. Att krypa fram genom natten för att som prickskytt sätta huvudskott på imperieofficerare utan att bli upptäckt var en upplevelse som hette duga.

I framtiden är fler planeter än de nuvarande tio och en expansion där spelarna får köpa egna rymdskepp för att resa mellan planeterna eller utkämpa rymdstrider på väg. Vad som händer efter det är en hemlighet som Sony Online Entertainment än så länge håller hårt på, men vad det än är så ser jag fram emot det.

Ett varningens ord till köpare dock. Se till att kunna patcha spelet första gången från en fast uppkoppling för det kommer ta för lång tid att göra via modem. Att spela via modem är dock inget problem om man bortser från telefonräkningarna. Vår modemanvändare i spelgruppen har inte upplevt någon som helst lagg av nätverkskaraktär. Däremot så kan dålig datorutrustning ställa till med ett lidande, särskilt inne i spelvärldens städer och när stora stridsscener utspelar sig.
Om du ligger på de absoluta minimikraven skall du nog se dig om efter ett annat spel. Framför allt vill du ha mer minne, att spela med under 512 MB minne kan vara en sann plåga har jag erfarit. Vill du dessutom ha den verkligt maffiga grafikupplevelse som spelet kan erbjuda då duger inga gamla GeForce 2- grafikkort här inte. Rediga doningar skall det vara.

Till sist, kanske den fråga som alla väntat på att få besvarad.
Kan man bli Jedi? Kan man få ha sin egen ljussabel?
Jodå, det går att bli Jedi, men processen verkar ohyggligt lång och seg. För att uppnå jediskap måste man först bemästra fem slumpvis valda yrken, och för att bemästra vissa yrken måste man lyckas bemästra grundyrkena.
Sen får man en ny karaktär som kan bli Jedi och han måste starta från grunden och är en ständig måltavla för prisjägare och har en ljussabel som verkar gå sönder stup i kvarten. Visst verkar det skoj att vara Jedi, men jag har både "Jedi Outcast", "Jedi Academy" och "Knights of The Old Republic" att leka med om jag vill svinga kraften, så om inte Jedi-systemet görs om i SWG så kommer jag nog att avstå.

Skulle någon vilja träffa undertecknad så sök efter Rennec Bibo Gorath-servern.

Innehållsförteckning:
Stormtroopers
Rancors
Ewoker
Jawas
Banthas
Sand
Djungler
Rebeller
Imperiet
Droider
Vad väntar du på? Spring och köp.

Spelat på:
Pentium IV 2,66Mhz, 256 Ram, Geforce 2 64 MB grafikkort
Minimikrav:
Pentium III 933 Mhz (Pentium IV 1.5 Ghz rekommenderat), 256 MB Ram (512 MB rekommenderat), 32 MB 3d-grafikkort (64 MB rekommenderat)

Spelfakta:
Svensk distribution: Activision
Plattform: PC CD-ROM

Harald Åberg : 04-01-05


 
> maila crew@bulldozer.nu