[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> sett - Göteborgs filmfestival 2003 - recension - Pickpocket


Pickpocket

Ur filmen "Pickpocket"Originaltitel: Mage Wam Atha
Regissör:
Linton Semage
Land: Sri Lanka
Språk: Lankesiskt tal, engelsk text
Längd:
1.25
År: 2002

Salong:
Det verkar som om jag förlagt större delen av min filmfestival till en aula på Chalmers. Det kan tyckas en smula tragiskt då den knappast är en mysig filmlokal. Men sitter man bara på raden med hyfsat benutrymme (alla slåss om att få sitta där givetvis) är det en helt ok filmvisningssalong.

Förfilm:
Ingen förfilm

Om filmen:
Ingår i filmserien "Asian hots" och är filmfestivalens enda lankesiska bidrag.
Filmens manliga huvudroll spelas av regissören Linton Semage själv.

Handling:
I ett plåtskjul i utkanten av staden Colombo, precis invid ett järnvägsspår, bor Kamal och hans höggravida fru (Dilhani Ekanayake). Deras äktenskap synes inte särskilt lyckligt eftersom de är fattiga och frun inte vill befatta sig med de få slantar mannen drar in. Kamal är nämligen ficktjuv och stjäl plånböcker från okända människor.
Det är lite oklart om Kamal på allvar tar intryck av hustruns förebråelser eftersom han i detta skede hittar ett foto på henne i en av de stulna plånböckerna.
Denna upptäckt gör honom mycket förvånad, upprörd och bekymrad.

Det låter som en hyfsat spännande plot kan tyckas, men filmen har några stora problem. Trots att jag alltid gnäller över hur Hollywood-rullar underskattar publikens intelligens och skriver en på näsan precis vad som händer, blir jag här utsatt för det motsatta. Och det är inte heller så givande...
Väldigt mycket i den här filmens handling förklaras inte alls och förblir ett stort mysterie för mig. Dialogen är mycket sparsam och en hel del scener har antingen ingen särskild innebörd för att driva handlingen framåt, eller har en innebörd som jag har svårt att tolka. Ofta sitter jag som ett frågetecken och inte ens efter filmens slut lyckas jag lista ut vad som egentligen hände i några scener.

En annan sak som är jobbig är att jag inte förstår mig på huvudpersonernas agerande. Hur tänker de och varför?
Kamal går inte hem och frågar hustrun hur det kan komma sig att en främmande man har hennes foto i plånboken. Han blir bara extra tvär mot henne och ger sig ut på mystiska expeditioner (för att hitta ägaren till plånboken antar man).
Han glider omkring och blänger dolskt lite här och var och får till sist nåt slags ledtråd om vem mannen är. Inte heller då väljer han en särskilt logisk eller rationell lösning, och allt urartar i en tragedi.

Filmen har ett extremt långsamt tempo, saknar den typ av berättarlogik som jag är van vid och har enligt mig en otroligt uppenbar slutpoäng som inte förvaltas särskilt väl i resten av filmen.
Tyvärr en lätt antiklimaktisk filmupplevelse för min del.


Innehållsförteckning:
Skjortbyten
Passerande tåg
Bränt klädbylte
Plånböcker
Oklara släktförhållanden


Mia Gustavsson : 03-01-30

 


 
> maila crew@bulldozer.nu