[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]


>> sett - TV- recension - Popular


TV-tips: "Popular"

Om "Dawsons Creek" är för präktigt och du spyr på brådmogna tonåringar med existentiella funderingar.
Om "Beverly Hills" är för fullt av moralkakor och rikemansungar med lyxproblem.
Om "Sabrina - tonårshäxan" inte är tillräckligt vrickat.
Om du önskar att "Ally McBeal" istället utspelades i skolmiljö i Los Angeles.
Ja då är "Popular" kanske ungdomssåpan för dig.
Trots att jag är way off från målgruppen så kan jag inte låta bli att i smyg kolla på intrigerna på Kennedy High.


Sam & Brooke i "Popular"Upplägget är klassiskt.
Det är tonårs-angst försvårad av den osynliga men knivskarpa gränsen mellan de populära och de som inte kvalar in i innegänget.
Inte blir det bättre av att skolans poppis-drottning & ledaren för skolans cheerleaders Brooke har en singelpappa som prompt skall bli ihop med freakgängets drottning Sams lika ensamstående mamma.
I det nya hushållet råder en minst lika frostig stämning mellan styvsyskonen som i skolan.
Kriget mellan dessa två grupper är seriens bärande konflikt, vilket ju inte känns så där särskilt nyskapande.
Vore det här allt som rymdes i "Popular" skulle det vara ännu en trött och enkelspårig amerikansk såpa, men givetvis finns det ytterligare några dimensioner. Som till exempel att karaktärerna är helt sinnessjuka en stor del av tiden, programmet driver med sin egen genre och att det kan hända precis vad som helst när vardagliga tonårsproblem uppstår i denna minst sagt vrickade miljö.

Att de icke-populäras ledare Sam (Carly Pope) spelas av en fotomodellsnygg brunett och att den avundade blonda Brooke (Leslie Bibb) egentligen är ultrapräktig med prestationsångest och inte alls lika elak som hennes hangarounds gör det hela lite roligare.
Brookes gäng, Glamazonerna, hålls ihop mer av illa undertryckt avundsjuka och exklusivitet än av vänskap.

Brooke, Nicole, Mary Cherry och Josh

Närmast Brooke finns bland annat spritt språngande galna Mary Cherry (Leslie Grossman ) som är resultatet av svår sydstatsinavel. Texasmiljonärens dotter har mer pengar än IQ, men är genuint dumond på ett synnerligen underhållande sätt. En lydig lakej som då och då tar egna, och ofta misslyckade, iniativ.
Hon överträffas endast av seriens ultra-bitch Nicole (Tammy Lynn Michaels) som med psykopatisk träffsäkerhet hugger alla, inklusive sin närmaste vän Brooke, i ryggen så fort hon får tillfälle. Då och då erkänner hon sina mörka hemligheter, som att hon en gång i tiden var fet eller att hennes mamma är alkis. Men allt som oftast har hon fullt upp med att styra terrorväldet.
I innegänget ryms dessutom skolans snygging & Brookes till-och-från-kille Josh (Bryce Johnson) som förutom att vara lagledare i skolans fotbollslag Amazons när en dröm om mer konstnärliga sysselsättningar.
Där finns också skolans förmodligen störste kille, Sugar Daddy (Ron Lester), som är den bufflige & dumme skuggan bakom Josh. En feg klantskalle som dock inte saknar nallebjörnscharm.

Sam, Lily, Carmen och Harrison

Sam, som är smart, djup och därtill redaktör för skoltidningen och hänger ihop med knubbiga Carmen (Sara Rue) som helst av allt vill få vara cheerleader men inte direkt passar in i den anorektiska bitchklubben.I gänget finns också djurrättsaktivisten, fredskämpen och feministen Lily (Tamara Mello) som ständigt gör små vardags-attentat i skolan. Samt Harrison (Christopher Gorham) som är töntsnäll och omväxlande kär i Sam och Brooke.

Sams mamma, Brookes pappa, Läraren Bobbi Glass och Sugar Daddy

Seriens ofta absurdistiska plot som går ut på att någon ur poppis-gänget måste interagera med någon i freak-gänget för att klara sig ur en eller annan knipa har för länge sedan lämnat all realism bakom sig.
Men denna närmast Monty Python-skruvade värld med sina sjuka karaktärer låtsas ibland vara helt seriös och tar upp saker som anorexi, cancer, sexdebut, otrohet, betygshets och problem med föräldrarna.
Denna mix av "Beverly Hills"-artade moralkakor med övertydlig sensmoral är dock ganska svåra att ta på allvar den övriga handlingen är så fullkomligt utflippad. Att alla är docksöta, även de som skall spela nördiga och oattraktiva, gör ju sitt till för att locka kräsen tonårspublik. Att alla poppis-flickor är blondiner och alla freak-flickor brunetter kanske också har en undermening?
Ofta är seriens avsnitt mer sofistikerade och samhällskritiska än man först anar och det ryms både självironi och sarkasm i ytlighets-cirkusen.


Innehållsförteckning (ett helt vanligt avsnitt av "Popular"):

- Verkligt tonårsproblem i skruvad tappning:
Den sadistiska & grymma biologilärarinnan Bobbi Glass tvingar klassen att ta hand om varsin dockbebis som om de vore riktiga spädbarn i ett dygn.
Allt för att få dem att inse vikten av preventivmedel och faran med tonårsgraviditeter.

- Inlindad samhällskritik:
Lily & Carmen får dela docka, men kan för det första inte enas om ungen är tjej eller kille (och döper den till Hillary Swank - ett skämt som bara de som sett filmen "Boys don't cry" förstår) och har sen ett gräl som i det närmaste påminner om ett mellan nyblivna föräldrar. Carmen är som vanligt upptagen med sin mission att jämka fred mellan poppis-gruppen och de sina egna freak-vänner och låter Lily agera hemma-mamma vilket hennes feministsjäl inte kan acceptera. Deras bråk om bebisdockan kulminerar i en scen värdig den med barnvagnen som trillar ner för trappan i klassikern "Pansarkryssaren Potemkin".

- Relationsproblem mellan Sam & Brooke:
Brooke har fått kontakt med sin sedan länge förlupna mamma och vill inget hellre än att flytta med henne till San Fransisco utan att bry sig det minsta om sin övriga familjs reaktioner. Som en inte helt subtil parallell till detta "överger" hon sitt "barn". Den borttappade dockbebisen hittas av styvsystern Sam som rådigt använder den som utpressningsmedel för att få Brooke att tänka över sitt beslut. Kidnappningsbrev med lösensumma för dockan är i denna värld den helt naturliga följden av detta.

- Onda får smaka på sin egen medicin:
Skolans horror-drottningar Nicole och Mary Cherry uppsökta av nörden Emorys yngre tvillingsystrar, Emma & Emily (kallade Em&Em = Eminem), som trots sin brors nördighet är så nära popularitet man kan komma i sin åldersgrupp. Med smicker och pengar får de Nicole & Mary Cherry att dela med sig av sina bästa poppis-tips som skall säkra de små onda flickebarnens framtid. Sina förebilder upp i dagen passar de på att hugga sina läromästare i ryggen och försöka konkurrera ut dem.
Nicole och Mary Cherry, som verkligen har fullt upp för att ställa saker till rätta, anställer en engelsk barnsköterska för att ta hand om sina dockbebisar, men deras plastiga avkommor uppvisar kroppsskador (saknade ben och armar) som ökar i takt med att nannyn blir allt mer otäck.

- Upplösningen som i alla andra amerikanska hopkok:
Alla lär sig en läxa.
Alla får vad de förtjänar.
Minst en person säger "I love you daddy".

På TV:
Sändes första gången i USA 29 september 1999.
I Sverige i olika omgångar på ZTV och TV3

 


Mia Gustavsson : 02-04-02


 
> maila crew@bulldozer.nu