[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> spel - sällskapsspel - recension - månadens spel februari


"BläckFläck" och "Carcassonne"

I februari är det ett gammalt spel, som vi inte tror finns på marknaden längre, som får räknas som det klassiska spelet.
Associationsspelet "BläckFläck" är kanske inte så välkänt hos den stora massan, men för de som spelat det är det ett sånt spel man inte glömmer i första taget. Det kombinerar nämligen två saker som sällan är gynnsamma - det egna subjektiva tyckandet och andras subjektiva tyckanden.

Det nyare spelet är ännu ett brädspel efter tysk förlaga som dessutom blev valt till årets spel 2002 - "Carcassonne". Spelet vi testat här är inte grundspelet utan en variant som ännu inte finns på svenska.

BLÄCKFLÄCK

Typ av spel: Brädspel
Språk: Svenska
Antal deltagare: 2-6
Ålder: 10+
Speltid: Olika beroende på hur många ark man associerar kring, men cirka 30 minuter
Spelet innehåller: 70 kartor med bläckfläckar, timglas, poängblock, pennor, ja/nej-kort
Spelföretag: ALF (Användbart Litet Företag)

Det här går det ut på:
Samtliga spelare får under en viss tidsrymd titta på ett ark med bläckfläckar i olika mönster. Spelarnas uppgift är att försöka se så många olika figurer som möjligt i bilden innan sanden runnit igenom timglaset.
De saker man tycker sig se skriver man ner på sitt block.
När tiden är ute får deltagare efter deltagare peka ut och förklara vad han/hon sett för mönster i bläckfläckarna.
Om mer än hälften av deltagarna håller med eller kan se samma sak får personen två poäng.
Om flera har sett samma figur får de var sitt poäng.
Om ingen håller med får man inget poäng.
Den som i slutet av spelet samlat ihop mest poäng har vunnit.
Det är svårt att hålla sams och tendensen att "hämnas" om nån dissar ens figurer hela tiden är stor. Gör också upp innan om hur enkla symboler ni skall tillåta annars kan det bli tjafsigt kring om man kan se en pinne i varje rakt streck eller bokstaven O i varje rund ring. Försök också hellre att vara generösa mot nyskapande idéer än att rösta ner och bua ut dem. Att spelet har tydliga likheter med tester man gör hos psykologen kan ge en signal om varför folk blir så upprörda när de spelar det här.

Speltestare: Niclas, Cissi, Jill, Anders, Mia & Harald

Det här tyckte panelen:
Anonym: "Alla andra var dumma i huvudet, det var ju självklart att det var en alien som ströp en hund…varför kunde ingen se det? Puckon!"
Anonym: "Min månbil fick inte det erkännande den borde ha fått!"
Anonym: "Du sover i badkaret i natt!"
Anonym: "Jag tror att ett spel som det här kan leda till skilsmässa"
Anonym: "Stämningen blev lite hätsk ett tag"
Anonym: "Det var en lysfisk! Vet ni inte vad en lysfisk är?"
Anonym: "Det här liknar det där Rorschach-testet jag gjorde hos psykologen"
Anonym: "Det kanske inte var så smart att spela detta spel sist på kvällen när alla var trötta"

Plus:
Engagerande
Kreativt
Enligt asken kan man börja spela inom 4 min
Spelet finns inte längre på marknaden

Minus:
Aggressionsframkallande
Orättvist
Subjektivt
Uttröttande
Lockar fram det sämsta hos alla
Spelet finns inte längre på marknaden



CARCASSONNE - DIE JÄGER UND SAMMLER
Typ av spel: Brädspel
Språk: Tyskt (finns även på engelska)
Antal deltagare: 2-5 spelare
Ålder: 8+
Speltid: ca: 30 minuter
Spelet innehåller: Spelplansbrickor, poängbrickor, små träfigurer, små fiskehyddor i trä.
Spelföretag: Hans im Glück

Det här går det ut på:
Detta är en variant av det klassiska Carcassonne-spelet och utspelas på stenåldern istället för under medeltiden.
Men konceptet är det samma.
Man bygger spelplanen samtidigt som man spelar. Hur man placerar ut sina pjäser på den och bygger vidare avgör hur mycket poäng man kan samla in i slutändan. I vanlig ordning gäller det att ha så mycket poäng som möjligt när spelet är slut. Slut är det när högen med brickor man bygger spelplanen av tagit slut.

Varje spelare drar alltså i turordning ett kort ur en hög med spelbrickor och placerar sen ut den på bordet så att den passar ihop med tidigare utlagda brickor.
Det är lite som ett pussel eftersom bitarna måste passa ihop och man måste fundera ut vad som är bäst för en själv rent taktiskt.
Landskapet på spelplanen består av skog, slätter och vatten.
Man får i sin omgång också placera ut en av sina spelpjäser på spelplanen.
Beroende på var på sin bricka man sätter den räknas den som en jägare, en fiskare eller en skogshuggare. Man kan också sätta ut små hus som symboliserar fiskebyar.
När en spelare annekterat ett område får ingen annan spelare placera någon av sina spelpjäser i samma skog, vid samma sjö eller på samma slätt. Däremot är det tillåtet att lägga ut spelbrickor och bygga ihop två spelares områden till ett enda. De får då dela på poängen för området.

Det gäller sen att "avsluta" landskapet genom att lägga ut sina brickor så att det blir en sammanhållen skog eller ett flodsystem.
Först då får man nämligen poäng för sina utplacerade pjäser och kan plocka in dem för att placeras ut igen (man har bara ett visst antal spelpjäser som man måste hushålla med). Skogshuggarna och fiskarna får man poäng för under spelets gång, men fiskebyar och jägare först när hela spelplanen är lagd och spelet över. Dessa spelpjäser är fast där för resten av spelet direkt när du lägger ut dem.
Det gäller alltså att vara strategisk och inte göra av med alla spelpjäser för tidigt, eller i alla fall se till att man får tillbaka dem i en lagom takt.
Samtidigt vill man förstås bygga ett så stort sammanhängande landområde som möjligt så att man kan inkassera så många poäng som möjligt.

Naturligtvis ingår även ett visst mått av "sabbande" för andra spelare i taktiken. Bäst görs det genom att man placerar ut landskapsbrickor som försvårar deras expansion, ger dem mindre poäng för sina områden eller till och med helt omintetgör deras möjligheter att avsluta sina påbörjade "byggen".
Allt utifrån hur ond man vill vara.
Som ett exempel på elakhet kan man, för att vara stygg mot en spelare som har en jägare utplacerad på en slätt där det finns många fina hjortar, bygga på området med en bricka med tigrar på. Tigrar äter nämligen hjortar, och en uppäten hjort får man inga poäng för.

Poängräkningen skall vi kanske inte gå in på i detalj, men det finns dels en grundpoäng per bricka som ens landområde spänner över.
Dels bonuspoäng för symboler som finns på dessa brickor (fiskar i sjön, djur på slätten, svamp i skogen). Det finns även andra bonussaker som till exempel en hög med specialbrickor som man får dra kort ifrån vid vissa specifika tillfällen.
Dessa specialbrickor kan placeras så att de ger mer poäng till en själv eller färre till andra.

Speltestare: Cissi, Niclas, Harald och Mia

Det här tyckte panelen:
Harald: "Svårt att greppa strategin första gången man spelar"
Mia: "Kan tänka mig att spela det igen, men tyckte det var svårt att fatta var man fick sätta sina pjäser och avgöra vad som var mest gynnsamt poängmässigt"
Cissi: "Det är ju hur enkelt som helst" (Hade spelat det tidigare och besegrat Niclas ett flertal gånger)
Niclas: "Det är ett bra spel, ganska klurigt men ändå enkla regler. Se där, nu fick jag stenröset." (Äger spelet)

Plus:
Enkla regler
Går hyfsat snabbt att spela
Enkelt att komma igång med
Man kan välja både konstruktiv och destruktiv spelstil beroende på smak
Ett spel man kan utvecklas i ju mer man spelar, dvs håller länge

Minus:
Skall man klara att spela taktiskt krävs det minst ett par omgångars övning
Tar mycket spelutrymme när man skall bygga spelplanen
Lite "barnslig" design. När man ser det får man kanske fel intryck om vilken typ av spel det är.




 
> maila crew@bulldozer.nu