[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

Spel-surfa:
> Fluxx
> Alga

>> spel - sällskapsspel - recension - månadens spel november


"Jakten på den försvunna diamanten" och "Fluxx"

Bulldozer kommer att recensera två sällskapspel i månaden.
Både klassiska och mer okoventionella spel.
Spelpanelen fick den här gången spela en omhuldad klassiker - "Jakten på den försvunna diamanten", som har 30 år på nacken. Följt av det fyra år gamla kortspelet "Fluxx" som belönades med intelligens-föreningen Mensas pris för bästa spel.


JAKTEN PÅ DEN FÖRSVUNNA DIAMANTEN

Typ av spel: Brädspel
Språk: Svenska
Antal deltagare: 2-5
Ålder: 7+
Speltid: 10-40 minuter
Spelet innehåller: Spelplan med karta över Afrika, spelpjäser i olika färger, tärning, papperspengar i olika valörer, plastbrickor föreställande topaser, rubiner, smaragder, rövare & visa
Spelföretag: Alga

Det här går det ut på:
Spelet går ut på att man först av alla skall hitta den försvunna diamanten, Afrikas stjärna, och ta den med sig tillbaka till Kairo.
Spelplanen föreställer alltså Afrikas karta och du är en resenär som stannar till på olika platser och letar efter skatter.
Du börjar med din spelpjäs i Kairo eller Tanger och får sedan färdas i valfri riktning med hjälp av tärningen. Du stannar företrädelsevis till där det finns en bricka att vända på. Med dig har du ett startkapital som du använder till resor (det är gratis att gå, men kostar att flyga och åka båt) och till att betala för att få vända på de brickor du hittar. Är du fattig eller snål kan du i stället slå en tärning för att avgöra om du får vända på brickan eller ej. Den som är rik och betalar får så klart alltid vända på sin bricka...
Har du tur hittar du en liten skatt, en ädelsten, som du kan lösa in mot pengar i banken och använda till vidare resa.
Har du otur träffar du på en rövare som snor dig på alla dina pengar.
Har du jättetur hittar du den försvunna diamanten och har bara att ta dig till Kairo med den för att vinna. Dina motspelare kan dock klå dig på fingrarna om de i detta skede av spelet skulle hitta ett visum och med det hinna före dig till Kairo. På spelplanen finns det också vissa områden som är bättre eller sämre att besöka och där det kan ske trevligheter eller missöden av olika slag.

Speltestare: Cissi, Anders och Mia

Det här tyckte panelen:
Mia: "Vi måste vara fel målgrupp. Ingen över 10 år kan tycka att det här är kul."
Anders: "Meningslöst och ospännande! Slå och flytta, slå och flytta. Det finns ingen utmaning i det alls."
Cissi: "Jag blev riktigt besviken, detta var ju det roligaste spel jag visste när jag var liten. Nostalgin håller inte i sig!"

Plus:
Nostalgimätaren i topp
Enkla regler
Går fort att spela
Roligt och spännande (för barn)

Minus:
Inte särskilt utmanande
Plastig design i den moderna versionen
Tråkigt och statiskt (för de över mellanstadieålder)



FLUXX

Typ av spel: Kortspel
Språk: Engelska
Antal deltagare: 2-6
Ålder: Alla som behärskar engelska hyfsat, från mellanstadie-åldern och uppåt
Speltid: 5-20 minuter
Spelet innehåller: Kortlek med 84 kort
Spelföretag: Looney Laboratories

Det här går det ut på:
Varje spelare börjar med tre kort på handen, sen finns det bara en enda grundregel i "Fluxx" - dra ett kort och spela ett kort.
På vissa av korten står nya regler, så spelets premisser ändras beroende på vad spelarna lägger ut på bordet.
Gula kort innehåller spelets regler.
Det handlar om hur många kort man får dra, hur många man får ha på handen, hur många man får spela, hur många keepers man får ha på bordet och liknande saker. Om en ny regler motsäger en gammal kastas den gamla i skräphögen.

Gröna kort kallas keepers och på varje kort finns en symbol.
De korten spelar man ner på bordet framför sig och behåller som sina egna kort. Vissa kombinationer av keepers finns på målkorten. Om du till exempel har en keeper med månen på och en med en raket på har du kombinationen "rocket to the moon" som finns på ett av målkorten.

De blåa korten är actions, handlingar, som får omedelbar verkan och gäller just den spelturen. Det kan till exempel vara att du får dra extra kort, sno keepers från motspelarna eller kasta ett regelkort som är i spel.

Rosa kort anger spelets mål.
Den som uppfyller det gällande målet vinner spelet.
Det målkort som ligger på bordet är det som gäller för stunden, det kan vara alltifrån att ha en viss kombination av keepers till att ha mer än tio kort på hand eller fler än fem keepers på bordet.
Nytt målkort skrotar det gamla.

Speltestare: Niclas, Jill, Anders, Cissi, Harald och Mia

Det här tyckte panelen:
Niclas: "Bra att det går så fort att spela, vilket är ett stort plus eftersom man hela tiden vill spela mer och få revanch."
Cissi: "Ojämna förutsättningar mellan de som spelar första gången och de som spelat förut eftersom vana spelare vet vilka möjliga kombinationer av keepers som finns på målkorten."
Jill: "Onödigt mycket text på korten, det tar lång tid att läsa på alla kort innan man lärt sig dem."

Plus:
Enkelt att sätta i gång, ingen startsträcka eftersom reglerna finns på korten
Alla som behärskar engelska hyfsat kan vara med
Lätt att ta med sig överallt
Beroendeframkallande

Minus:
Fult designade kort i typiskt amerikansk stil
Beroendeframkallande
Man måste vara hyfsad på engelska

Övriga kommentarer:
Om man är för många så tar det för lång tid och blir segt, det optimala är 3-4 spelare.
Man är "i händerna" på spelet och har svårt att lägga upp nån långsiktig strategi, vilket vissa tycker är roligt och andra kanske inte.


Mia Gustavsson : 02-11-02


 
> maila crew@bulldozer.nu