[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> semestertips - Oslo

Oslo - en helg i manlighetens tecken

En varning till att börja med.
Detta är ingen guide över det moderna Oslo och dess nöjen.
Efter att ha summerat intrycken av tre dagars Oslovistelse så inser jag att, förutom maten, så har jag knappt passerat andra världskriget tidsmässigt.

Dock kommer lite fakta och kommentarer om det moderna Oslo här.

Hur man tar sig till Oslo:
I vårt fall så bokade vi en resa med Säfflebuss, en okristligt tidig avgång 06.55. Våra planer var att ta den mer modesta tiden kl 10.30 men risken/möjligheten att tillbringa fyra timmar in varm proppfull buss fick oss att försäkra oss om att det skulle vara en sval buss.
Vi var dessutom knappt femton personer på hela resan vilket också var behagligt.

För muspekaren över vykortet för att se Carins hälsning

Hur man tar sig från busstationen i Oslo:
Ja, det är inget som Oslos kommun/beslutsfattare
/arkitekter egentligen vill att man ska göra. Undrar om de helst inte vill att man ska ta vändande buss tillbaka.
Oslo busstation är med tanke på sitt utseende troligtvis byggd på det glada nyrika åttiotalet. Det är smalt och trångt och högt, för på våningarna ovanför finns affärer, mammografi, kommunkontor etc.
Skyltningen är obefintlig och vart man än sticker ut näsan möts man av trafik, höghus och betongväggar.
Det var en kamp att ta sig till civiliserade/bebodda gator.
(Den karta över Oslo som kompisens familj använde vid besöket 1979 hjälpte endast till viss del.)
När vi skulle åka tillbaka tog vi god tid på oss, åkte tunnelbana och fick från hållplatsen Grönland gå en gräslig och obehaglig väg bland betongväggar, under samt över broar.

Var man bor i Oslo:
Vi valde vandrarhem eftersom priset redan där är avskräckande högt och vi valde IMI Sommarhotell. Vad vi kunde lista ut så är det missionsskola under terminerna och under sommarlovet så hyrs rummen ut till turistande missionärer och andra.
Väldigt bra läge och mycket trevlig personal och när allt kom till kritan inte så farligt dyrt. Vi betalade 470 NOK för dubbelrum med dusch och toalett inklusive frukost (medlemspris i STF) och då ingick daglig samt slutgiltig städning.

Hur man transporterar sig i Oslo:
Man går, för det är inga långa avstånd. Oslo City är behaglig i sin storlek. Dessutom kan man åka buss, spårvagn, tunnelbana eller färja.
Vi provade alla alternativen, utom färjan, men i gengäld så tog vi en guidad båttur "på fjorda". En enkelbiljett som varar en timme har det förfärliga priset av 22 NOK så det bästa alternativet är att köpa ett dagkort för 50 NOK för trots namnet så varar det ett dygn.
På helgerna får man som vuxen ta med sig upp till fyra barn och hundar per kort men vilken vuxen vid sina sinnens fulla bruk gör det?

Vad man äter i Oslo:
Tja, mat och fika är inga lätta val i vårt grannland.
Priserna gör att man begränsas i valet (om nu man låter sig begränsas av sin ekonomi…). Norrmännen verkar inte heller ha alltför utvecklad fikakultur, en klar brist i mina ögon.
Det var inte fasansfullt dyrt för oss men det berodde mest på att vi undvek de dyraste ställena. Ett misstag vi gjorde var att vi tänkte oss en stilla måltid på "Kunstnerernes hus".
Ingen meny satt på dörren men vi gick glatt in och fick menyn.
Valet var mellan en trerätters- eller en fyrarätters meny för 350 resp 450 NOK alternativt smårätter som sparris och parmaskinka för 115 NOK.
Vi hade tänkt oss en huvudrätt på max 150 NOK och var tveksamma till om vi skulle bli mätta på en konstnärlig (?) anrättning av sparrisen med tillbehör så det var bara att skämmas, förklara för servitören att vi vill äta men inte så dyrt och raskt gå ut genom dörren för att hamna på något kvartersaktigt med bland annat en mättande pizza för 98 NOK.

Vad man gör i Oslo:
Tja, här skiljer sig agnarna från vetet och det är dags att bekänna färg när det gäller sina intressen. Spridningen är god på Oslos museer.
Det finns både film-, fotbolls-, teater- och diverse konstmuseer att besöka.Vi valde och vrakade och valde bort och till slut fick vi ihop ett någorlunda passande program för oss.

Vad vi gjorde i Oslo:

FAKTA IBSENMUSÉET:
Adress: Arbiens gate 1
Öppet: Tis-sön med guidade visningar kl 12,13 & 14.
Kostar: 40/10 NRK

1. Åt & gick på Ibsen-muséet
Efter att pustat ut på vandrarhemmet så bestämde vi oss för att leta efter matställe och besöka Henrik Ibsen.
Vi genade över grannens trädgård (Kungliga slottets…) och sprang rätt på både Ibsenmuseet och vad vi båda ansåg var ett passande matställe, en italiensk kvarterskrog. Efter glass i studentlunden och en titt på Nationaltheatret samt en snabbt kväst förhoppning om någon sommarföreställning var det dags att besöka den våning som Ibsen framlevde sina elva sista år i livet.
En trevlig och duktig guide serverade oss (totalt fem personer) en lagom blandning av Ibseniania.

2. Åkte fjordtur, fotade amerikaner, skippade Heyerdahl, åt & sov
Därefter så lockade havet eller i alla fall fjorden och en båttur.
Vi tog en sväng med guiderna Anne och Hjalmar tillsammans med två amerikanska turister (som jag fick äran att fotografera tillsammans) och fyra mycket pratglada spanska damer samt några fler personer av mer obestämbart ursprung. Vi fick bland annat se den plats där det nya operahuset ska ligga när det blir klart 2008.
Mycket förvånande var det i hamnen precis vid hamnkanten.
Oslo ligger otroligt vackert vid vattnet men förvånansvärt många av husen bär en åttiotalsprägel (stora fyrkantiga, mycket glas och stålrör) och det känns som om husen spränger sig fram i en stad som inte riktigt hunnit med.
Vi passerade Heyerdahls och Nansens museum och tyckte att det kändes som en lagom dos av äventyrare för oss.
Min väninna kom ihåg lite från besöket –79 och jag avstod utan svårighet från att besöka dem denna gång.
Lite stillsamt strosande och en middag med italienska tecken avslutade kvällen och vi somnade rusiga av frisk luft till tonerna av en tappert övande blåsorkester.

3. Åt, tittade på slott, besökte Munch, blev fotade av japaner
Styrka av morgondagens frukost vandrade vi beslutsamt till Akershus festning och spanade på karpar i slottsdammen och på kanonerna som var väl utspridda. Slottet byggdes på tolvhundratalet och piffades upp med lite renässansstil på 1600-talet och redan då tänkte de på barnsäkerheten och satte upp ordentliga räcken så att barnen inte skulle trilla och slå ihjäl sig.

FAKTA MUCHMUSÉET:
Tøyengata 53
Sommartiderna (1 juni - 15 september) Alla dagar kl. 10-18
Kostar
: 60/30 NRK

Vi hade lite löst funderat på huruvida vi skulle inkludera Munch i vår Oslo Grand Tour men insåg till slut att han inte kunde förbigås.
Dessutom så skulle det finnas ett kafé där…
"Japaner, japaner, japaner" är något som man väldigt lätt kunde brista ut i på museet. Det var gott om dem och vi har med största sannolikhet hamnat på diverse filmrullar och jag vill inte ens tänka på hur vi kommer att förevisas.
Museet var annars väldigt lyckat med en bra och bred blandning av Munchs målningar samt en undervåning med fakta och bilder från hans liv.
En stunds filmvisning gav extra dimensioner åt några av hans målningar (tre olika filmer om dagen visas som baseras på hans liv och konst)

FAKTA VIGELANDMUSÉET:
Nobelsgt. 32
Sommartiderna (2 maj - 30 september) tis-lör kl.10-18, söndag 12-18
Kostar: 40/20 NRK

4. Fikade, tittade på statyer, köpte vykort, lurade andra turister, letade mordplatser och åt
Näste man till rakning var Vigeland och hans statyer.
De är vackert placerade i en stor park och lagom till vår utomhusvistelse kom regnet. En dyr cappucciono i Vigelandcentret räddade oss från värsta skurarna.
En promenad i parken tog oss sen till Vigelandmuseet där toalettbesök och vykortsinköp skedde. Antalet museer per dag bör hållas på en hyfsat rimlig nivå…

Efter att ha blivit tagen för inföding och avlevererat vägbeskrivning till irländsk man och hustru tog vi en spårvagnstur och försökte komma ihåg var morden i Anne Holts böcker begåtts.

Kvällen gick i italienskt tecken med intagandet av en pizza, exklusiv till priset om än inte till innehållet.

FAKTA TEATERMUSÉET:
Christiania Torv 1
Söndagar 12-16, Onsdagar 11-15, Torsdagar 12-18
Kostar: 25/15 NRK

5. Fikade, letade busstation, besökte teatermuséet
Söndagen grydde och planen för dagen var att leta reda på busstationen, fika samt besöka teatermuseet.
Vi lyckades göra alla tre sakerna.
Fikat fixade vi på "Kafe Sesam" som ligger på museet för mudern samtidskunst. Kan varmt rekommenderas. Det visade sig dessutom vara klassik teatermark eftersom Kristianiateatern i sitt första ursprung låg på den marken.
teatermuseet fick vi den ulitmata guidningen eftersom det endast var vi två som deltog i guidningen.
Det är ett förtjusande litet museum för specialintresserade, speciellt med tanke på att många av namnen inom den norska teatervärlden från 1900-talets början är okända för svenskar.
Som avslutning kan väl konstateras att trots att helgen gick i manlighetens tecken så var det väldigt vanligt med både kvinnliga regissörer och teaterchefer i teaterlivets början i Oslo vid förrförra sekelskiftet.