[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

i fokus



 

 

>> Körkort - krönika - Hej trafikant!


Varför det naturliga urvalet inte leder till bättre trafikanter

När man som jag kör nästan 20 mil varje dag för att ta sig till och från jobbet så hinner man iaktta ett och annat.
Man får se en och annan olycka och en jädra massa "nära ögat"-tillbud.
Jag säger bara det att skyddsänglarna har häcken full på våra vägar.
Det är därför det är en så massa skit i resten av världen, för änglarna är fullt sysselsatta med att försöka uppnå nollvisionen.

Efter ett par hundra mils studier kommer man fram till några förenklande antagande om sina medtrafikanter. Så att man slipper sitta på helspänn hela tiden.

Lastbilar
Trots larmrapport om vad ruttet alla lastbilschaufförer som inte är från Sverige kör och att de går på amfetamin hela bunten så är lastbilar med chaufförer snälla. Blinkar trevligt med ljusen åt varandra och tackblinkar tillbaks om man tackblinkar åt dem. Varnar för olyckor och fartkontroller. Släpper in dig i bilköer. Undviker att mosa din lilla bil så länge de ser dig.
Men flytta för all del på dig fort som fan om de blinkar för att byta fil.

Budbilar
Småsyskon till lastbilarna. Kör som galningar. Förmodligen för att de inte får någon lön annars. Bäst att hålla sig ur vägen för en sådan.
Förvänta dig inte att de ska blinka innan de byter fil.

Liten vit bil modell äldre
Ingen fara, körs av ung företrädelsevis kvinnlig student eller fattig flerbarnsfamilj. Föraren i fråga är rädd om sin lilla bil och dess innehåll. Kör inte för fort och använder blinkers samt ser sig för innan den byter körfält.

Liten svart bil modell äldre
Håll i hatten. Ung företrädelsevis manlig förare med fartkomplex.
Har ofta dekaler med texten "SM i bilstereo 2002" i bakrutan.
Är för det minsta åtminstone inte i vägen men kan ha en viss tendens till att kryssa fram i filerna. Brukar använda blinkers även om den kan kasta sig ut framför dig. Vill gärna tävla.

Tjänstebil Volvo kombi, svart
Djävulen inkarnerad. Använder inte blinkers. Mestadels manliga förare.
Kastar sig ut framför dig. Kryssar mellan filer.
Jag kan ge mig fan på att orsakerna till att det är så mycket köer in till Göteborg är att de här bilägarna drar ner tempot genom att vela mellan två filer.
Så fort en fil går långsamt så in i den andra även om den totala hastigheten i vardera filen är åtta kilometer i timmen. Vilket drar ner tempot ytterligare eftersom alla andra bilförare får tvärnita hela tiden.
Tycker INTE om att bli omkörd.

Tjänstebil SAAB, svart
Kör rätt mycket för fort. Mestadels manliga förare. Har en tendens att blinka med helljusen om någon skulle råka vilja köra om åtta lastbilar och bara håller 130. Men använder faktiskt blinkers.

Rostig gammal Volvo kombi
Föraren verkar vara i samma dåliga skick som bilen. Kör långsamt i sin egen takt i sin egen lilla värld. Oberäknelig.

Små rätt nya bilar som Skoda, Wolkswagen polo, Ford Kaa etc
Körs av förnuftiga gymnasielärarinnor, lägre tjänstemän eller socialsekreterare. Följer alla regler enligt punkt och pricka.
Varierar i hastighet när de pratar i mobiltelefon.

Silvriga rätt nya bilar, som Audi, Mercedes och BMW
Behöver inte nödvändigtvis köra för fort men tror att de gör det.
Alltså kan de utan dåligt samvete ligga i vänsterfilen och masa och skapa bilkö eftersom de tror att de kör jättesnabbt. Har inte råd med blinkers eftersom de valde aluminiumfälgar istället.
Byter fil utan att se sig för eftersom pöbeln ska ha vett att hålla sig undan.

Cityjeepar
Antingen stöddiga karlar som ser ut som hälare eller knytblusdamer som kör som idioter för att hinna hämta på dagis och gör powerpoint-presentationer samtidigt. Är det en hälare-lookalike så har han hävdelsebehov och blir galen om du gör något som han uppfattar som en skymf. Följer han efter dig så har du förmodligen haft mage att göra något som fått honom att bli tvungen att bromsa.
Blinkar gärna med helljusen och viftar med armarna. Stanna inte bilen då kommer han fram och slår ner dig.
(Det stod om en kvinna i tidningarna för inte alls så länge sedan stannade för att tanka och fick stryk av en man som hon hade kört om eftersom han hade kännt sig trängd. Han körde säkert en cityjeep.)

Vad kan man dra för slutsats av det här?
Ja, att det naturliga urvalet inte kommer att hjälpa för att de kassaste förarna kör de nyaste och säkraste bilarna.
Det är även de bilar som drar mest bensin.
De säkra bilförarna har ofta en kass eller lite äldre bil som drar en mindre mängd bensin. Cityjeeparna gör till på råge på allt mos av alla andra bilar de krockar med eftersom den inte träffar där biltillverkarna har tänkt sig utan någonstans där det inte finns krockskydd.
Det naturliga urvalet kommer alltså leda till sämre förare, farligare bilar och en sämre miljö.
Vad göra? Bli lastbilschaufför, köp arméöverskottsfordon eller ta tåget.

 

 

Agnes Hulthén : 04-02-29


 
> maila crew@bulldozer.nu