[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

Den stora Australienresan

Vely vely hot hot
2003-09-30 09:28:35 Singapore, Singapore

Idag trötta trötta och varma varma - landade i Singapore kl 05.30 lokal tid, dvs 23.30 vår tid. Inte sovit något på planet, men fick tack och lov rummet på Allson hotell direkt. 3 timmars dödsomn senare och frukost = lunch besåaende av fried rice with chicken och iskall coca cola var vi redo för stan.
Fast inte riktigt redo för 30 grader och jättefuktigt... iaf inte Maria, Tor däremot ar skapt för sådant klimat!

Vi har nu spankulerat runt i denna konstiga stad och tycker att den känns lite overklig. Vi börjar att känna oss lite trötta och Maria har lite ont i halsen, dags att leta sig tillbaka till hotellet och poolen!
Får se om vi orkar piffa till oss så vi kan gå på Raffles och dricka Singapore sling ikväll, annars blir det i morgon. Om vi blir insläppta i sandaler, vill säga!

Maria och Tor, aka Kalle Stropp och Grodan Boll på äventyr i Singapore.
Tor poserar. Klassisk vy över Singapore skyline

Sista dan i Singapore
2003-10-02 09:49:24 Singapore, Singapore

Idag har vi åkt på guidad (!) tur till Singapore zoo, de var kul, främst eftersom vi fick var sin lapp att sätta på tröjan. Det stod "ZOO" på. Fantastiskt!
Själva zoot var också härligt. Stora ytor och massor av vilda och mindre vilda djur. Det resulterade givetvis i massor av kort. Det skall bli kul att se dem senare.
Vi har senare även promenixat runt i China Town och tittat på massor av pryttlar och sånt. Trevligt ställe (bästa måltiden hittills).

Tack för alla tipsen på diverse huskurer. Maria köpte någon mystisk kinamedicin hos någon kvacksalvare, vi tror att det är ormgift...
Hon ser redan bättre ut (oroa er inte, han verkade trovärdig).

Vårt hotell hade ganska underliga kuddar (ungefär som cementlimpor) sa vi har byggt vara egna av handdukar och tröjor, samtidigt hoppas vi kunna sova på flyget under natten.

En av anledningarna att vi kommer hit till Internet-caféet och rapporterar nästan varje dag är att vi får en chans att vistas i aircondition, vilket är en frälsning emellanåt.

I stort sett kan man sammanfatta Singapore så här:
Varmt, häftigt och mycket "ursäkta röran, vi bygger om"

Maria är riktig turist, under en tur med hop-on-off buss runt Singapore På Singapore Zoo fick man mata söta små djur.

Ankomst Melbourne
2003-10-03 08:38:36 Melbourne, Australien

Efter en lång, varm och obekväm flygresa äntligen framme i Melbourne - nu börjar det riktiga äventyret!

Pust!
Efter en lång, varm och oerhört obekväm flygresa är vi så äntligen i Melbourne.

Vi fick sitta 1.5 timme pa flygplanet i gårkväll i 30 graders värme medans de fixade airconditionmaskinen. Inge kul alls, speciellt som vi fick platserna absolut längst bak, bredvid de som åkte standby! Dåligt av My planet att inte boka platser åt oss.. snigel på ögat skall de ha!

Men - vi kom ju fram till slut, en timme försenade, till ett ljuvligt kallt och lite blåsigt Melbourne. Vi kände oss precis som hemma! (Javisst, det ar Maria som skriver... Tor sitter bredvid i t-shirt, tjock tröja, fleeceväst och fryser).
Solvind och Kerstin hämtade oss på flygplatsen, och vi kom hem till en bäddad säng med duntäcken. Vi bestämde oss blixtsnabbt för att sova först, duscha sen, även om vi var i stort behov av en massa vatten och tvål.

Vi har inte lyckats se sa mycket av Melbourne ännu. Ett cafe, en fotobutik där vi kunde få över bilderna från flashkortet till CD och så nu detta internetcafé. Men nu när vi jobbat oss lite för att ge er bilder och en uppdatering skall vi fortsätta promenera inåt stan. Kerstin och Solvinds lägenhet ligger på bekvamt gångavstånd till city, och här finns dessutom spårvagnar! Om inte sa vackra som våra göteborska så i alla fall funktionella!

Vi mår utmärkt och längtar efter att få börja äventyret på allvar. Singapore var ju faktiskt bara mellanlandning.

Melbourne
2003-10-05 09:03:52 Melbourne, Australien

Melbourne Skyline sett från Yarra River. Grodan Boll på cykeltur i Melbourne.

Så har vi då äntligen bekantat oss ordentligt med Melbourne. Trevlig stad, lite udda arkitektur än vad man är van vid. Vissa hus liknar mer gamla cowboysalooner än någonting annat.

Igår kvall besökte vi ett ställe som heter The Comics Lounge där stå-upp-komiker underhöll oss under kvällen under tiden som vi åt och drack. Det var fantastiskt kul. Många skratt senare bar det iväg hemåt och till en mjuk säng med varma täcken. En underbar lyx att kunna känna sig hemma fast man är borta.

Under dagen har vi cycklat runt hela Melbourne (känns det som åtminstone). Jättebra idé och väl värt att svettas lite för.

Den bild man traditionellt associerar med Australien är inte riktigt den som mött oss här. Förmodligen eftersom det är tidig vår har och knopparna på träden precis brustit ut i löv. Kul dock att få uppleva våren två gånger på ett år!

Imorgon har vi hyrt bil och vi kommer att sticka iväg under två dagar till Great Ocean Road med omgivningar, tillsammans med Solvind och Kerstin.
Det ser vi mycket fram emot.

Marias alldeles nya och fina (lilla) ryggsäck har pajat sa hon har handlat en ny. Stadium på Kungsgatan skall få en snigel på ögat de med när vi kommer hem...

Nu skall vi ta oss hem och hålla fötterna högt innan vi går och äter på balinesisk restaurang

Great Ocean Road - kortversionen
2003-10-07 01:09:18 Port Campbell, Australien

Igår åkte vi längs med Australiens vackraste kust, sydkusten, även kallad Great Ocean Road. Vi har bara en sak att säga.
FANTABULAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är otroligt vackert, fantastiska vyer och landskap. Turkosblått vatten som slår in över stupbranta klippor åena sidan, alpliknande grönskande kullar med pittoreska hus, kor och får å den andra. Vi var helt tagna, inte minst av de 12 apostlarna vi beskådade på slutet av resan, och vi fick även uppleva när pingvinerna gick i land på stranden i solnedgången...

Vi har precis ätit frukost på vandrarhemmet i Port Campbell och skall nu bege oss tillbaka till Melbourne, cirka 15 mil. Räknar med en lika härlig resa idag!

Great Ocean Road ser ut så här. Hela tiden... De 12 Apostlarna, som inte är tolv och som inte är apostlar, men magnifika klippformationer.

Eden - paradiset med labilt väder
2003-10-10 05:49:59 Eden, Australien

Hutter!
Igår anlände vi till Eden efter en dags busstur i en 15-mannabuss som sett sina bästa dagar och på vägar som skulle behöva en rejäl upprustning...men fram kom vi och intressant var det.

Eden är en sömnig liten stad precis vid havet i New South Wales, dvs nästa delstat i Australien vi besöker (Melbourne ligger i Victoria).
Vi bor på Quarantine Bay resort i en lyxutrustad lägenhet i markplan precis vid stranden...Jodå, precis lika lackert som det låter.
Vi tog en promenad längs de olika små stränderna och samlade snäckor igårkväll.

I morse steg vi upp i arla morgontimma för att åka på valtittarkryssning.
Marge, som vi hyr av, körde oss till marinan. Hon ar verkligen vänlig och hjälpsam.
Det hela började lite avvaktande, men under de 3.5 timmarna vi var ute på havet såg vi 2 knölvalar på riktigt nara håll, ett gäng med delfiner, albatross och pelikan. Det ni! Och lyckades filma lite med digitalkameran också. :)

Efter båtturen (där de turligt nog bjöd på kaffe, te och varm soppa, for det var svenskt höstvader emellanåt) tog vi en tur pa Killer Whale-muséet, där de bl.a har ett skelett av Edens egen späckhuggarhjälte Old Tom.
Historien lyder att på den tiden man jagade val här utanför Eden var det en flock späckhuggare med "Old Tom" i spetsen som hjälpte fiskarna genom att meddela dem nar tex knölval var i sikte utanför kusten, och även assisterade i själva fångsten. Om någon man föll överbord simmade en spackhuggare vid sidan av honom tills han kunde dras upp på båten igen. Som belöning fick späckhuggarna en rejäl del av valen att smaska på...

Museet hade dessutom en välutrustad (det blir grymma ordvitsar när man skriver utan våra egna vokaler!) souvenirshop där Maria köpte en mjuk och varm fleecetröja. För någon sådan har jag så klart inte med mig. Det skulle ju vara varmt här!

Givetvis har vi inte bilderna från Great Ocean road med oss, så det blir mer berättat om den resan när vi kommer till Sydney, eller om vi åker in till Eden och skriver lite i morgon.

Eden är som sagt mycket lugnt och stillsamt, och dessa dagar har tänker vi bara slappa och ta det lugnt. Kan behövas infor Sydney och Brisbane! Vi hoppas på lite bättre väder. Maria är sugen på premiärdoppet redan i Eden, fast Tor väntar garanterat till Brisbane där det forhoppningsvis skall vara svensk högsommarvärme när vi kommer dit.

Erskin Falls en bit in i skogen från Lorne. Många trappsteg var det.
Utsikten från vår stuga i Eden.

Bondi Beachhouse
2003-10-12 11:55:31 Sydney, Australien

Har bor vi i Sydney, på Bondi Beach.

Nu har vi dunsat ned i Sydney efter en 10-timmars bussesa genom vackert landskap. Vi bor i Bondi, känt for Bondi Beach, på ett backpackerhak som är helt ok förutom att det är snålt med duschar och att de inte var så fräscha... men rummet är helt ok!

Givetvis kan man inte ladda upp bilder från deras internetburkar, så ni får hålla er ända tills i morgon för det. Fast nu är det ju söndag förmiddag hemma, så ni räknar nog inte med det frorrän i morgon i alla fall. Hos oss är klockan kvart i åtta på kvällen, det är kolsvart ute och vi är ganska trötta eftersom vi steg upp 05.20 i morse...
Vi har precis bokat flygbiljetter till Brisbane tills nästa söndag, och då måste vi åka härifrån kl 05.00. Vad gör man inte för de billigaste biljetterna? 500 spänn per skalle är värt att gå upp i grisottan för!

Vi har gjort upp lite planer för Sydneyvistelsen, bland annat en tur till Blue Mountains, en båttur i hamnen, shopping (så klart...) och förhoppningsvis sol och bad!
Tyvärr verkar det som om vi är förföljda av regn.. det kom med ifrån Eden och vräkte ned för en stund sedan. Men man har lovat varmare väder, och då australiensarna tycker 15 grader i vattnet är kallt, är det ju helt ok för oss. Beachen ser MYCKET inbjudande ut.

Bondi - dag 2
2003-10-13 04:00:31 Sydney, Australien

Nu har vi antligen fått upp lite bilder, från Melbourne, Great Ocean Road, Eden och de första från Sydney.
Tyvärr ar inte vädret riktigt med oss ännu, så bilderna från Bondi ser riktigt ruggiga ut! Så illa är det dock inte, vi fick lite sol på oss när vi drack kaffe för en timme sedan, och det är ganska varmt. Maria går i t-shirt och barfota i sandaler, Tor har stickad tröja, fleeceväst och kängor...

Gjorde värsta nedköpet i morse... kollade in frukosten på vandrarhemmet och tyckte att det kan vi fixa bättre själva på affären bredvid. Slutade med att vi handlade frukost for18 dollar, och på vandrarhemmet kostade det 4.50 per person...
Men vi ligger ruskigt bra till budgetmässigt, så det är dags att börja spendera lite penningar! Vi hade beräknat en dagsbudget för boende och mat på 1000 kr/dag för oss båda. De första två veckorna har vi gjort av med drygt 900 kr/dag, och det är inklusive ALLT vi gjort hittills. Verkar som om vi inte behöver leva på nudlar när vi kommer hem, å andra sidan finns det mycket kvar att spendera på... "he he"

Nu skall vi ge oss ut i Sydney. Vi skall börja med att luska ut hur vi tar oss från Bondi. Tur att Maria inte reser själv, hon har lokalsinne som en guldfisk.

Har är stranden. Vi tror att undergången är nära... Wombats är underliga djur, men ganska gulliga

Bondi - dag 3
2003-10-14 01:13:31 Sydney, Australien

Idag var det strålande sol när vi slog upp våra blå vid 6.30-tiden, det har mulnat på lite men är garanterat minst 20 grader.
Ni kommer inte att tro mig - men Tor är uppe i ottan alldeles av sig själv. Kan bero på att vi kraschar i säng senast 21.30, och då har vi haft problem att hålla oss vakna tills dess. Mycket intryck och frisk luft frestar på, men det är härligt!

Igår var vi inne i Sydney, och från Circular Quay i hamnen har man en magnifik utsikt över Sydney skyline, Harbour Bridge och Operahuset. Ni skall tro att det var läckert att sitta där nere på Operabaren och dricka vin medans solen sänkte sig och hela Sydney lystes upp. Vi har tagit oändligt många kort på Operan och bron.
Operan är faktiskt 3 separata byggnader och ser inte i verkligheten ut riktigt som den gör på kort - men den är magnifik!

Ytterligare en klassisk vy... Harbour Bridge om natten!

Nu är klockan 9.15 och vi har redan lämnat in tvätten på en närbelagen laundry service och ätit frukost uppe på top deck pa vandrarhemmet - en härlig utsikt över havet och omgivningarna. Nu skall vi promenera ned till stranden och skratta åt surfkillarna som i alla fall från top deck ser ganska kassa ut...vi är ju sådana proffs som kan bedöma det, menar jag.

I morgon skall vi på organiserad tur till Blue Mountains. Vi hade lite funderingar på att övernatta där och göra lite mer bushwalk, men vädret är lite labilt så det blir dagstur.

Rapport 2:
Vädret har under dagen visat sig från sin bästa sida, det gjorde vi också, dvs ansiktet mot solen. Utan hatt och solkräm forsmäktar vi på denna kontinent.
Denna vårsol är inte som den svenska erfar vi och kommer troligen att hålla varandra vakna under natten då vi sprider ett svagt rött sken omkring oss...
"Lite sol kan inte skada, bruna skall vi bli"...jo, tjena.

I morgon blir det avresa till Blue Mountains i sällskap med solhatt och solkräm (faktor 25).

Sydney med omnejd
2003-10-16 04:23:50 Sydney, Australien

En kort avrapportering så här efter var tur till Blue Mountains.
Vi åkte tidigt ut på var resa tillsammans med en hel grupp fransoser (de hade givetvis en egen tolk med sig). Vandrade runt tillsammans med vår guide, en trevlig kille som inte var helt olik en som de flesta känner till, nämligen Paul i Spin City.

Blue Mountains - de tre systrarna Blå Bergen, lagom häftiga utkikspunkter

Blue Mountains var häftigt, lite som Grand Canyon fast mindre och grönare (tror vi, för vi har inte sett Grand Canyon).
Tyligen fick bergen sitt smeknamn från det blåa dis som hela tiden finns i dalarna.
Det blev en del bilder och en hel del häftiga vyer!

Tomatfärgen har lagt sig och vi börjar bli lite fräscha istället.
Maria tror att hennes kinder kommer att trilla av, så vi får väl se hur färgen håller.
Vi tror att premiärdoppet lurar bakom hörnet, i alla fall för Maria, Kerstin och Solvind.
Tor ser fortfarande lite skeptisk ut.

Nå ja, nu måste vi nog ta en kopp kaffe på stranden, eller skall vi ta en mjukglass?
Alla dessa val...

Sydney city
2003-10-17 01:44:51 Sydney, Australien

Från Sydney Aquarium, monsterspiggar in action...

Gooooomooorrron!
Sovmorgon idag, ända till kvart över åtta. Beror nog på att vi gick lååångt igår, en promenad till Cogee bay cirka en timmes gånväg från Bondi, åt middag och gick tillbaka. Huvva vad mycket motion. Så blir det när mamma Kerstin är med.

Idag blir det stan för hela slanten, det är mulet och lite duggregn - men 21 grader varmt så det går ingen nöd på oss. Såg just att det var 27 grader varmt och sol i Brisbane, dit vi beger oss pa söndag. *massa mys*

Dags att ge sig ut i storstadsdjungeln - Solvind shoppade ordentligt igår, så nu suger det verkligen i shoppingtarmen hos Maria (Tor drar djupa suckar...)

I böljan den blå...
2003-10-18 05:20:55 Sydney, Australien

Splash!

Äntligen baddags - och hur kul var inte dessa vågor!

Idag den 18 oktober kom så premiärdoppet för samtliga fyra frusna nordbor - det var inga Thailandsgrader i vattnet, men definitivt badbart. Och vilka vågor! Har fått en rejäl dos av oceanen i näsan, men det ar det värt!

Solen skiner från klarblå himmel, men vi spenderade bara en timme på beachen, visa av erfarenheten...Trots insmörjningar och solhattar ser vi redan att solen tagit - dock denna gången lagom mycket!

Igårkväll åt vi middag på Mojos, en Tapas-bar (dvs spanska smårätter), ett riktigt inneställa på Bondi Beach förstod vi på den ständiga tillströmningen av folk. God mat och dryck och trevligt sällskap ledde till diskussioner om allt från strandhaddukar till livet i allmänhet - en trevlig kväll alltså. Och nytt vara-uppe-sent-rekord = 23:30. Fantastiskt...

Ikväll planerar vi ett besök på the Iceberg, ett "måste" på Bondi.
Det är en bar med tjusig utsikt över stranden, och säkert smaskiga drinkar.
Fast det blir nog ingen sen kväll för oss i alla fall, klockan 05:00 går bussen till flygplatsen i morgon bitti. Det skall bli jätteskoj att komma till Surfers Paradise och träffa Karl och Lucja. Känns som en vecka i Sydney både räcker och blir över. Hoppas nu på att det tjusiga vädret håller i sig så det blir lata dagar under parasollet med en god bok den sista semesterveckan!

Broadbeach - pissväder & Broadbeach - kalasväder!
2003-10-20 10:14:29 Broadbeach, Surfers Paradise, Brisbane, Australien

Regnet det bara öser ned... men inte gråter vi för det!

Broadbeach beach - ännu bättre vågor än i Sydney..

Igår kom vi till Broadbeach och Karl och Lucja. Lucja uttalas "Wottsia", av förklarliga skäl kallas hon för Lucy här nere.
Vi flög till Brisbane, tog taget till Robina där vi blev hämtade av ovan nämnda vänner. Kärt återseeende med Karl och ny bekantskap med Lucja - kul!
De bor alltså i Broadbeach som är en "stadsdel" i söder av Surfers Paradise, som i sin tur ligger 8 mil söder om Brisbane. Lägenheten är jättefräsch, och har havsutsikt.

Vi tog en promenad på stranden igår, och visst skall här bli bad.
Om bara vädret blir bättre...För just nu öser regnet ned och det är jämnmulet. Men väderrapporten lovar bättring, och onsdag skall bli kalas.
Bad med andra ord!

Idag blir det dock shopping istället, Lucja är i skolan och Tor och jag följer med Karl till köpcentrat Pacific Fair om en liten stund.
Karl jobbar på ett café där, så det passar ju bra. I morgon planerar vi att åka till Byron Bay, beläget ca 10 mil söderut, och på torsdag tar Karl med oss till Tamburine Mountains för lite promenad i regnskog och vackra omgivningar.
Det kan man aldrig få för mycket av! Enligt våra värdar är inte Brisbane något att se, så vi kommer nog inte att åka dit över huvud taget.

Nu börjar det faktiskt spricka upp, så det blir kanske ett dopp i havet i eftermiddag! Om inte kan man ju plaska i den uppvärmda poolen som hör till huset... det går alltså ingen nöd på oss alls!

Ville bara tala om att vädret slog om och blev kalas. Eftermiddagen avslutades således med en stund i solstolen, ett tag i den varma bubbelpoolen och en simtur i den uppvärmda poolen. Havet tar vi i morgon, sanden var blöt och kall efter regnet tyckte Tor...

Ingen shopping i dag heller! Eländes elände, men Maria spetsar lite på en klocka från Fossil, och det blir nog shopping på den innan vi åker hem.

Morgondopp
2003-10-22 00:26:07 Broadbeach, Australien

Känguru + känguru

Klockan är 08:15 och vi har precis ätit frukost på balkongen och avnjutit en nybryggd dubbel espresso. (Javisst, Karl har en espressomaskin). Solen badar hus och hav i ett lysande varmt solsken och vi skall gå de cirka 50 metrarna till havet och ta oss ett morgondopp.
Sen ligger vi nog en stund i den varma sanden och låter våra nedkylda kroppar bli härligt solvarma, och det blir nog ett eller annat bad till innan vi går tillbaka till lägenheten och duschar av oss.

Vi tänker undvika solen de varmaste timmarna, så det blir en tripp till Fossil-butiken i Pacific Fair och köpa den där klockan och sen lunch på nåt mysigt café.

Eftermiddagen hade vi tänkt återvända till stranden, läsa en god bok och hoppa i vågorna. När det börjar mörkna tar vi våra vänner med oss och går ut och äter en god middag.

Vad skall ni göra idag? *duckar och fnissar*

Häftiga träd från tamburinbergen

Sista andetaget
2003-10-23 10:55:24 Broadbeach, Australien

Nu tar vi sista andetaget (nästan) i Australien, Vi åker hem imorgon eftermiddag och kommer fram på lördag förmiddag (svensk tid).
Idag stack vi iväg på en utflykt, bort från beachen, till Tamburine mountains, en bergskedja väster om guldkusten.

Det var en jättehärlig regnskog olik den som vi sett söderöver (som inte varit sub-topisk).

Efter lite orienterande i skogarna där, skyltarna var inte helt korrekta, och en mer eller mindre rak bilresa hem skall vi ge oss ut i natten och käka en bit mat tillsammans med våra värdar.

Imorgon ser vi fram emot ett tidigt morgondopp och lite packande innan vi hoppar på en förmodligen mördande 21-timmars långresa hem till kalla Sverige. (Tor har påpassligt handlat en stor fleecetröja att ha på sig).

Bye Bye Oz
2003-10-24 01:32:27 Broadbeach, Australien

Hinner med några ord till innan det är dags för frukost. Vi har tagit sista doppet i Stilla Havet, det blev dock mest plask i strandkanten då vågorna var grymma.
Nu är äggen klara - mums med mat! Sedan kör Karl oss till tågstationen för vidare transport till Brisbane Airport.