[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]

kropp&knopp

Bil-surfa:

> Motormannen.se
> Konsumentverket
> Bilprovningen
> Bilkarta över Europa


 

>> hem&hobby - hem - Att köpa begagnad bil

Om att vådan att skaffa sig en begagnad bil

Min första bil var årsmodell 1975, en Mazda 1300 sedan, ett märke som jag inte träffat på vare sig förr eller senare.
Den inköptes billigt sommaren 1988 av min far så att jag skulle slippa åka buss till mitt sommarjobb ute i den västmanländska ödemarken, Loka Brunn.
Den var röd och jättesöt och höll även över vintern tills den säckade ihop fullständigt och priset för reparation vida översteg inköpspriset.


Nummer två var en blå Fiat Ritmo av årsmodell 1983 och vi lyckades aldrig riktigt komma överens. När jag flyttade från småstaden till storstaden resulterade det i höjd bilförsäkring (förhöjd risk för att otäckheter ska ske med bilen) samt att jag fick börja betala för parkeringsplats.
Min bilmekaniker hjälpte mig visserligen att flytta men han föredrog att stanna kvar i småstaden och att ha hjälpen trettio mil bort funkar inte så värst bra.
Det blev ett halvår med bil i Göteborg sen kändes det inte värt pengarna.

Under åren har jag med jämna mellanrum lånat bil på sommaren eller bara suktat och längtat. Men så var jag på en middag förra våren och under måltidens gång blev jag hårt ansatt av min bordsgrannes försök att bli av med sin gamla Volvo stationsvagn. Det resulterade dock i att jag köpte hans hustrus gamla Volvo 343.

Euforin över att vara bilägare igen och framförallt ha en bil sommartid
dämpas dock en aning av de ålderskrämpor som en bil av årsmodell 1985 har. Hittills har generatorn blivit utbytt och en oxidering på nån kabel eller
mutter saboterade startmotorns aktivitet maximalt, d v s bilen ville inte
alls reagera på vare sig alltmer desperata vridningar med nyckeln, böner
eller svordomar.
Drivaxeln pajade på motorvägen utanför Halmstad och resulterade i gråt och tandagnisslan samt tacksamhet över ens medmänniskor (en underbar bilbärgare som lyckligtvis hade vanan inne när det gällde hysteriska bilägare och som inte bara rekommenderade bilverkstad, fixade specialpris på bärgningen utan också skjutsade mig till tågstationen).

Efter denna tuffa inledning så rullade bilen snällt på hela hösten och datumet för vintervila närmade sig allt snabbare.
Jag hade tidigt bestämt mig att det skulle vara en sommarbil eftersom jag inte har någon fast parkeringsplats och inte möjlighet till vare sig skydd eller motorvärme och det faktum att månadskort faktiskt är mycket billigare än att ha bil.
Den 30 november 2002 gick färden till min systers trädgård och fram till påsken i år har den fått vila.

Bilen ställdes av, vilket betydde att jag fick skrapa fram några siffror på
kontrolldekalen och anmäla det hela till Vägverket (går att göra via nätet).
De i sin tur meddelar försäkringsbolag så att försäkringen blir vilande.
Har du hel eller halvförsäkring får du betala en mindre adminstrativ kostnad till försäkringsbolaget. Vad som är viktigt att tänka på är att verkligen ställa av bilen och meddela Vägverket. Slutar du bara betala försäkringen och ställer bilen i ett undanskymt hörn så går Trafikförsäkringsföreningen in med en tillfällig försäkring som kostar omkring 100kr/dag.
Oavsett om bilen bara stått och varit översnöad större delen av tiden så måste försäkringen betalas, och du blir betalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen. Dryga 3000 kronor i månaden om du slarvar och det är det väl knappast värt. (Kan också påpekas att ett mycket vanligt ärende hos kronofogden är unga killar som har en eller flera bilar till hobby och som missar/glömmer att ställa av bilen men slutar att betala på försäkringen och istället åker på åtskilliga tusenlappar att betala till Trafikförsäkringsföreningen samt diverse avgifter, för att inte tala om det omak som en prick hos kronofogden kan ställa till med).

I påskas var det då dags att väcka bilen ur sin törnrosasömn och det uppdraget överlät jag på svågern. Jag ville gärna veta innan om jag skulle beställa tågbiljett hem också. Bilen startade utan större mankemang och eftersom den var fulltankad så blev färden till Göteborg en riktigt billig historia.
Billigt är det dock inte att punga ut med alla utgifter initialt.

Fordonsskatten
ska betalas (nästan tusen kronor), försäkring skall startas upp och betalas, boendekortskostnad tillkommer.

Sen är det också dags för besiktning.
Besiktningsperiod på min bil är november till mars och eftersom jag tyckte det var onödigt att besikta innan avställningen så resulterade det i körförbud, d v s tillåten rutt var närmaste väg till och från verkstad och bilprovning.
Besiktningstid visade sig vara väldigt smidigt att få, jag hade hört alla skräckhistorier om hur man måste boka månader i förväg så jag var lite nervös när jag ringde dagarna innan påsk.
Att besikta bilen kostar trehundra kronor och att ombesikta den kostar tvåhundra kronor.
Att besikta bilen kändes som att "undra vad som kommer att behöva åtgärdas" och i min kalkyl ingick kostnad för ombesiktning.
Denna gång föll domen på rostfläckar på några bärande partier samt en trasig lampa. Tröttsamt men lyckligtvis överkomligt, så länge man kan själv eller känner någon som kan hantera en svets.

Det löfte som jag lovade mig själv efter begagnad bil nummer två har jag verkligen inte hållit "Aldrig mer en begagnad bil, nästa bil jag någonsin skaffar mig ska vara fabriksny" men å andra sidan är det inte sannolikt att en bilfirma skulle nöja sig med 5000 kr.

När bilen väl rullar är det underbart!
Att kunna åka och hälsa på kompisar utanför stan utan att behöva passa bussar och bli hämtad är ljuvligt. Man kan även planera ankomst- och avgångstider utan att blanda in utomstående, som bussbolag.
Transporttiden till jobbet har minskat med trettio minuter enkel väg.


SAKER ATT TÄNKA PÅ OM DU KÖPER EN BEGAGNAD BIL I PRISKLASSEN 5000-10000 KRONOR:

  • Kan du fixa enklare reparationer själv? Eller kan du få hjälp av händig släkting eller kompis?
    Det är nästan förutsättningen när man köper bil i den här prisklassen.
    Det är alltid något som behöver fixas. Fördelen med dessa gamla bilar av någorlunda klassiska märken är att det faktiskt finns reservdelar att få tag på till en överkomlig summa.

  • Gör upp ett ordentligt kontrakt, även eller kanske framförallt om du köper av en kompis.
    Specificera vad som är köparens respektive säljarens ansvar för att minimera riskerna att vänskapen spricker. Konsumentverket har bra förslag på sådana kontrakt på sin hemsida.

  • Ta med dig någon som kan bilar när du ska titta/köpa om du känner att dina egna kunskaper brister.
    Det går att fixa oberoende kontroll hos motormännen eller bilprovningen, kolla upp vad det kostar. Bilprovningen kan dock säga nej till alltför billiga bilar enligt deras hemsida.

  • Kontrollera om bilen har några skulder, för det kan bli du som råkar ut för dem när du är ägare till den.
    Kolla också antalet ägare till den, femton ägare på femton år känns inte direkt intressant. Fordonsskatten bör vara betald om du köper bilen efter april. Gör upp med bilägaren, vederbörande vill kanske att du ska betala från övergångsdatumet.

  • På en äldre bil räcker det med en trafikförsäkring, kolla med ditt
    försäkringsbolag om du har något eller ring runt.

    Det kan vara värt att kolla vad som ingår i försäkringen, billigare försäkring betyder oftast mindre skydd. Läs och begrunda!
    Skaffar man betalkort kan hos något bensinbolag kan få billigare försäkring eller sänkt självrisk hos olika försäkringsbolag. Folksam har en specialförsäkring för de som är medlemmar hos OKQ8, Hydro står för självrisken vid bogsering om du använder deras kort regelbundet, men samma råd gäller här.
    Läs och begrunda!

  • Har du parkeringsplats till bilen? Behövs det t ex boendekorts-parkering?
    Det ta ofta ett tag att fixa det. Göteborgs stad anger upp till två veckors handläggningstid, även om det oftast går fortare. Tänk på att du måste vara skriven på adressen du angivit och stå som ägare till bilen.

  • Tänker du skaffa dig en bil från 1985 eller tidigare finns risken att du känner dig som en miljöbov varje gång du tankar. Bensinen är så mycket renare idag än den var då, vilket betyder att du kan behöva skvätta i ett blytillskott efter varje tankning, med skammens rodnad på kinden för de känsliga.

    Att ha bil är tyvärr inte speciellt billigt. Man får onekligen betala för nöjet.
    Att ha bil i en stad och mest köra omkring i stan känns lite som en lyx och ibland som direkt onödigt med tanke på de köer som skapas i till exempel rusningstrafiken.
    Förutom inköpet och eventuella lånekostnader så har du parkeringsavgift vid bostaden, eventuell parkeringsavgift vid arbetet, fordonsskatt, försäkring, eventuella reparationskostnader, besiktning - för att inte tala om bensinen.

    Innan du skaffar bil så bör du gå igenom kostnaderna noggrant och fråga dig om det är värt det.
    Är de' det, kör på!

     


 
> maila crew@bulldozer.nu